Inlägg från: idupur |Visa alla inlägg
  • idupur

JULGODIS!

Ja, jättebra tråd! I fredags kväll gjorde jag snickerskakor som blev helt underbara.. Jag gjorde också Leilas rocky road men bytte ut dumlen mot hemkola, blev inte riktigt så bra. Kolan blev jättehård (inte så oväntat egentligen..) när jag hade haft den i kylen och bara fastnar i tänderna när man äter. Är nog bättre med kondenserad mjölk, det blir ju kolaaktigt när man kokar den. Tips till andra! Jag gjorde knäck med men den blev aldrig riktigt hård, kokade i över en timme. Men det var gott ändå! Imorgon kväll blir det saffransbiscotti (= Åh, jag gjorde Leilas varma äppelcider också. Helt underbart!

• idupur
    Snuttjulla skrev 2009-12-06 22:42:09 följande:
    gjorde du snickerskakorna från Emelies blogg?
    Nej, jag tror inte det. Jag värmde socker, sirap och jordnötssmör. Sen blandade jag det med cornflakes och strödde ut det på en plåt. Sen smälte jag hälften mjölkchoklad och hälften mörk choklad och bredde på. Helt underbart gott!
  • idupur

Världens godaste Karamell- croissant- pudding

För 2 väldigt sugna personer, 180 grader i ugnen

2 torra croissanter
    100 g socker
    2 msk vatten
    1,25 dl grädde
    1,25 dl mjölk
    2 msk whiskey
    2 vispade ägg

Bryt croissanterna i bitar och lägg i en ugssäker form.
    Blanda vattnet och sockret i en kastrull, snurra kastrullen lite så att sockret börjar brytas ned. Värm sockerblandingen på ganska hög värme. Karamellisera sockret utan att röra, tills det får en djup orange färg (typ knäckfärg). Det tar ca 3-5 min.
    Sänk värmen och häll i grädden, mjölken och whiskeyn. Oroa dig inte för om det skvätter en hel del, vispa ordentligt och låt kastrullen stå kvar på värmen så smälter allt tillsammans till en härlig röra. Ta bort från värmen och tillsätt de vispade äggen.
    Häll röran över croissanterna och om croissanterna är väldigt torra, låt stå i ca 10 min för att de ska dra i sig röran. Tillaga i ugn i 20 min.

Helt underbar efterrätt som min familj gillar tillsammans med vaniljglass. Själv tar jag en stor sked och äter direkt ur formen! Värmer gott efter en kall dag ute.

Perfekt för gravidisar som gillar whiskey smaken, eftersom man kokar whiskeyn så försvinner alkoholen men doften är ändå kvar. Man kan även använda rom, men då blir det lite för sött tycker jag. Bourbon är ett annat förslag.

• idupur
    sevgilim skrev 2009-12-07 10:33:38 följande:
    Hej!Vad kan man ha för glasyr/frosting till mjuk pepparkaka- eller muffins?
    Någon philadelfia kräm skulle jag tycka vore gott
  • idupur
    SofiaO skrev 2009-12-07 11:04:45 följande:
    Visst har Nigella gjort denna i sitt program...? Känns bekant på något vis.
    Ja, det är Nigellas recept. Jag borde kanske ha skrivit dit det! Fritt översatt (=
  • idupur
    SofiaO skrev 2009-12-07 11:12:36 följande:
    Låter fasligt gott måste jag säga...
    Ja... det är det!! Testa själv och se vad du tycker!
  • idupur

Smurfan 81 skrev 2009-12-11 00:07:10 följande:

Jag skulle beställa därifrån nu, själva tratten kostar 99 kr men så skulle frakten gå på 75 kr! Då får det vara tycker jag. Kanske hittar den i någon butik istället.
  • idupur
    TezzyBump skrev 2009-12-14 10:45:37 följande:
    Läste ett tips i allers(tror jag det var) att man kan lägga en tejpremsa med klistersidan upp, och tejpa fast den med två tejpremsor, sen kan man sätta fast knäck eller ischokladformarna på tejpen och hälla i utan att formarna flyttar på sig.hoppas ni förstod ;)
    Ett annat sätt är ju bara att pensla plåten (eller vad man nu använder) med olja så fastnar formarna. Det är också jättelätt att få bort dom när de har varit i frysen eller ute.
Svar på tråden JULGODIS!