-
Jag gjorde den igår och smakade idag. Jag tyckte också att den var väldigt söt. Tur att jag skar väldigt små bitar av den. Dessutom hade jag önskat mer chokladsmak, vet inte om man kanske kan ha i mer choklad, men då blir det kanske ännu sötare.march skrev 2009-12-05 16:54:37 följande:Jag smakade på maraboufudgen idag, tyckte tyvärr att den var alldeles för söt. Är det fler som upplevt det? -
Ja, det tror jag funkar bättre.march skrev 2009-12-06 19:59:02 följande:Nästa gång ska jag ha i mörkchoklad istället för mjölkchoklad tror den blir bättre då. -
Klä en form, 15x25 cm, men smörpapper och häll i smeten.littlemisstrouble skrev 2009-12-07 09:48:06 följande:vad ska man hälla upp maraboufudge i? långpanna eller något ? -
Ni som gjort Nigellas fudge med pistagenötter, vilken choklad använde ni?
-
Har någon testat receptet på Fransk nogat i Allt om mat? Vad tyckte ni om det? Jag funderar på att testa.
-
Ja du kan göra kulprov istället.lugnåsbo skrev 2009-12-08 15:46:46 följande:tjoho, kan man göra kulprov på maraboufudgen, har ingen termometer? känner inte riktigt igen receptet heller, jag hade ingen honung ifjol men det kankse bara var så att jag struntade i det? =) -
Är det någon här som gjort fransk nougat?
Ska man skålla mandeln först?
Kan man frysa bitarna?
Om man inte har någon termometer, kan man inte göra det då? -
Jag kan tipsa om detta julgodis som är jättegott. Kanske någon redan skrivit det, jag har inte läst hela tråden:
Torkade aprikoser (lägg i varmt vatten några minuter)
Skållad mandel
Marsipan
Mörk choklad
Tryck in 1-2 mandlar i aprikosen. Lägg marsipan runt och doppa i smält choklad. Låt stelna. Det blir jättegott! -
Smurfan 81 skrev 2009-12-10 16:34:36 följande:
Försökte mig på fransk nougat, men den blev alldeles brun... det är inte rätt va? Blev det bränt då eller? Hur undviker jag det? Jag hade termometer, men ska den ligga i botten eller i sockermassan? Tyckte bubblorna ändrade karaktär precis som den gör med knäck, men det gjorde det redan vid typ 90 grader...Jag gjorde också fransk nougat idag. Den blev brunaktig, men smakade gott ändå. Jag vet inte hur man gör för att den inte ska bli brun. -
Det låter smarrigt. Tala om ifall det blir bra, så ska jag också testa nästa gång jag gör dem.Väntarochlängtar skrev 2009-12-10 17:54:16 följande:Tänkte att jag skulle prova detta Kan man lägga aprikoserna i någon sprit av något slag tror ni? Vad i så fall?
Kanske rom eller konjak? -
Smurfan 81 skrev 2009-12-10 18:40:31 följande:
Tror man ska ha vit sirap istället för ljus som det står i receptet! Tyckte "smeten" eller vad man ska kalla det smakade bra så jag kör på med den bruna och så gör vi med vit sirap nästa år så får vi se! Tycker det är kul att prova olika julgodisar varje så att det inte blir så tjatigt.Ja, om jag gör fransk nougat nästa år ska jag nog också testa vit sirap få se om godiset blir vitare. Bra tips, tack! -
Smurfan 81 skrev 2009-12-10 22:55:15 följande:
Jo, det var ju den bilden jag fastnade för! Hur länge kokade du? Jag tyckte nog att sockerlagen "såg" färdig ut men termometern sa 90° så jag lät den stå ett tag till. Kanske skulle gått på magkänslan där...Sen det här med att vispa i 10 minuter, det är så länge som gäller eller? Tror kanske att jag fuskade lite där...Jag vispade i ca 8 minuter och då var smeten riktigt fast. Jag fick ta upp den som en degklump och knåda och trycka ut den i formen. Ska skära upp den idag och se hur det blev. -
Smurfan 81:
Nu har jag skurit upp den franska nougaten. Tyvärr föll den isär så jag fick försöka trycka ihop varje bit, som modellera. Det tog lite tid. Kanske kokade jag sockerlagen för länge. Gott blev det i alla fall, men otroligt sött så det blir inte många bitar man tar åt gången.
-
Ja, mina smakade mest socker. Inte värst sega. "Om" jag gör dessa igen så ska jag koka kortare tid, tror att det var felet med mina. Plus testa att använda vit sirap istället för ljus. Men de var lite väl söta, så jag är tveksam till om jag ska testa igen. Kanske kan man ha på lite smält choklad, det kanske gör dem godare.Nalle Puh73 skrev 2009-12-12 12:47:55 följande:Jag testade också att göra den men för mig höll den ihop men när man stoppar dom i munnen känns det som man äter packat florsocker. Ska det vara så?Trodde dom skulle bli lite sega inte mjöliga i smaken. -
Smurfan 81 skrev 2009-12-12 15:54:28 följande:
Mina var väldigt goda och jättesega, så sega att de inte gick att skära...Vad konstigt att det kan bli så olika. -
Nu har jag gjort klart årets julgodis. Det blev maraboufudge, fransk nougat och Nigellas fudge med pistagenötter.
Fortsätter läsa här och se om jag kan få tips till nästa år. Skulle då gärna vilja göra något som inte är lika sött. -
Gör kulprov istället.WillElv skrev 2009-12-20 14:22:13 följande:Jag ska ha lite bjudning i kväll & tänkte bjuda på maraboufudgen. Men insåg precis att min termomter är trasig. Går det att göra den ändå? Någon som vet hur länge den ska koka, ngt. speciellt kännetecken när den är klar ?Tacksam för svar & gärna snart -
Tror jag kokade ca 20-30 minuter, men jag minns inte exakt.WillElv skrev 2009-12-20 16:14:26 följande:Jag ska nog göra det. Men tänkte om ngn visste en ungefärlig koktid. Om det handlar om typ 10 eller 50 min