JULGODIS!
om jag inte vill ha kolasegt utan mer smuligt ska jag koka smeten kortare eller längre tid? Någon som vet?
om jag inte vill ha kolasegt utan mer smuligt ska jag koka smeten kortare eller längre tid? Någon som vet?
Jag hade tänkt att göra mer kola. Men har bara kvar 70g smör, kan man fylla upp med kokosfett eller flytande becell? (eller kanske bregott?)
Jag har ett recept som min farmor brukade göra, jag och pappa försöker varje jul att baka dom men vi får aldrig riktigt till det.
Problemet är att det inte står någon koktid/temperatur. Den ska bli smulig så att den liksom nästan faller i bitar i munnen...
2 dl grädde
3 dl socker
3 msk smör
3 msk kakao
1 msk vniljsocker
50 g sötmandel
Någon som kan hjälpa mig?
För första året på länge lyckades jag med farmors jul fudge. Kokade det över en timme och rörde hela tiden... men goda blev dom
åh vad jag är avundsjuk, vi håller på att renovera köket (läs: har slitit ur allt som fanns) så jag kan inte baka alls :(
Jag hoppas att det ska vara fixat till jul men annars får jag väl fara hem till föräldrarna och baka där i stället :D
Men en favorit är att baka twixkaka har någon testat det?
Twixkaka:
Botten:
6 ½ dl vetemjöl
1dl socker
225g smör
Kolasås:
175g smör
2dl socker
3dl grädde
1½msk sirap
Garnering:
200g mjölkchoklad
1. Blanda ingridienserna till botten och platta ut i en långpanna (med bakplåtspapper).
2. Grädda i ugnen 175grader i ca 20 minuter.
3. Låt ingridienserna till kolasåsen koka samman på svagvärme i ca 1 timme (gör kulprov).
4. Bred kolasåsen över botten och låt stelna.
5. Smält chokladen och bred över kakan.
6. Låt stelna och skär i bitar.
Den tar lite tid att göra men är klart värt det!