Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

JULGODIS!

LillaMi81 skrev 2009-11-17 09:12:10 följande:
    Är det detta recept? Har inte provat det själv. Maraboufudge 3 dl vispgrädde 3 dl socker 1 dl sirap 50 g smör 2 msk honung 100 g marabou choklad (mörk eller mjölk) Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull, låt koka tills temperaturen är 120 grader. Rör i smör och honung och låt koka ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen. Ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen och rör tills den smält. Klä en form ca 20x25 med smörpapper och häll ner smeten. Låt svalna och skär sedan i bitar.
    Blir den fudgen fast? den fudge jag gjort hittills blir ganska lös och går inte direkt att skära i bitar itan jag har fått hälla det i ischokladformar... känns inte så kul...
  • Smurfan 81

Nu har jag läst lite mer och såg att du inte hade gjort den än sdjälv, då är det ju svårt att veta om den blir fast! Sen hittade jag det på Kryddburken och det ser ju väldigt bra ut! Ska absolut testas!

• Smurfan 81
    EKJ76 skrev 2009-11-26 18:34:22 följande:
    Hörni. Jag har funderat. Om man tar en isbitsform (eller vad fasen de heter, sådana man gör isbitar i) i silikon, penslar med choklad (många lager), kokar en burk kondenserad mjölk till kolasås, kluttar i kolasåsen i den chokladtäckta isbitsformen och avslutar med mer smält choklad - visst borde det bli typ egna Center? Kan inte någon prova det, jag vill inte stå och anstränga mig och riskera total katastrof
    Tror absolut det kan funka! Däremot tror jag att isbitsformar blir lite stora, kanske bättre i ischokladformar.
  • Smurfan 81

Har precis bakat pepparkakor med barnen, nu ligger de och svalnar så att vi kan sätta kristyr på i eftermiddag.

zatziki skrev 2009-11-28 11:36:13 följande:
    jag gjorde ahlgrensbilar fudge igår. recept kommer inom kort på majasmat.wordpress.com
    Den franska nougaten såg helt gudomlig ut! Den måste jag testa!
  • Smurfan 81
    riket skrev 2009-11-30 09:42:25 följande:
    jag gjorde brända mandlar förra året och hittade ett bra recept men tyvärr så hittar jag inte detta. jag vet att det innehöll vaniljsocker men kom inte ihåg om jag hade socker eller florsocker.jag vill också veta hur mycket jag ska ha också. brända mandlarna blev lika god som man brukar köpa på marknader. blir det någon skilnad om man tar florsocker istället för socker?
    Leila har gjort brända mandlar. Jag gjorde de förra året och de blev supergoda! Man jobba fort bara, först är de egentligen för varma och sen vips så har de stelnat...

www.recept.nu/1.126528/leila_lindholm/efterratter_godis/branda_mandlar
  • Smurfan 81
    Ackis skrev 2009-11-23 11:53:23 följande:
    Daimtryffel är bara så gott. hallonblabar.blogspot.com/2009/01/daimtryffel... Lakritskola hallonblabar.blogspot.com/2008/12/lakritskola... Mjölkchokladkola hallonblabar.blogspot.com/2008/12/mjlkchoklad... Rocky road fudge (en annan än Leila's) hallonblabar.blogspot.com/2008/11/min-rocky-r... Bild och recept i länkarna.
    Lakritsfudgen, det står en påse Turkisk Peppar men den finns väl i 2 storlekar? Nån som vet hur många gram det ska vara?
  • Smurfan 81

Gjorde Nigella pistage-fudge ikväll. Guuuud vad goda de var! Får se om det är några kvar till jul...

• Smurfan 81
    myskatt skrev 2009-12-02 21:41:16 följande:
    Nu som gör nu, hur förvarar ni allt? Jag behöver börja för att ge till förskolepersonalen den 14e men vill även att en del av varje sats håller sig till jul. Kylskåpskallt har vi i garaget, eller måste man frysa in?
    Jag brukar alltid börja tidigt med julgodis eftersom jag tycker om att göra många oliak sorter. Brukar förvara i kylskåp eller på balkongen (inglasad) och det har aldrig varit några problem! Det enda man får tänka på är att det är bra burkar så att det inte kommer in nån fukt om man förvarar på balkongen (eller garage).
Svar på tråden JULGODIS!