Inlägg från: Tufons |Visa alla inlägg
  • Tufons

JULGODIS!

Hej hej!

Vill bara tacka för en underbar tråd!
    Jag har smygläst ett tag och inspirerats av era recept.
    Vi ska ha knytkalas i jul och jag ska stå för julgodiset.
    Hittills har jag lyckats få ihop:

Konjaks & Mint Tryffel

Mintkakor

Trillingnöt

Wienernougat

Mockanougat

Konfektrulle

Gräddfudge

Knäck

Recept finns på allt om du skulle vara intresserad av det...

Vi har också hunnit med att provsmaka nästan alla sorter och är MYCKET nöjda med resultatet!!
    Jag har planer på att göra ett par saker till, men just nu är köket ockuperat av hantverkare, så vi får se om/när jag får möjlighet...

Tack än en gång för inspirationen!
    /Tufons

• Tufons
    lillronya skrev 2009-12-14 09:19:09 följande:
    Hej!Har läst lite här i tråden och man blir ju väldigt inspirerad! Och godissugen. JAg skulle vilja prova göra tryffel. Smakade det på ett julbord i helgen och det var smarrigt!Någon här som har nåt bra recept på det?

Konjaks/Mint Tryffel ca 35 st

Ingredienser

250 g blockchoklad, mörk

1 dl crème fraiche

1 msk Konjak eller 1 msk Pepparmintsarom

Tillagning

Värm crème fraiche och konjak/pepparmintsarom i en liten kastrull och smält bitar av chokladen tills du har en slät smet. Häll upp i Ischokladformar. Förvara tryffeln i kylskåpet i en tät burk då chokladen lätt tar åt sig andra smaker.

• Tufons
    lillronya skrev 2009-12-14 10:04:14 följande:
    Tack!Creme fraiche var nåt nytt. Har bara sett med grädde.Skriver av och samlar.
    Orginalreceptet är konjaksvarianten och var mkt uppskattad förra julen.

Igår provade jag att byta ut konjaken mot pepparmintsarom (inte pepparmintsolja) och både jag och maken älskade den!

Det går säkert att ha pepparmintsolja också, men då ska man nog inte ha lika mycket i. För på pepparmintsaromen står det att 1 tsk p.m.olja motsvarar 4 tsk p.m.arom Man kan ju smaka av efter sitt eget tycke...

Lycka till!!
  • Tufons
    NorrVimpel skrev 2009-12-14 10:35:24 följande:
    Tufons:Recepten på konfektrullen och mockanougaten är jag intresserad av. Om du skulle kunna lägga ut dem här, så skulle jag bli glad och tacksam

Mockanougat

Ingredienser

500g mjuk nougat (Kan också göras med marsipan istället för nougat)

200g mörk choklad

2 msk snabbkaffe

Chokladströssel

Tillagning

Skär nougaten i ca 1 cm breda stavar, lägg dem på bakplåtspapper.

Smält chokladen i vattenbad. Stöt sönder kaffepulvret och blanda ner i chokladen.

Häll chokladen över nougatstängerna & strö över strössel.
    Låt stelna & dela sedan i bitar.

Konfektrulle

Ingredienser

100 g Mjuk nougat

200 g Mandelmassa

50 g Hasselnötter

1 msk konjak

100 g mörk choklad

Tillagning

Forma nougaten till en rulle, ca 15 cm lång

Rosta hasselnötterna i ugnen 175 gr några minuter, gnid av skalen och hacka nötterna.

Riv mandelmassan grovt.

Blanda mandelmassa, konjak & nötter.

Platta ut mandelmassan på ett smörpapper till en kaka på 10x15 cm.

Lägg nougatrullen på mandelmassan och rulla in den.

Smält chokladen i vattenbad.

Bred chokladen över rullen och strö ev. lite hackade nötter ovanpå

Låt rullen ligga kallt minst ett dygn.

LYCKA TILL! 

• Tufons
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-14 10:59:17 följande:
    Gärna recept tack
    På alla?
  • Tufons
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-14 10:59:17 följande:
    Gärna recept tack

Några recept har jag ju redan skrivit här ovanför. Men här kommer resten...
    Mintkakorna & Trillingnöten kommer ju från någon i den här tråden, men jag skriver de iaf... (Kanske att jag har gjort om de något)
    Lycka till!!

Mintkakor
    ca 20 stycken

Ingredienser

1 st Äggvita

ca 360g Florsocker

½ tsk Vaniljarom

1 tsk Pepparmintsolja eller 1 msk Pepparmintsarom

200g Mörk choklad

Tillagning

Vispa äggvitan till hårt skum. Blanda i florsocker till du kan rulla smeten till små bollar. Blanda i vaniljen och pepparminten. Smaka av så det inte blir för svagt. Rulla smeten till små bollar och platta ut dom. Låt ligga i kylskåp några timmar tills dom har torkat ordentligt. Doppa kakorna i smält choklad och låt stelna. 

Trillingnöt

Ingredienser

200g Hasselnötter

200-300 g Valfri choklad (Jag använde ljus blockchoklad)

Tillagning

Smält chokladen i vattenbad.

Häll i hasselnötterna och plocka upp tre och tre och lägg på bakplåtpapper att stelna.

Doppa dem en gång till i smält choklad. Låt stelna.

Dekorera ev. med en rand av choklad ovanpå.

Wienernougat

Ingredienser

250g mjuk nougat

125g mörk choklad

100 g flagad mandel

Tillagning

Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper. Rosta mandeln.

