Inlägg från: omammao |Visa alla inlägg
  • omammao

JULGODIS!

Enkelt och gott :)

Mariannetryffel
    (ca 50 stycken)

Ingredienser:
    2 dl vispgrädde
    200 g Mörk Choklad
    200 g Ljus Choklad
    1 påse (150 g) Fazer Ögon Marianne Crush

Florsocker eller kakao till dekoration

Gör så här:

Koka upp grädden. Tillsätt chokladen i bitar. Låt dem smälta och blanda jämnt. Låt blandningen svalna. Blanda i Marianne-kross. Låt blandningen stelna i kylen. Ta små klickar av blandningen med tesked och rulla dem till kulor med händerna. Rulla slutligen kulorna i florsocker eller kakao. Placera kulorna på ett serveringsfat eller i små godisformar. Förvara svalt.

receptet kommer från ogon.nu

• omammao

Nöt- och russinbräck

2 dl hasselnötter
    50 g smör
    3 msk sirap
    200 g mörk choklad
    3 dl russin
    2 dl salta jordnötter
    2 dl rice krispies

Rosta hasselnötter i torr stekpanna tills skalet börja lossna ca 10 min. Ta bort skalet med händerna.
    Blanda smör, sirap och mörk choklad i kastrull och låt det smälta.
    Blanda nötter, russin och rice krispies i chokladen. Bred på bakplåtspapper och låt stelna i kylskåp. Bryt i bitar.

• omammao
    cid skrev 2009-12-14 21:04:12 följande:
    Dom gjorde jag igår och tyckte dom blev jättebra! Enkelt att röra ihop, de som var knepigt var i så fall att rulla dom, men logiskt sett borde man kunna skära i bitar i stället och sikta över florsocker...
    Jag tyckte också om mariannetryffel! Om man låter smeten stelna tillräckligt mycket och rullar dom fort så går det bra. Annars är det svårt och rulla om smeten är för lös... så det behövs lite tålamod
  • omammao

Hittills har jag gjort:
    Mariannetryffel
    Polkabräck
    Snöbollar
    Rocky road fudge
    knäck
    wienernougat
    kokoschoklad
    nöt- och russinbräck
    snickers

Dom flesta recept finns säkert i tråden, men om nån vill ha recept på något så har jag...

• omammao

Rocky Road fudge
    200 g mörk choklad
    200 g ljus choklad
    25 g smör
    1 burk kondenserad mjölk
    2 tsk vaniljsocker
    2-3 dl minimarshmallows
    2,5 dl salta jordnötter

Smält choklad, smör och kondenserad mjölk över vattenbad, rör tills det blir en smet, låt svalna något.
    Rör i vaniljsocker, marsmallows och jordnötter, rör inte för mycket då smälter marsmallowsen.
    Bred ut på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och skär i rutor.
    Förvara svalt.
    Går att frysa.

• omammao
    frieden skrev 2009-12-15 09:05:02 följande:
    polkabräck skulle jag vilja ha recept på!
    Polkabräck
    300 g vit choklad
    2 msk kokos
    1 dl krossade polkagrisar
    2 tsk rivet citronskal

Smält chokladen, blanda ner kokos, godisen och citronskalen. Bred på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och bryt i bitar. ( Jag försökte skära bitar med kniv men dom blev inte så fina, jag tror att det hade blivit för hårt).

Det är väldigt sött, så det är nog bra och göra små bitar.
  • omammao
    omammao skrev 2009-12-15 10:46:09 följande:
    Polkabräck300 g vit choklad2 msk kokos1 dl krossade polkagrisar2 tsk rivet citronskalSmält chokladen, blanda ner kokos, godisen och citronskalen. Bred på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och bryt i bitar. ( Jag försökte skära bitar med kniv men dom blev inte så fina, jag tror att det hade blivit för hårt).Det är väldigt sött, så det är nog bra och göra små bitar.
    Jag vet inte om det blir nån skillnad. Men det ska vara 1 dl polkagrisar som krossas. Det blir kanske mer om man tar 1 dl krossade polkagrisar. Hoppas ni förstår vad jag menar.
  • omammao
    MrsQuitaz skrev 2009-12-15 09:29:44 följande:
    jag slänger ut min fråga en gång till =) blir brända mandlar lika fina utan röd karamellfärg? har ingen hemma =(hur ska dem förvaras och är det någon som har ett superduper beprövat recep?(vill att dem ska se ut och smaka som de man köper på julmarknader)sen undrar jag om ni använder grädde eller kondenserad mjölk när ni gör bounty?
    Jag använder grädde.
  • omammao
    MissOsbourne skrev 2009-12-15 14:11:48 följande:
    Ska den kondenserade mjölken vara sötad? ..=) Jag gjorde en nån typ av bananpaj med sån mjölk en gång och jag ÄLSKAR när det är sött men den pajen var så söt att jag knappt kunde äta den faktiskt..=)
    Ja, den ska vara sötad. Fudgen blir söt, men jag tycker inte att det blir för sött. Men det är ju smaksak och sen brukar jag inte göra så stora bitar.
  • omammao
    Wailea skrev 2009-12-16 08:20:55 följande:
    Jag hade inte tålamodet och det var väldigt kladdit Hur länge väntade du?
    Jag har gjort dom tidigare också så jag visste att dom är svårt och rulla om man inte låter smeten stelna tillräckligt. Man får prova sig fram. När man tror att det går bra och rulla så vänta kanske en halv timme till Nej, jag kan inte säga nån tid men det får vara så hårt att man tror inte att det går och rulla nå mer..
  • omammao

Idag har jag gjort:

Chokladtryffel med apelsin och flingsalt
    Ingredienser
    36 - 40 st
    1 dl vispgrädde
    50 g smör
    300 g mörk choklad, minst 50 % kakao
    1 dl Kesella kvarg
    rivet skal av 1/2 apelsin
    1 tsk flingsalt (jag tog lite mer)

Gör så här:
    Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar, rör ner den i grädden och låt den smälta. Rör i kvarg och apelsinskal.
    Häll chokladen i en aluminiumform ca 15x20 cm (jag hällde på en form med bakplåtspapper). Strö salt över chokladen och låt den stelna i kylen minst 4 tim.
    Ta ur tryffeln ur formen och skär den i bitar med en vass kniv

Gott!
    Receptet kommer från Arla.

• omammao

Ni som gjort knäck med turkisk peppar, har ni haft i karamellerna från början eller har ni blandat i dom när knäcken kokat klart? Och blev det bra som du gjorde? Vet att man kan göra på båda sätt men funderar vilket blir bättre

• omammao

Det blir väl ungefär dom måtten som jag har skrivit inom parentes
    Polkabräck
    (200g ) 300 g vit choklad
    (1 1/3 msk) 2 msk kokos
    (0,7 dl) 1 dl krossade polkagrisar
    (1 1/3 tsk) 2 tsk rivet citronskal

Smält chokladen, blanda ner kokos, godisen och citronskalen. Bred på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och bryt i bitar.

TezzyBump skrev 2009-12-17 20:17:12 följande:
    jag tänkte göra polkagrisbräck ikväll, har dock bara 200g vitchoklad, ngn som kan tänka?=)
Svar på tråden JULGODIS!