Inlägg från: Wailea |Visa alla inlägg
  • Wailea

JULGODIS!

Hittade den här tråden av en slump. Nu får man välja mellan att bli fattig i shoppingtråden eller rund i den här

Provade Bountykulorna ikväll. Helt ok men man kan inte äta så många (vilket kan vara bra). Funderar dock på skillnaden i vilken choklad man väljer. Använde vanlig mjölkchoklad mixat med mörk choklad att smälta. De smälter väldigt fort när man tar ut dem ur kylskåpet och man blir väldigt kladdig om fingrarna. Är detta skillnad mot om man använder blockchoklad? Blir den mindre kladdig och hårdare? Tänkte om de ska stå framme på gottbordet i jul...

Finns det någon blockchoklad som är verkligt god?

• Wailea
    SofiaO skrev 2009-12-07 22:23:10 följande:
    För att vara exakt...48-50 grader för mörk choklad45 grader för ljus och vit choklad Lycka till!
    Tack! Måste köpa en termometer.

Tips på hurdan man ska ha?
  • Wailea
    SofiaO skrev 2009-12-08 10:57:33 följande:
    Gäller all choklad. Men man kan säga att ju finare (mörkare) chokladen är desto varmare bör du ha chokladen du smälter i första skedet. Men för "hemmabruk" är det inte så allvarligt.Prova med fingret tills det är fingervarmt (såsom när du bakar), och låt det värmas en liten stund till, tills det är såpass varmt att du gärna inte har kvar fingret där i Då klarar du dig utmärkt utan en termometer! Annars finns de billiga digitala termometrar på t.ex. Clas Ohlsson. Bra att ha till mycket; både när du gör julgodis och steker kött i ugnen t.ex. Lycka till!
    Såg nu. Clas Ohlsson nästa
  • Wailea
    omammao skrev 2009-12-15 10:46:09 följande:
    Polkabräck300 g vit choklad2 msk kokos1 dl krossade polkagrisar2 tsk rivet citronskalSmält chokladen, blanda ner kokos, godisen och citronskalen. Bred på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och bryt i bitar. ( Jag försökte skära bitar med kniv men dom blev inte så fina, jag tror att det hade blivit för hårt).Det är väldigt sött, så det är nog bra och göra små bitar.
    Jag skar ränder när det nästan stelnat, satte sedan in över natten i kylen och bröt dagen efter, gick jättebra då
  • Wailea
    omammao skrev 2009-12-15 10:48:44 följande:
    Jag vet inte om det blir nån skillnad. Men det ska vara 1 dl polkagrisar som krossas. Det blir kanske mer om man tar 1 dl krossade polkagrisar. Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Det blev ingen skillnad. Tanken slog mig att det kansk skulle ha varit tvärtom dvs att man mätte krossade så jag mätte då med och det var lika mycket. Märkligt men så var det för mig
  • Wailea
    omammao skrev 2009-12-14 21:42:14 följande:
    Jag tyckte också om mariannetryffel! Om man låter smeten stelna tillräckligt mycket och rullar dom fort så går det bra. Annars är det svårt och rulla om smeten är för lös... så det behövs lite tålamod
    Jag hade inte tålamodet och det var väldigt kladdit Hur länge väntade du?
  • Wailea
    Tufons skrev 2009-12-14 11:26:40 följande:
    Några recept har jag ju redan skrivit här ovanför. Men här kommer resten...Mintkakorna & Trillingnöten kommer ju från någon i den här tråden, men jag skriver de iaf... (Kanske att jag har gjort om de något)Lycka till!!Mintkakor ca 20 stycken

Ingredienser
    1 st Äggvita
    ca 360g Florsocker
    ½ tsk Vaniljarom
    1 tsk Pepparmintsolja eller 1 msk Pepparmintsarom
    200g Mörk choklad

Tillagning
    Vispa äggvitan till hårt skum. Blanda i florsocker till du kan rulla smeten till små bollar. Blanda i vaniljen och pepparminten. Smaka av så det inte blir för svagt. Rulla smeten till små bollar och platta ut dom. Låt ligga i kylskåp några timmar tills dom har torkat ordentligt. Doppa kakorna i smält choklad och låt stelna. 

Ingredienser
    200g Hasselnötter
    200-300 g Valfri choklad (Jag använde ljus blockchoklad)

Tillagning
    Smält chokladen i vattenbad.
    Häll i hasselnötterna och plocka upp tre och tre och lägg på bakplåtpapper att stelna.
    Doppa dem en gång till i smält choklad. Låt stelna.
    Dekorera ev. med en rand av choklad ovanpå.

Ingredienser
    250g mjuk nougat
    125g mörk choklad
    100 g flagad mandel

Tillagning
    Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper. Rosta mandeln.
    Smält choklad & nougat i vattenbad. Rör ner mandeln, häll upp i formen. Låt stelna lite, skär i bitar. Låt stå kallt några timmar att stelna.

Ingredienser
    5 dl socker
    1,5 dl mjölk
    2,5 dl grädde
    ½ dl ljus sirap
    1,5 tsk vaniljsocker

Tillagning
    Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper.
    Blanda socker, mjölk, grädde & sirap i en tjockbottnad kastrull.
    Koka upp på svag värme under omrörning tills allt socker har löst sig.
    Pensla med en fuktig pensel runt kanterna av kastrullen för att ta bort sockerkristaller.
    När det kokar, sluta röra i fudgen och låt den koka till 115 grader eller tills den håller för trådprov, det tar minst 40 minuter.
    Ta av kastrullen från värmen och låt svalna 5 min.
    Lägg i vaniljsockret och rör kraftigt med en träslev i 5 min eller tills den börjar tjockna och blir glanslös & matt.
    Häll smeten i formen och låt svalna helt i rumstemperatur, vält upp och skär i bitar.
    Förvaras svalt i lufttät burk.

Ingredienser
    3 dl grädde
    3 dl sirap
    3 dl socker
    Skållad, hackad & rostad mandel

Tillagning
    Koka sirap, socker & grädde till ca 120 grader eller tills det går att göra kulprovet.
    Blanda ner mandeln och häll upp i knäckformar.(Mandeln kan naturligtvis uteslutas om man vill)
    Hur blev gräddfudgen?
Svar på tråden JULGODIS!