Smält choklad & nougat i vattenbad. Rör ner mandeln, häll upp i formen. Låt stelna lite, skär i bitar. Låt stå kallt några timmar att stelna.

Gräddfudge

Ingredienser

5 dl socker

1,5 dl mjölk

2,5 dl grädde

½ dl ljus sirap

1,5 tsk vaniljsocker

Tillagning

Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper.

Blanda socker, mjölk, grädde & sirap i en tjockbottnad kastrull.

Koka upp på svag värme under omrörning tills allt socker har löst sig.

Pensla med en fuktig pensel runt kanterna av kastrullen för att ta bort sockerkristaller.

När det kokar, sluta röra i fudgen och låt den koka till 115 grader eller tills den håller för trådprov, det tar minst 40 minuter.

Ta av kastrullen från värmen och låt svalna 5 min.

Lägg i vaniljsockret och rör kraftigt med en träslev i 5 min eller tills den börjar tjockna och blir glanslös & matt.

Häll smeten i formen och låt svalna helt i rumstemperatur, vält upp och skär i bitar.

Förvaras svalt i lufttät burk.

Knäck ca 90 st

Ingredienser

3 dl grädde

3 dl sirap

3 dl socker

Skållad, hackad & rostad mandel

Tillagning

Koka sirap, socker & grädde till ca 120 grader eller tills det går att göra kulprovet.

Blanda ner mandeln och häll upp i knäckformar.
    (Mandeln kan naturligtvis uteslutas om man vill)

• Tufons
    Smoky Barrett skrev 2009-12-14 14:37:01 följande:
    Här verkar det finnas duktiga tjejer! Tack först för så fina recept! :)Min fråga: Hade tänkt ge bort massa julgodis i jul till alla i familjen. När kan jag börja göra godiset, utan att det ska hinna bli äckligt till julafton?Tänkte även göra marmelad (Även om det inte är ngt godis) Skulle det gå bra att göra tex idag?TACK!
    Jag har gjort massa julgodis redan!
    Förvarar du det svalt så är det ingen fara med hållbarheten till jul.
    Det är ju bara 10 dagar dit...
  • Tufons
    MrsQuitaz skrev 2009-12-15 18:51:53 följande:
    nu har jag gjort de kanderade brända mandlarna och de blev superbra. goda som bara den men inte lika fina som på marknaden =)detta har jag har också gjort;trillingnötsnöbollarbountybollar (med kondenserad mjölk)vaniljdrömmardrömmar med kanelsmaki dagarna gör jag också:mozartkulorbiskvierwinernougat
    Har du recept på bountybollarna & drömmarna med kanelsmak??
  • Tufons
    Wailea skrev 2009-12-16 08:29:31 följande:
    Hur blev gräddfudgen?
    Gräddfudgen blir en mjuk, lite smulig "kola" (inte seg) med lite vaniljsmak.
    Supergod tycker både jag och maken!
  • Tufons
    MrsQuitaz skrev 2009-12-16 20:53:41 följande:
    bountybollar:en burk kondenserad mjölkca en och en halv påse kokosmjölkchoklad (ej marabou eftersom den inte stelnar ordentligt)blanda den kondenserade mjölken med kokos, ta lite i taget efter att du haft i en påse så det inte blir för mycket. blanda väl tills du kan ta lite i handen och liksom trycka ihop till små bollar. det är lite kletigt men det går. stoppa bollarna i kylskåpet medans du smälter chokladen. doppa bollarna i choklad o låt stelna på bakplåtspapper. förvara i burk i kylskåpet. drömmar med kanel.vanliga drömmar men du slänger i lite kanel efter smak i degen innan du har i mjölet. =)
    TACK!

Vilken mjölkchoklad har du använt? Kan man använda blockchoklad?

Har du i vaniljsocker i kaneldrömmarna också? (som det är i orginalreceptet?)
  • Tufons
    miababia skrev 2009-12-17 17:40:08 följande:
    I det här receptet, går det med blockchoklad el ska det vara annan choklad?WienernougatIngredienser 250g mjuk nougat125g mörk choklad100 g flagad mandelTillagning Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper. Rosta mandeln.Smält choklad & nougat i vattenbad. Rör ner mandeln, häll upp i formen. Låt stelna lite, skär i bitar. Låt stå kallt några timmar att stelna.
    Jag använder Odense mörk blockchoklad...
  • Tufons
    Snuttjulla skrev 2009-12-16 22:17:04 följande:
    men om du redan gjort dem, så ja, du kan väl använda blockchoklad om du har det hemma, men det blir mycket godare att använda marabouchoklad...(blockchoklad innehåller ju nästan ingen kakao...) Jag har slutat använda blockchoklad...
    Fast Odense mörk blockchoklad innehåller drygt 50 % kakao, den tycker jag är supergod och bra till det mesta. Jag provar med den!
  • Tufons
    MrsQuitaz skrev 2009-12-17 14:07:06 följande:
    jag använder blockchoklad som jag köper på willys och det funkar fin fint. tycker inte att marabou stelnar lika bra. jag vill ha julgodiset framme under juldagarna utan att det ska klibba ihop sig.som snuttullja skrev så är det hennes mormors recept på drömmar jag gjort. supergoda så tack ännu en gång =)
    Tack! Jag provar med Odense blockchoklad, den gillar jag!
  • Tufons

Oj, vad tjatig jag blev om just den chokladen såg jag nu {#lang_emotions_dreamer}

Ja ja så kan det gå...

Svar på tråden JULGODIS!