Inlägg från: Cerenna |Visa alla inlägg
  • Cerenna

JULGODIS!

Dessa ska jag göra till veckan - Mycket goda!

Glöggbollar

200 g pepparkakor
    50 g smör
    40 g mandelmassa
    2 msk glögg

100 g ljus choklad
    några extra pepparkakor (sådär 7-10 stycken)
    2 msk kakao

Smula sönder pepparkakorna. Smält smöret. Riv mandelmassan.

Blanda pepparkakssmulorna, smör, glögg och mandelmassa till en jämn deg. Rulla till kulor och ställ svalt en stund.

Krossa de extra pepparkakorna och blanda med kakao.

Smält chokladen i ett vattenbad. Lägg bollarna på bakplåtspapper och pensla över chokladen. Häll därefter över blandningen med pepparkakssmulorna och kakaon. Ställ svalt några timmar.

• Cerenna

Virriga Vera skrev 2009-12-06 12:56:51 följande:

Någon som vet om man kan använda vanliga marchmallows till jultomtefudgen, jag har massor i skafferiet. Vore bra att bli av med lite av det.
    Jo det tror jag att man kan, kolla att de har nån smak bara så det inte bara är "sockersmak", skumtomtar smakar ju jordgubbar så skumtomtefudge blir ju som en slags jordgubbsfudge.
  • Cerenna
    JoJo02 skrev 2009-12-05 15:29:33 följande:
    En fråga till om skumtomte fudgen, någon som testat att minska på mängden socker? Hade bara 1 dl kvar.
    Ja det undrar jag också. Den blev ju vansinnigt söt... om än god Eller behövs sockret för konsistensen eller nåt?
  • Cerenna
    Snuttjulla skrev 2009-12-14 13:49:32 följande:
    Behöver lite hjälp av er... Personligen gillar jag inte alls lakrits, men nu tänkte jag göra en liten receptbok med lakrits-gott till min svägerska, som är tokig i det där svarta godiset. Skulle därför behöva lite recept. Googlat lite, men vill ju ha lite beprövade recvept, så jag vet att hon får nåt som är gott, och jag kan ju inte göra och smaka själv... *hoppas på er nu*
    En kompis till mig gjorde lakritsknäck -grymt gott. Det är det vanliga knäckreceptet men skillnaden är att man krossar 10-15 turkisk peppar-godisar som får koka med i smeten.
  • Cerenna
    omammao skrev 2009-12-17 20:14:14 följande:
    Ni som gjort knäck med turkisk peppar, har ni haft i karamellerna från början eller har ni blandat i dom när knäcken kokat klart? Och blev det bra som du gjorde? Vet att man kan göra på båda sätt men funderar vilket blir bättre
    Har bara ätit den min kompis gjorde och jag vet inte hur hon gjorde... men gott som attan var det
Svar på tråden JULGODIS!