Inlägg från: Smoky Barrett |Visa alla inlägg
  • Smoky Barrett

JULGODIS!

Här verkar det finnas duktiga tjejer! Tack först för så fina recept! :)

Min fråga: Hade tänkt ge bort massa julgodis i jul till alla i familjen. När kan jag börja göra godiset, utan att det ska hinna bli äckligt till julafton?

Tänkte även göra marmelad (Även om det inte är ngt godis) Skulle det gå bra att göra tex idag?

TACK!

• Smoky Barrett

Nu har jag börjat med det första godiset. Det blir en sats Maraboufudge! :D

Nu kom jag och tänka på kola. Jag har fått jättegod kola en gång av en arbetskamrat. Kolan var lite chokladaktig i smaken och smälte alldeles underbart i munnen. Har försökt göra likadan och har provat massvis med recept, men det blir alltid, för kladdigt, för hårt, eller knäckigt.

Någon som förstår ungefär hur jag menar och som kanske kan hjälpa mig med ett recept som verkar riktigt?

• Smoky Barrett

Har blivit massor med godis idag! Fudge (provade ett nytt recept idag, som var något slags basrecept för fudge), Bounty, glöggkulor (hade lite mandelmassa över, som jag funderade ut vad man kunde hitta på med) och Vit chokladtryffel!

Tryffeln vart helt enormt god. (Jag tyckte det iaf, inte sambon, men då blir det bara mer till mig!)
    Tryffeln smakade lite som philadelphiafrosting, alltså väldigt mäktiga, men syndigt goda!

Vit tryffel med balsamvinäger!

1dl grädde
    400 g vit choklad, i bitar
    50 g smör
    2 msk vit balsamvinäger

ev. ½ dl kokosflingor att rulla bollarna i

Koka upp grädden i en tjockbottnad kastrull. Ta kastrullen från värmen och rör ner choklad, smör och balsamvinäger. Häll massan i en form. Låt stelna i kylskåpet i cirka 1 timme. Forma små kulor av massan med hjälp av en tesked och handen. Rulla eventuellt kulorna i kokosflingor. Förvara kulorna kallt.

Svar på tråden JULGODIS!