Inlägg från: lördagsgodis |Visa alla inlägg
  • lördagsgodis

JULGODIS!

Santon skrev 2010-10-17 16:41:20 följande:

Åhhh vad jag längtar tills man på allvar ska sätta igång med julförberedelserna.
    Så mycket gott som ska göras!
    Lägger in en länk på en riktig godsak jag tänker göra till årets advents och glöggfest.

www.juligen.se/julmat.php?sid=00220&cid=1

Den vill jag oxå prova!
    En prins och en prinsessa
  • lördagsgodis

Pepparkaks cheesecake

Tillagning Tillagningstid: ca 50 minuter
    Ingredienser
    Beräknat för 8 portioner
    Botten:
    100 g pepparkakor
    50 g smör
    Fyllning:
    3 st ägg
    1 1/2 dl strösocker
    2 burk(ar) kesella, (10 % á 250g)
    1 citron, det rivna skalet
    Garnering:
    1 apelsin
    1 dl vatten
    1/2 dl strösocker

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2.Smula pepparkakorna i en matberedare. Smält smöret och tillsätt det. Tryck ut och platta till smulorna i en form med löstagbar kant (24cm i diameter), gärna med bakplåtspapper i botten. Grädda mitt i ugnen i 5-10 minuter
    3. Vispa ner sockret i äggen, tillsätt kesella och citronskalen. Rör samman. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30-35 min tills smeten stannat.
    4. Strimla skalet från apelsinen och koka det i socker och vatten 5-10 min utan lock tills det blir en simmig lag. Lyft upp skalstrimlorna och garnera den avsvalnade cheescaken.

Tänkte göra det här receptet sen, tycker det låter jätte gott!
    En prins och en prinsessa
  • lördagsgodis

SMÖRKNÄCK I MIKRON
    100 g smör
    1/2 dl vispgrädde
    1/2 dl socker
    1 dl sirap
    1/2 dl hackad mandel

koka allt utom mandeln utan lock i mikron 5 minuter, ta ut rör om och koka sen ytterligare 2 minuter. Blanda sen i mandeln, häll i formar och in i kylen.

Jag älskar detta resept, så enkelt och blir perfekt varje gång! Det kommer från första sidan i tråden och jag använde det förra året oxå.

En prins & en prinsessa
  • lördagsgodis
    Agent Fluff skrev 2010-12-16 01:23:23 följande:
    Vad ska man använda för skål? Tror du att Tupperwere (stavning?) plastskål smälter?
    Jag brukar använda en vanlig plastbunke.
    En prins & en prinsessa
Svar på tråden JULGODIS!