Inlägg från: Shadowcat |Visa alla inlägg
  • Shadowcat

JULGODIS!

om jag inte vill ha kolasegt utan mer smuligt ska jag koka smeten kortare eller längre tid? Någon som vet?

• Shadowcat

Jag hade tänkt att göra mer kola. Men har bara kvar 70g smör, kan man fylla upp med kokosfett eller flytande becell? (eller kanske bregott?)

• Shadowcat
    SofiaO skrev 2009-12-10 16:24:31 följande:
    Av de alternativen skulle jag absolut ta Bregott. Såvida det är grön Bregott, annars kan det bli knasigt...
    japp grönt är det. Men min käre sambo satte stopp för det, han tyckte att jag kunde sjå mig till imorgon. Så då får jag väl göra det...
  • Shadowcat

Jag har ett recept som min farmor brukade göra, jag och pappa försöker varje jul att baka dom men vi får aldrig riktigt till det.
    Problemet är att det inte står någon koktid/temperatur. Den ska bli smulig så att den liksom nästan faller i bitar i munnen...

2 dl grädde
    3 dl socker
    3 msk smör
    3 msk kakao
    1 msk vniljsocker
    50 g sötmandel

Någon som kan hjälpa mig?

• Shadowcat
    mrsIce skrev 2009-12-21 21:42:58 följande:
    Har tyvärr ingen aning, men såg detta recept på en blogg häromdagen och jag tycker att det i konsistensen verkar vara det du efterfrågar (men jag kan vara helt ute och cykla...) hallonblabar.blogspot.com/2009/12/karlssons-k...
    åh det verkar vara den typ jag letar efter. Tack :)
  • Shadowcat

För första året på länge lyckades jag med farmors jul fudge. Kokade det över en timme och rörde hela tiden... men goda blev dom

• Shadowcat

åh vad jag är avundsjuk, vi håller på att renovera köket (läs: har slitit ur allt som fanns) så jag kan inte baka alls :(
    Jag hoppas att det ska vara fixat till jul men annars får jag väl fara hem till föräldrarna och baka där i stället :D
    Men en favorit är att baka twixkaka har någon testat det?

• Shadowcat

Twixkaka:
    Botten:
    6 ½ dl vetemjöl
    1dl socker
    225g smör

Kolasås:
    175g smör
    2dl socker
    3dl grädde
    1½msk sirap

Garnering:
    200g mjölkchoklad

1. Blanda ingridienserna till botten och platta ut i en långpanna (med bakplåtspapper).
    2. Grädda i ugnen 175grader i ca 20 minuter.
    3. Låt ingridienserna till kolasåsen koka samman på svagvärme i ca 1 timme (gör kulprov).
    4. Bred kolasåsen över botten och låt stelna.
    5. Smält chokladen och bred över kakan.
    6. Låt stelna och skär i bitar.

Den tar lite tid att göra men är klart värt det!

Svar på tråden JULGODIS!