Inlägg från: MissOsbourne |Visa alla inlägg
  • MissOsbourne

JULGODIS!

Den här tråden åker ju in i favoriterna direkt! Passar på att fråga direkt om det är någon som har recept på julgodis som faktiskt funkar att frysa??? Skulle vilja börja NU..=)

• MissOsbourne
    Snuttjulla skrev 2009-12-02 10:14:41 följande:
    det mesta julgodis håller väl sig om du gör det nu? om du förvarar det rätt och såklart, inte äter upp det...
    Ja risken finns ju att det blir uppätet!..=) Jag tycker bara inte att det låter logiskt att godis fulla med grädde och smör skulle hålla sig fram till jul även om det förvaras i kylen men jag har nog fel då...=)
  • MissOsbourne
    Snuttjulla skrev 2009-12-02 10:47:26 följande:
    jag kan också tycka att det är lite konsigt, rent logiskt borde det ju inte funka, men det har väl med upphettning och sånt att göra. Man kan ju köpa knäck och ischoklad i butikerna, och det står ju tom i rumstemp. Men jag har mitt i kylen...
    Tror du inte att det är några konstiga E-nummer på de förpackningarna man köper då?....*hehe*
  • MissOsbourne
    SofiaO skrev 2009-12-07 22:20:25 följande:
    För att undvika att de chokladdoppade godisarna smälter, så ska man temperera chokladen. Det innebär att du smälter halva mängden choklad i vattenbad som vanligt, så att den uppnår en temperatur av ca 45 grader (ljus choklad något lägre temperatur). Sedan blandar du i resterande, finhackade, chokladen och rör om tills den smält. Då smälter den inte i rumstemperatur!
    Oj vad du kan!..=) Gäller detta både blockchoklad och finare choklad?...=) Detta måste jag ju testa! Fast jag har ingen termometer ju=(
  • MissOsbourne
    Niccipicci skrev 2009-12-12 09:12:05 följande:
    Har inte läst igenom tråden så jag vet inte om ni pratat om detta med temperering. Vet ju att man ska temperera choklad för att den ska bli glansig. Men jag funderar..när man täcker med vissa chokladsorter, speciellt vanlig marabou mjölkchoklad så vill den bara smälta när man tar i godisen efteråt och även när den bara ligger framme i rumstemp. Vet någon om detta går att undvika med temperering eller gör jag bara nått galet eller blir det bara så med mjölkchoklad?
    Man ska tydligen temperera all choklad så smälter den inte! Om du kollar tillbaka i tråden så fick jag tips på just detta..=)
  • MissOsbourne
    omammao skrev 2009-12-14 22:13:53 följande:
    Rocky Road fudge 200 g mörk choklad 200 g ljus choklad 25 g smör 1 burk kondenserad mjölk 2 tsk vaniljsocker 2-3 dl minimarshmallows 2,5 dl salta jordnötter Smält choklad, smör och kondenserad mjölk över vattenbad, rör tills det blir en smet, låt svalna något. Rör i vaniljsocker, marsmallows och jordnötter, rör inte för mycket då smälter marsmallowsen. Bred ut på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och skär i rutor. Förvara svalt. Går att frysa.
    Ska den kondenserade mjölken vara sötad? ..=) Jag gjorde en nån typ av bananpaj med sån mjölk en gång och jag ÄLSKAR när det är sött men den pajen var så söt att jag knappt kunde äta den faktiskt..=)
  • MissOsbourne

Nu orkar ju inte jag läsa igenom tråden men är det någon som har tips på julgodis med hjorton i? Har även flera liter björnbär i frysen?...=)

Svar på tråden JULGODIS!