Inlägg från: Abrakadabra |Visa alla inlägg
  • Abrakadabra

JULGODIS!

Jag tror absolut att man kan ta cashewnötter istället! Jag skulle kanske hacka av dem på mitten för att få lite mindre bitar, men det är en smaksak.

• Abrakadabra

Jag gjorde maraboufudgen (med mörk choklad) i går kväll, mmmmm
    Planerar även att testa lingonkolan, men kommer att ta röda vinbär istället för lingon. Får se hur det går.

• Abrakadabra

Jag vet att jag har sett recept på fransk nougat ... undrar om det inte var i någon receptbroschyr från Arla? Brukar samla på mig sådana vid jul.

• Abrakadabra

Här finns nougatreceptet! Det var gamla Sockerbolaget som hade med det i en broschyr, det finns ingen bild med på webbsajten här men i min broschyr visar bilden just sådandär vit nougat:
    www.matbiten.net/index.php&recipe_no=1733

• Abrakadabra

Enligt det recept jag har (ser ut att vara samma som zatzikis) så ska nougatsmeten koka ungefär en timme. Om du droppar lite smet i kallt vatten ska den gå att bryta sönder men ändå vara lite seg.

emelieB skrev 2009-11-27 16:08:00 följande:
    blev fyra sorters julgodis idag maraboufudge, "marknadsnougat", rocky road i formar och jordnötstoppar! ska ge mig på några mer sorter senare.. hur länge ska den franska nougaten koka? har ingen termometer.. går det ändå? eller kanske bör skaffa en imöra?
  • Abrakadabra

I går gjorde jag lingonkolan (recept tidigare här i tråden) fast med röda vinbär istället. Kanongott!

• Abrakadabra

Jag tror absolut att man kan göra med rårörda lingon, om man använder frysta lingon så ska man ju tina och mixa dem, så vad kan vara skillnaden? Det enda jag kan tänka mig att man ska se upp med är väl ifall de rårörda lingonen är sockrade ? då ska man kanske minska lite på sockermängden i kolasmeten.
    Jag gjorde förresten lingonkolorna med röda vinbär istället, det funkade utmärkt.

Snuttjulla skrev 2009-12-02 10:18:16 följande:
    Också gjort knäck, igårkväll, oj, vad bra det blev. hade en knäcktratt, och ja, det måste vara det smidigaste jag varit med om... Var lite skeptisk till en början, om man skulle köpa en, men, jag ser redan framför mig hur det kommer bli julens vikigaste köksredskap. Idag ska vi göra ischoklad. (tratten får jobba då med... ) En fråga, tror ni det går att göra lingonkolan med rårörda lingon?
  • Abrakadabra

Jag är också sugen på en knäcktratt! Att skeda upp knäcken i formarna är ju det meckigaste och tråkigaste av hela koket.
    Jag undrar dock hur plasten klarar den heta knäcksmeten? Med tanke på att många plaster kan ge ifrån sig giftiga ämnen om de hettas upp i mikro t.ex. så känns det inte så lattjo att hälla kokande knäcksmet i plast utan att veta att den är "säker". Någon som vet?

• Abrakadabra

Vad bra, då ska jag nog köpa en knäcktratt till nästa jul! orkar inte vänta på leverans så i år testar jag Smurfan 81:s tips med såskanna ? tack för det! Jag brukar använda två teskedar, funkar rätt bra men ju enklare desto bättre ...

• Abrakadabra

Jag har gjort knäck på mellangrädde utan att märka skillnad. Men 4 % låter kanske lite väl magert. Men du kan ju testa och rapportera

Svar på tråden JULGODIS!