Inlägg från: NorrVimpel |Visa alla inlägg
  • NorrVimpel
    sevgilim skrev 2009-12-02 18:15:33 följande:
    Kan man frysa mozartkulorna!?
    Det går nog. Chokladen ser väl lite trist ut bara om man har den i frysen.
  • NorrVimpel

Tufons:

Recepten på konfektrullen och mockanougaten är jag intresserad av. Om du skulle kunna lägga ut dem här, så skulle jag bli glad och tacksam

• NorrVimpel
    lillronya skrev 2009-12-15 10:39:26 följande:
    Är det någon här som har tips på nåt mjölkfritt julgodis?Förutom marsipanfigurer då...
    Geléhjärtan
    ca 16

Recept från Vinterns Söta

6 gelatinblad
    50 g glukos
    1 dl strösocker
    2,5 dl vatten
    några droppar flytande arom
    några droppar karamellfärg
    fint strösocker

Du behöver en silikonform med hjärtan - Ikeas iskubslåda passar jättebra.

Olja in formarna, och lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.

Blanda glukos, socker och vatten, och koka tills det håller 122 grader. Det går långsamt först, men mycket snabbare mot slutet! Smält gelatinet i ca 2 msk vatten på låg värme. Rör ner i sockerlagen, tillsammans med arom och färg. Låt det svalna en aning, men inte för mycket - det stelnar ganska fort. Häll upp i formarna, och ställ i rumstemperatur över natten.

Tryck ur hjärtana och rulla i fint strösocker. Vill du ha surt godis kan du blanda lite citronsyra i sockret du rullar i.

Godis åtminstone.
  • NorrVimpel
    lindaiv skrev 2009-12-19 23:17:51 följande:
    Hej har en fråga ( kanske har det redan tagitsupp menjag frågar iaf)? om man inte har termometer för ex knäck... det står i många recept att man då kokar ca 15-20 minuter.... är det generellt för all knäck? jag hade tänkt koka hallonkola/knäck fr allersjultidnig, den verkar enkel. men hur länge ska det koka??tackar
    Du kan använda dig av kulprovet. Dvs du droppar smeten i ett glas kallt vatten om det går att forma till en kula är det klart att hälla i formar.
  • NorrVimpel
    Pigelinen skrev 2010-10-17 16:08:38 följande:
    Ja vist är det! Personligen tycker jag att man kan delge sig även med bröd, kakor osv eller hurTomte

Idag bakade jag första laddningen med Pepparkaksbisuottis eller hur de nu stavas... så himla gott!!!
    Sen har jag redan gjort pepparkakskladdkaka två gånger, godast blev den om man värmde upp kryddorna i det smälta smöret tyckete jag.
    Men du kan inte bara skriva vad du gjort - du måste också dela med dig av recepten!
Svar på tråden JULGODIS!