Inlägg från: TezzyBump |Visa alla inlägg
  • TezzyBump

JULGODIS!

Läste ett tips i allers(tror jag det var) att man kan lägga en tejpremsa med klistersidan upp, och tejpa fast den med två tejpremsor, sen kan man sätta fast knäck eller ischokladformarna på tejpen och hälla i utan att formarna flyttar på sig.

hoppas ni förstod ;)

• TezzyBump
    omammao skrev 2009-12-14 22:13:53 följande:
    Rocky Road fudge 200 g mörk choklad 200 g ljus choklad 25 g smör 1 burk kondenserad mjölk 2 tsk vaniljsocker 2-3 dl minimarshmallows 2,5 dl salta jordnötter Smält choklad, smör och kondenserad mjölk över vattenbad, rör tills det blir en smet, låt svalna något. Rör i vaniljsocker, marsmallows och jordnötter, rör inte för mycket då smälter marsmallowsen. Bred ut på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och skär i rutor. Förvara svalt. Går att frysa.
    undrar om det inte var denna fudge jag gjorde förra året, men uteslöt marsmallows och nötter, borde inte det funka?
  • TezzyBump

jag tänkte göra polkagrisbräck ikväll, har dock bara 200g vitchoklad, ngn som kan tänka?=)

• TezzyBump
    omammao skrev 2009-12-17 20:29:08 följande:
    Det blir väl ungefär dom måtten som jag har skrivit inom parentes Polkabräck (200g ) 300 g vit choklad (1 1/3 msk) 2 msk kokos (0,7 dl) 1 dl krossade polkagrisar (1 1/3 tsk) 2 tsk rivet citronskal Smält chokladen, blanda ner kokos, godisen och citronskalen. Bred på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och bryt i bitar.
    tack :)
  • TezzyBump

Ikväll när lillan lagt sig ska jag göra lite julgodis,
    har grejer hemma till

polkagrisbräck(ingen citron, men det får jag klara mig utan)
    päronnougatkulor/bollar
    Rocky road fudge(med sötmandel istället för jordnötter)

Igår kväll gjorde jag knäck, både med och utan mandel.
    Ischokladen köper jag nog iår, tycker den är minst lika god :)

Sen närmare julafton ska jag göra saffranspannacotta och pepparkakscheesecake som vi kan snaska på efter middagen. I små formar så det inte blir för mäktigt :)

• TezzyBump
    malinja skrev 2009-12-19 18:24:55 följande:
    Pepparkakskola! 2 1/2 dl matlagningsgrädde 3 dl socker 50 g smör 1,5 dl sirap 1 tsk av varje pepparkakskrydda. Jag hade ingefära, nejlika, kardemumma och kanel. Mycket bra blev det!!
    åh det är så jäkla gott, det gjorde jag förra året, hällde ut på bakplåtspapper och slog in i cellofan med natursnören på varje ände. Pilligt som sjutton men snyggt och uppskattat av dom som fick ;)
    i år funderar jag på att göra det i knäckformar.
  • TezzyBump
    Lilaa skrev 2009-12-19 21:23:01 följande:
    Ni som gjort rocky road. Är det värt det? det är ju många dyra ingridienser så jag vill inte slösa pengar på et om det inte är gott? och vilken choklad har ni använt. Tor ni mandel går bra istället för pistage?
    Ja det är värt det ;) och ja du kan använda vilka nötter och vilket godis du vill i, en smaksak ;)
  • TezzyBump
    lindaiv skrev 2009-12-19 23:17:51 följande:
    Hej har en fråga ( kanske har det redan tagitsupp menjag frågar iaf)? om man inte har termometer för ex knäck... det står i många recept att man då kokar ca 15-20 minuter.... är det generellt för all knäck? jag hade tänkt koka hallonkola/knäck fr allersjultidnig, den verkar enkel. men hur länge ska det koka?? tackar
    svårt att säga exakt, det bästa är att kolla kulprovet lite nu och då. van vid godisbak som jag är har jag lärt mig se på konsistensen när det börjar bli klart, men kolla kulprovet. (en droppe smet i ett glas med vatten, går det att rulla en kula mellan fingrarna är det klart)
  • TezzyBump
    lindaiv skrev 2009-12-19 23:21:11 följande:
    tezzy.... jo det vet jag om kulprovet. Men generellt när ska man prova? efter vilken tid+
    jadu, när smeten börjar bli lite mer kolalik och tjockare, kanske efter 10min?
  • TezzyBump
    zuperduperme skrev 2009-12-20 22:39:10 följande:
    nu har ja nyss gjort polkagrisbräcken, men tror ja hade i lite för mycket citron. så nästa gång blir de mindre citron och mer polkagrisar
    jag hade ingen citron alls i mina :)
  • TezzyBump
    vackrastarflow skrev 2009-12-20 22:47:52 följande:
    nån som vet hur man förvarar fudge förresten??
    i kylen? ;)
    jag har mina uppskurna i skålar i kylen, kan nog även frysas in.
  • TezzyBump
    BabyJia skrev 2009-12-21 12:29:55 följande:
    Sugen på att göra nåt likande Leilas Rocky Road, men gillar inte mörk choklad. Jag kommer inte köpa sån dyr choklad, utan de får bli blockchoklad isåfall. Tror ni de kan bli gott me ljus choklad oxå?
    ja gillar du inte mörk choklad så går det absolut bra med ljus choklad, men du, kan du inte köpa marabou eller liknande då istället för blockchoklad? blir nog lite godare, Iofs så är Fazers blockchoklad helt ok :)
  • TezzyBump

Ska göra pepparkakskola, tänkte hälla upp dom i knäckformar istället för att linda in i papper, det borde funka eller hur? :)

hittar inte igen receptet, men ska fortsätta leta :o

• TezzyBump

Har gjort en sats smörkola nu som jag smaksatte med pepparkakskryddor, förra året använde jag ett recept som jag hittat i en föräldratidning och då hade jag 1tsk mald nejlika, ingefära och kanel i tror jag det var. Men jag hittade inte igen det så testade med Leilas recept.
    Gjorde vanlig smörkola förra året enligt hennes recpet, gudagott!

www.recept.nu/1.126548/leila_lindholm/efterratter_godis/varldens_godaste_smorkola

• TezzyBump
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-23 09:02:48 följande:
    Jag vill göra någon smaskig fudge... Har redan gjort Marabou-fudgen.. Någon som har något förslag??
    leilas rocky road fudge, den är god ;) har gjort andra satsen nu
Svar på tråden JULGODIS!