Inlägg från: bonsai |Visa alla inlägg
  • bonsai

JULGODIS!

Peanuttbuttercream:
    150g nougat (odense)
    100g jordnötssmör
    150g choklad (använd den choklad du gillar, tog hälften ljus o hälften mörk)
    50g hackade jordnötter

Smält nougat o choklad i vattenbad, Vänd ner jordnötssmöret o dom hackade jordnötterna. Häll smeten i knäck eller ischoklad formar o ställ svalt!

Ur enkelt o ruskigt gott!

• bonsai
    vilja84 skrev 2009-12-17 18:06:16 följande:
    Någon som har gjort Leilas Rocky Road?Vilken "kvalitetschoklad" har ni använt?Ska ju vara 600 g så det känns som att det kan bli dyrt?
    Jag tog vanlig blockchoklad. Gott, men kanske godare med kvalitets?
  • bonsai
    lollsanT skrev 2010-10-26 21:33:05 följande:
    Jag lägger in ett recept i denna tråd också. Jag har aldrig testat detta men ska försöka hinna denna jul

Nötkolarutor ca 16st

Botten:
    100gr smör
    2 ägg
    2dl socker
    1,5dl vetemjöl (90gr)
    4 msk kakao
    1 krm salt

Kolafyllning:
    150gr hasselnötter
    2 burkar kondenserad mjölk á 395gr
    50gr smör
    2 msk ljus sirap

Topping:
    200gr mörk choklad

Klä en ugnsform, ca 20x30cm, med bakplåtspapper. Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker lätt, rör ner smöret.
    Blanda mjöl, kakao och salt och rör ner i äggsmeten. Bred ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader i 8-10 min. Bottnen ska fortfarande vara lite kladdig. Låt svalna.
    Sprid ut nötterna i en ugnsform och rosta dem mitt i ugnen, 225 grader tills de är gyllenbruna (ca 10 min), rör om några gånger. Låt svalna och gnugga bort skalen.
    Blanda kondenserad mjölk, smör och sirap till fyllningen i en vid kastrull. Låt koka upp och sedan puttra på ganska svag värme i drygt 20 min, krämen ska börja tjockna, bli gyllenbrun och släppa kastrullens botten. Rör hela tiden noggrant. Blanda ner nötterna och bred ut fyllningen i formen. Låt svalna.
    Smält chokladen över vattenbad. Bred den över kolafyllningen och låt det stelna i kylen. Skär i rutor och förvara sedan kallt.

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
  • bonsai
    mermaid skrev 2010-10-29 21:13:07 följande:
    Jag längtar till årets julgodisbak!
    Förra året skulle jag bara göra några få sorter... Slutade med 10 stycken... :)

knäck
    stallkola
    brända mandlar
    apelsintryffel
    rocky road fudge (den med kondenserad mjölk som blir mjukare)
    mozartkulor
    fikonbollar
    chokladdoppad lakritskola med havssalt
    polkagriskola
    gräddkola
    Vad är stallkola?
  • bonsai
    Shadowcat skrev 2010-11-30 14:57:15 följande:
    åh vad jag är avundsjuk, vi håller på att renovera köket (läs: har slitit ur allt som fanns) så jag kan inte baka alls :(
    Jag hoppas att det ska vara fixat till jul men annars får jag väl fara hem till föräldrarna och baka där i stället :D
    Men en favorit är att baka twixkaka har någon testat det?
    Recept tack!
  • bonsai

Här kommer ett gott recept på Peanutbuttercream: 150g Odense nougat 100g jordnötssmör med bitar 150 g choklad 50g jordnötter o några hela till dekoration. Smält nougat o choklad, vänd ner "smöret" o hacket o häll upp i ischokladformar, dekorera med hela körsnärers. Det står att det ska vara mörk choklad men jag kör vanlig Marabou mjölk choklad.

Svar på tråden JULGODIS!