-
-
jag håller på med en fransk nougat nu. om ajg lyckas så kommer receptet upp på majasmat.wordpress.com imorgon. :)
-
-
ja det var gott. min blev lite grynig dock. den stod framme hela natten tyvärr. men den smakade fin fint. :)snart3barnsmamma skrev 2009-11-27 08:23:38 följande:Gud va gott det såg ut, detta måste jag verkligen prova Hur smakade de? Underbart säkert ... -
Jag skulle inte koka den utan termometer. det är bara sockerlagen som kokas och det går väldigt snabbt på slutet så det blir fort bränt om man inte har koll på tempraturen. tyvärr. jag skulle inte göra det som sagt.emelieB skrev 2009-11-27 16:08:00 följande:blev fyra sorters julgodis idag maraboufudge, "marknadsnougat", rocky road i formar och jordnötstoppar! ska ge mig på några mer sorter senare.. hur länge ska den franska nougaten koka? har ingen termometer.. går det ändå? eller kanske bör skaffa en imöra? -
jag gjorde ahlgrensbilar fudge igår. recept kommer inom kort på majasmat.wordpress.com
-
-
Idag har jag gjort knäck. kommer imorgon på majasmat.wordpress.com
-
Smurfan 81 skrev 2009-11-30 22:47:01 följande:
Ska den franska nougaten förvaras i rumstemperatur även efter att man skurit upp den?ja men i burk med tätslutande lock. -
Nu har jag gjort lingonkola och knäck. majasmat.wordpress.com
-
Lingonkola och knäck var det sista jag gjorde. majasmat.wordpress.com
-
jag har gjort trillingnöt och mintkakor. recept kommer inom kort på majasmat.wordpress.com
-
trillingnöt och mintkakor. och massa annat. :) majasmat.wordpress.com
-
jag har gjort skumbananfudge, det är typ samma sak. bara byta ut skumbananerna mot skumtomtar :)SofiaO skrev 2009-12-07 08:39:24 följande:Nu kan jag inte låta bli att fråga... Kanske finns receptet på någon av alla 22 sidor, men.... Kan någon ge mig receptet på skumtomtefudge? Låter ju alldeles förtvivlat gott...
majasmat.wordpress.com/2009/11/28/ahlgrensbilarfudge-skumbananfudge/ -
sist jag gjorde k näck så tog jag med ett tsk mått. funkade utomordentligt bra. majasmat.wordpress.com/2009/12/02/knack/
-
du ska röra och vispa mycket så att sockret sockrar sig.Shadowcat skrev 2009-12-08 16:10:40 följande:om jag inte vill ha kolasegt utan mer smuligt ska jag koka smeten kortare eller längre tid? Någon som vet? -
min blev vit fast jag använde ljus sirap. men det är lätt att det blir brunt om man bara råkar koka lite, lite för länge.Sigrid skrev 2009-12-10 20:46:19 följande:Smurfan 81 skrev 2009-12-10 18:40:31 följande: Ja, om jag gör fransk nougat nästa år ska jag nog också testa vit sirap få se om godiset blir vitare. Bra tips, tack!
majasmat.wordpress.com/2009/11/27/fransk-nougat/ -
Smurfan 81 skrev 2009-12-10 22:55:15 följande:
Jo, det var ju den bilden jag fastnade för! Hur länge kokade du? Jag tyckte nog att sockerlagen "såg" färdig ut men termometern sa 90° så jag lät den stå ett tag till. Kanske skulle gått på magkänslan där... Sen det här med att vispa i 10 minuter, det är så länge som gäller eller? Tror kanske att jag fuskade lite där...det ska inte göra så mycket skillnad för färgen hur mycket du vispar. utan det är mest för konsistensen. vispa måste man ju dock. :) du ska nog gå på magkänslan. jag brände min sockerlag. det går ju så fort på slutet. men det är bara på´t igen. :) -
Jag har gjort saffransbiscotti idag. det är ju kanske inte godis. men juligt. :) majasmat.wordpress.com/2009/12/15/saffransbiscotti-med-mandel/
-
Inte riktigt julgodis. men pepparkakshus. :) majasmat.wordpress.com/2009/12/20/pepparkakshus/