Inlägg från: Ett Liv |Visa alla inlägg
  • Ett Liv

JULGODIS!

Mitt julgodis som jag brukar göra (som alla älskar) består av
    Grädde
    Mörk choklad 70-75%
    Kick (ni vet såna lakrits godisar man kan köpa)

Smält ner allt i en kastrull och sätt sen i små formar och in i frysen så de hårdnar. OTROLIGT GOTT.

Hur mycket man ska ha av allt beror lite på smak. Jag brukar ha 6-7 kick, 2-3 choklad kakor och ca 2 dl grädde.

• Ett Liv
    gittan90 skrev 2009-12-09 17:14:55 följande:
    Det lät spännande!
    och enkelt
  • Ett Liv
    EKJ76 skrev 2009-12-10 17:57:04 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande: Måste det vara fryst för att vara hårt? Eller använder du frysen bara för att de ska hårdna fortare?
    Det måste vara fryst. Sen när man ställer fram det så mjuknar det och bli lite kletigt. Det är gott på båda sätten men lättast att äta när det är hårt.
    sarap1978 skrev 2009-12-10 16:29:11 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande: Lite undrandes över hur stora chokladkakor och vilken sort just du använder...tänkte nämligen testa ditt tips till helgen, ska ha med mig jullgott till ett julbord.
    Vilken sort vadå? Formar?
    Jag brukar sätta "choklad-smeten" i knäckformar, (fast en storlek större) men ibland kan chokladen fastna lite i pappret så jag tror att det är bättre att sätta dem i såna aluminiumformar. (annars brukar det gå bra, men ibland har det fastnat)
  • Ett Liv

Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande:

Mitt julgodis som jag brukar göra (som alla älskar) består av Grädde Mörk choklad 70-75% Kick (ni vet såna lakrits godisar man kan köpa) Smält ner allt i en kastrull och sätt sen i små formar och in i frysen så de hårdnar. OTROLIGT GOTT. Hur mycket man ska ha av allt beror lite på smak. Jag brukar ha 6-7 kick, 2-3 choklad kakor och ca 2 dl grädde.
    Nu idag har jag gjort en sats och jag gjorde
    8 st Kick
    3 Chokladkakor
    1.5 dl grädde

Sen satte jag även på lite salt-lakritsströssel Och det blev suveränt!
  • Ett Liv
    Snuttjulla skrev 2009-12-14 13:49:32 följande:
    Behöver lite hjälp av er... Personligen gillar jag inte alls lakrits, men nu tänkte jag göra en liten receptbok med lakrits-gott till min svägerska, som är tokig i det där svarta godiset. Skulle därför behöva lite recept. Googlat lite, men vill ju ha lite beprövade recvept, så jag vet att hon får nåt som är gott, och jag kan ju inte göra och smaka själv... *hoppas på er nu*
    Här har du ett som jag tycker är helt suveränt

8 st Kick (lakritskola)
    3 Chokladkakor mörk choklad 70-75%
    1.5 dl grädde

Smält choklad och lakritskolorna i en kastrull när det är smält och ihoprört häll då på grädden och blanda försiktigt (så det inte skiktar sig). När det är ihopblandat så portionerar man ut choklad-smeten i ischokladformar. Jag brukar även sätta lite saltlakritsströssel uppe på men man kan även riva lite citronskal och sätta uppe på. IN i frysen och sen är det klart. (de är bäst frysta eftersom de blir kladdiga när de smälter)

Sen satte jag även på lite salt-lakritsströssel Och det blev Underbart!
  • Ett Liv
    Snuttjulla skrev 2009-12-14 14:30:50 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-14 14:03:18 följande: hur stora chokladkakor menar du? och ca hur många "godisar" blir det?
    Det blir ju som små Ischokladsgodisar.
    Hur många det blir vet jag inte riktigt, jag räknade aldrig, men det blev ca 50 st (kanske nån till?).
    Men man kan även göra i den lite större storleken. Inte bullformar men den mittemellan bull- och ischoklad-formarna (kommer inte ihåg vad den storleken heter). Men jag personligen gillar med de små ischokladformarna.
    Snuttjulla skrev 2009-12-14 14:34:04 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-14 14:03:18 följande: och ska man vispa grädden innan? blir det inte väldigt tunt annars? Tror du att jag kan skriva att hon kan spritsa ut det i formarna, har massan den rätta konsistensen för det?
    Nej jag häller i den som den är. Äkta vispgrädde. Det blir väldigt krämig och god lakritschoklad av det.
    Jag har själv använt sked. "smeten" är ju som sagt varm och kletig, det går nog att spritsa men jag tror att det går bättre med sked. Man förlorar ju också så mycket choklad i spritsen, som kletar fast.
  • Ett Liv
    Tufons skrev 2009-12-14 16:45:13 följande:
    Jag har gjort massa julgodis redan! Förvarar du det svalt så är det ingen fara med hållbarheten till jul. Det är ju bara 10 dagar dit...
    Härligt
  • Ett Liv

Gjorde precis klart 2 olika sorter julgodis.

"pulvriserad ingefära" Och "pulvriserad ingefära med kanel"

Annorlunda, starkt och fräscht.
    Enligt mig var den med Kanel MYCKET godare (men det är väl en smaksak).

Dessa är även MYCKET BRA för oss GRAVIDA som mår illa, har kräkningar, halsbränna eller sura uppstötningar Men vi ska inte äta för mycket (som med allt annat). Även bra för matsmältningen vilket kanske kan vara bra juletider

Ingefära
    Socker

(eller

Ingefära
    Socker
    Kanel)

Man börjar med att skala och skära upp ingefäran som pommes frites,
    Lägger dem i en kastrull och fyller upp med vatten några centimeter över ingefäran.
    Kokar dem under lock i 1 timme.
    Häll bort vattnet MEN spara det!
    Häll på lika mycket socker som det är ingefära (i vikt) Och två-tre matskedar av vattnet. har du gjort en väldigt stor sats så kan du ta nån matsked av vattnet extra. (och kanel efter tycke (våga ta i lite ) ).
    Koka försiktigt under omrörning, så att det inte bränner fast, till sockret blir klumpigt (icke flytande).

Häll allt på en plåt med bakplåtspapper på. På bakplåtspappret ska det vara socker så att det inte kletar fast. Ta isär ingefäran från varandra och låt dem stelna.

Klart.

• Ett Liv

Ett Liv skrev 2009-12-14 17:36:35 följande:

"pulvriserad ingefära med kanel" Annorlunda, starkt och fräscht.
    Slängde in en bild på bloggen också.
    liivligt.blogg.se/
  • Ett Liv
    frieden skrev 2009-12-14 19:54:51 följande:
    jag tror hon menar hur stora chokladkakor du använder i receptet? typ 100 eller 200 grams? Ett Liv skrev 2009-12-14 15:13:28 följande:
    Oj, så klart .. jag är inte den vassaste kniven i lådan idag.
    100grams chokladkakor.
  • Ett Liv
    frieden skrev 2009-12-14 20:39:06 följande:
    haha nä det var inte så jag menade... Ett Liv skrev 2009-12-14 20:09:41 följande:
    Ingen fara
  • Ett Liv

Leos och Vincents mamma skrev 2009-12-15 09:25:55 följande:

Hur stora är chokladkakorna som du köper till detta? Är det 100 gram?
    jo precis. 100 grams
  • Ett Liv
    vindil skrev 2009-12-20 00:26:45 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-12 20:35:04 följande: Tre 100 grams choklad lr menas? :)
    precis. 3 x 100 grams chokladkakor
Svar på tråden JULGODIS!