Inlägg från: Egensinnig |Visa alla inlägg
  • Egensinnig

JULGODIS!

Har gjort Rocky Road idag med maltesers i ena satsen och bitar av digestive i andra + marschmallows, dumle och jordnötter i båda. Oootroligt gott!

Matilda, Matilda........
  • Egensinnig
    Pillan79 skrev 2009-12-15 17:51:47 följande:
    kan man ha vanlig cholad när man gör Rocky Road?
    Ja det finns recept med mjölkchoklad, vit o mörk. Jag gjorde på en blandning av Marabou mjölkchoklad och 56% mörk choklad med en klick smör i. Så ta den choklad du gillar bäst
    Matilda, Matilda........
  • Egensinnig
    littlemisstrouble skrev 2009-12-16 13:16:39 följande:
    vad är bästa receptet på maraboufudge? tänkte kanske göra det idag så jag hinner bli färdigt med allt som ska göras till jul. visst måste väl fudge hålla till jul om jag gör den nu?
    Tillagning

3 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 dl sirap
    50 g smör
    2 msk honung
    100 g Marabou choklad (mörk, ljus eller blandat)

Blanda grädde, socker och sirap i en gryta. Låt koka tills temperaturen är 120 grader. Rör i smör och honung. låt koka ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen. Ta grytan från värmen och rör i chokladen. Rör om tills den har smält. Klä en halv långpanna eller en annan form med smörpapper. Häll i smeten och skär i bitar när den svalnat.

Ett annat alternativ är maraboutryffel:
    200 gr mjölkchoklad
    1-2 msk lönnsirap
    en nypa havssalt ( el 2 beroende smak)
    0,5 dl grädde

Hetta upp grädden o slå över chokladen o spritsa el häll i formar. Alterntivt kan man slå den i långpanna o sedan skära i rutor. Blir lite seg i konsistensen o underbart gof

Matilda, Matilda........
Svar på tråden JULGODIS!