Inlägg från: Väntarochlängtar |Visa alla inlägg
  • Väntarochlängtar

JULGODIS!

Gul13 skrev 2009-12-04 08:13:59 följande:
    Dessa godisar tänker jag göra i jul + risbräck och ischoklad.Chokladbräck med polkagrisar200 g mörk choklad1+1 tsk matolja250 g vit chokladca 1/2 dl polkagrisar Klä en plåt med aluminiumfolie. Smält den mörka chokladen i en skål över vattenbad. Blanda i 1 tesked olja och rör om. Häll ut den smälta chokladen på plåten. Vicka lite på plåten så att chokladen rinner ut till ett jämnt lager, cirka 3 millimeter tjockt. Ställ in chokladen i kylen att stelna.Krossa polkagrisarna i en mortel.Smält den vita chokladen i en skål över vattenbad. Blanda i 1 tesked olja och rör om. Häll den vita chokladen över den mörka chokladen och vicka på plåten så att den vita chokladen täcker den mörka.Strö över de krossade polkagrisarna. Ställ in plåten i kylen så att chokladen stelnar. Bryt sedan chokladen i bitar. Indian godis50 g smör1 dl socker1 dl havregryn1 dl kokosflingor0,5 dl mandel0,5 dl valnötter100 g mörk hackad choklad Blanda smöret, sockret, havregrynen, kokosflingorna, mandeln och valnötterna i en stekpanna. Rosta på svag värme till dess att sockret smält och grynen fått en brunaktig färg.Häll upp alltihop på ett smörpapper, blanda ner den mörka chokladen och låt svalna. Strö indiangodiset över t ex Päron i kokosmjölk. Nougatrutor150 g margarin6 dl havregryn1 dl strösocker4 msk ljus sirap2-3 tsk bakpulver2 tsk vaniljsocker1 dl vetemjöl250 g nougat Smält margarinet. Blanda alla ingredienser utom nougaten i en bunke, platta ut i en liten plåt, gör dubbel sats om du har en större plåt.Grädda kakan mitt i ugen i 200 grader i ca 5-10 minuter.Hyvla nougaten och lägg den på den varma kakan.Bred ut nougaten jämnt över hela kakan och skär i lika stora bitar.Låt kakan svalna och bryt sedan bitarna när den är kall.Servera och njut... Snöbollar1/2 dl vispgrädde1 1/2 msk smör200 g vit blockchoklad eller ljus blockchoklad6 msk kokosflingor1 dl florsocker Värm grädden i en kastrull tills den precis börjar koka.Rör ner smöret i grädden.Smält chokladen försiktigt i micron. Korta intervaller och flera omrörningar är trevligare än bränd choklad.Rör ner chokladen i grädden.Rör även ner kokosen och blanda ordentligt.Häll upp smeten på en tallrik och ställ in i kylskåpet tills den stelnat lite och går lätt att forma små bollar av. Detta tar ca 10-15 minuter.Forma små bollar som får rulla runt i florsockret.Ställ in snöbollarna i kylskåpet och låt stelna helt. Förvara dem i kylskåpet.
    *slurp*
  • Väntarochlängtar
    Cerenna skrev 2009-12-04 15:45:08 följande:
    Dessa ska jag göra till veckan - Mycket goda!Glöggbollar200 g pepparkakor50 g smör40 g mandelmassa2 msk glögg100 g ljus chokladnågra extra pepparkakor (sådär 7-10 stycken)2 msk kakaoSmula sönder pepparkakorna. Smält smöret. Riv mandelmassan.Blanda pepparkakssmulorna, smör, glögg och mandelmassa till en jämn deg. Rulla till kulor och ställ svalt en stund.Krossa de extra pepparkakorna och blanda med kakao.Smält chokladen i ett vattenbad. Lägg bollarna på bakplåtspapper och pensla över chokladen. Häll därefter över blandningen med pepparkakssmulorna och kakaon. Ställ svalt några timmar.
    Mmmmmmmmmm...
  • Väntarochlängtar
    Salmiak73 skrev 2009-12-05 14:34:05 följande:
    Gjorde supergoda kolor idag.Använde recept på 5-minuterskola som bas.Gjorde en sats med kakao i + en sats utan, men med vaniljsocker istället.Hällde ut kolasmeten var för sig på varsin bakplåt med bakplåtspapper på.Lät dessa stelna (de blir ju sega) och lade sedan den ljusa kolan ovanpå den mörka och rullade sedan ihop dem som en rulltårta. Skar sedan rullen i en halv cm tjocka skivor.De blev väldigt fina och sååå goda
    Recept?
  • Väntarochlängtar
    Sigrid skrev 2009-12-09 19:52:21 följande:
    Jag kan tipsa om detta julgodis som är jättegott. Kanske någon redan skrivit det, jag har inte läst hela tråden:Torkade aprikoser (lägg i varmt vatten några minuter)Skållad mandelMarsipanMörk chokladTryck in 1-2 mandlar i aprikosen. Lägg marsipan runt och doppa i smält choklad. Låt stelna. Det blir jättegott!
    Tänkte att jag skulle prova detta Kan man lägga aprikoserna i någon sprit av något slag tror ni? Vad i så fall?
  • Väntarochlängtar
    Tufons skrev 2009-12-14 07:55:17 följande:
    Hej hej!Vill bara tacka för en underbar tråd! Jag har smygläst ett tag och inspirerats av era recept. Vi ska ha knytkalas i jul och jag ska stå för julgodiset.Hittills har jag lyckats få ihop:
    Konjaks & Mint Tryffel
    Mintkakor
    Trillingnöt
    Wienernougat
    Mockanougat
    Konfektrulle
    Gräddfudge
    KnäckRecept finns på allt om du skulle vara intresserad av det...Vi har också hunnit med att provsmaka nästan alla sorter och är MYCKET nöjda med resultatet!!Jag har planer på att göra ett par saker till, men just nu är köket ockuperat av hantverkare, så vi får se om/när jag får möjlighet...Tack än en gång för inspirationen!/Tufons

Gärna recept tack
Svar på tråden JULGODIS!