Inlägg från: mrsIce |Visa alla inlägg
  • mrsIce

JULGODIS!

cid skrev 2009-11-12 21:03:06 följande:
    Har ny dator så alla recept jag hade sparat från förra året är helt väck..Vet att några av favoriterna var polkabräck (vit choklad med polkagrisar), och en chokladtryffel med hallonsmak... Gudomlligt goda!
    Förra årets tråd om du orkar leta fram receptet
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38648378.html
  • mrsIce

Bountykulor såklart!!!

100 g kokosflingor
    2 dl florsocker
    3 msk smör
    3 msk grädde
    100 g mjölkchoklad

- Blanda kokosen med florsockret.
    - Smält smöret och blanda med grädden.
    - Rör ner i kokosen och florsockret och blanda till en smet.
    - Rulla till små bollar och lägg på ett bakplåtspapper. Ställ kallt att stelna lite.
    - Smält chokladen och doppa bollarna, lägg tillbaka på bakplåtspappret. Ställ kallt.

frestelser.blogspot.com/2008/12/bounty.html

• mrsIce
    tjolahopp81 skrev 2009-11-24 18:01:03 följande:
    det där lät riktigt gott, är de mjuka inuti?
    De är som bounty, hårdare om de står i kylen och ganska lösa om de står framme
  • mrsIce
    lindaiv skrev 2009-12-19 23:21:11 följande:
    tezzy.... jo det vet jag om kulprovet. Men generellt när ska man prova? efter vilken tid+
    Jag skulle inte våga säga att det tar ca 10 min, beror helt på hur stor sats med knäck/kola du kokar och vad du använder för kastrull. När jag kokar knäck kan det ta allt mellan 5-20 min... Men när man kokar vanlig knäck så ser man oftast på färgen när den börjar bli klar, färgen går från ljusbeige till bernsten (knäckfärg). Men ska du göra hallonkola lär ju inte det funka...
  • mrsIce
    Shadowcat skrev 2009-12-21 11:18:15 följande:
    Jag har ett recept som min farmor brukade göra, jag och pappa försöker varje jul att baka dom men vi får aldrig riktigt till det.Problemet är att det inte står någon koktid/temperatur. Den ska bli smulig så att den liksom nästan faller i bitar i munnen... 2 dl grädde3 dl socker3 msk smör3 msk kakao1 msk vniljsocker50 g sötmandelNågon som kan hjälpa mig?
    Har tyvärr ingen aning, men såg detta recept på en blogg häromdagen och jag tycker att det i konsistensen verkar vara det du efterfrågar (men jag kan vara helt ute och cykla...)

hallonblabar.blogspot.com/2009/12/karlssons-karameller.html
  • mrsIce
    Shadowcat skrev 2009-12-21 21:45:21 följande:
    åh det verkar vara den typ jag letar efter. Tack :)
    Va bra! Lycka till!!
  • mrsIce
    nuelleraldrig skrev 2010-12-06 13:21:57 följande:
    gjorde fudge för nåt år sen efter ett recept i nån mamma/väntabarn tidining. Det var från Fazer med deras mörka choklad samt kondenserad mjölk o hasselnötter. NÅn som vet vad jag menar och har det receptet?? de var så sjukt himelskt goda o jag har letat o letat men hittar det inte...  :(
    Kan det vara ngt liknande det här?
    http://getiton.blogg.se/2009/december/rocky-road-fudge.html#comment
  • mrsIce
    MammaSusan81 skrev 2010-12-09 12:00:36 följande:
    Frågar igen & hoppas någon vet....

Funderar lite på Pepparkakskladdkakan på sidan 59, visst borde det fungera med pepparkaksksryddor? Isf hur mycket tror ni det ska vara i 2msk? Mer/mindre? Ska det fortfarande vara kanel i om jag använder pepparkakskryddor?
    De recept jag läst så har de använt hela påsen med pepparkakskryddor.
Svar på tråden JULGODIS!