Inlägg från: SofiaO |Visa alla inlägg
  • SofiaO

JULGODIS!

Tise skrev 2009-12-02 16:03:49 följande:
    Hehe , ja menar lite ovanlig inte den klassiska men mandel i( tex lakritsknäck, om d ens funkar)
    Här var det snurrig lakritsknäck serverat

www.tasteline.com/recept/Lakritsknack
  • SofiaO

Nu kan jag inte låta bli att fråga...

Kanske finns receptet på någon av alla 22 sidor, men....
    Kan någon ge mig receptet på skumtomtefudge? Låter ju alldeles förtvivlat gott...

• SofiaO
    sevgilim skrev 2009-12-07 10:33:38 följande:
    Hej!Vad kan man ha för glasyr/frosting till mjuk pepparkaka- eller muffins?
    Har svarat dig i andra tråden (Bak-tråd mums fillibabba)
  • SofiaO
    EKJ76 skrev 2009-12-07 10:05:08 följande:
    Ingen som vågar sig på en gissning?
    Det är väl förhållandevis lite kakao det handlar om...? Skulle inte tro att du beöver göra om receptet något om du tar hushållsarom istället. Möjligt att det kan behöva koka en aning längre i så fall.
  • SofiaO
    EKJ76 skrev 2009-12-07 10:47:52 följande:
    Ja, 2-4 tsk bara.. och ja, längre kokning borde funka fint, det tänkte jag inte på

Lycka till. Lakrits och viol kola är inte fy skam.... *mums*
  • SofiaO
    idupur skrev 2009-12-07 10:07:45 följande:
    Världens godaste Karamell- croissant- puddingFör 2 väldigt sugna personer, 180 grader i ugnen2 torra croissanter100 g socker2 msk vatten1,25 dl grädde1,25 dl mjölk2 msk whiskey2 vispade äggBryt croissanterna i bitar och lägg i en ugssäker form. Blanda vattnet och sockret i en kastrull, snurra kastrullen lite så att sockret börjar brytas ned. Värm sockerblandingen på ganska hög värme. Karamellisera sockret utan att röra, tills det får en djup orange färg (typ knäckfärg). Det tar ca 3-5 min.Sänk värmen och häll i grädden, mjölken och whiskeyn. Oroa dig inte för om det skvätter en hel del, vispa ordentligt och låt kastrullen stå kvar på värmen så smälter allt tillsammans till en härlig röra. Ta bort från värmen och tillsätt de vispade äggen.Häll röran över croissanterna och om croissanterna är väldigt torra, låt stå i ca 10 min för att de ska dra i sig röran. Tillaga i ugn i 20 min.Helt underbar efterrätt som min familj gillar tillsammans med vaniljglass. Själv tar jag en stor sked och äter direkt ur formen! Värmer gott efter en kall dag ute.Perfekt för gravidisar som gillar whiskey smaken, eftersom man kokar whiskeyn så försvinner alkoholen men doften är ändå kvar. Man kan även använda rom, men då blir det lite för sött tycker jag. Bourbon är ett annat förslag.
    Visst har Nigella gjort denna i sitt program...? Känns bekant på något vis.
  • SofiaO
    idupur skrev 2009-12-07 11:11:08 följande:
    Ja, det är Nigellas recept. Jag borde kanske ha skrivit dit det! Fritt översatt (=
    Låter fasligt gott måste jag säga...
  • SofiaO
    Wailea skrev 2009-12-07 22:12:56 följande:
    Hittade den här tråden av en slump. Nu får man välja mellan att bli fattig i shoppingtråden eller rund i den här Provade Bountykulorna ikväll. Helt ok men man kan inte äta så många (vilket kan vara bra). Funderar dock på skillnaden i vilken choklad man väljer. Använde vanlig mjölkchoklad mixat med mörk choklad att smälta. De smälter väldigt fort när man tar ut dem ur kylskåpet och man blir väldigt kladdig om fingrarna. Är detta skillnad mot om man använder blockchoklad? Blir den mindre kladdig och hårdare? Tänkte om de ska stå framme på gottbordet i jul...Finns det någon blockchoklad som är verkligt god?
    För att undvika att de chokladdoppade godisarna smälter, så ska man temperera chokladen. Det innebär att du smälter halva mängden choklad i vattenbad som vanligt, så att den uppnår en temperatur av ca 45 grader (ljus choklad något lägre temperatur). Sedan blandar du i resterande, finhackade, chokladen och rör om tills den smält. Då smälter den inte i rumstemperatur!
  • SofiaO
    SofiaO skrev 2009-12-07 22:20:25 följande:
    För att undvika att de chokladdoppade godisarna smälter, så ska man temperera chokladen. Det innebär att du smälter halva mängden choklad i vattenbad som vanligt, så att den uppnår en temperatur av ca 45 grader (ljus choklad något lägre temperatur). Sedan blandar du i resterande, finhackade, chokladen och rör om tills den smält. Då smälter den inte i rumstemperatur!
    För att vara exakt...
    48-50 grader för mörk choklad
    45 grader för ljus och vit choklad

Lycka till!
Svar på tråden JULGODIS!