Inlägg från: littlemisstrouble |Visa alla inlägg
  • littlemisstrouble

JULGODIS!

Hej alla!

Är det någon som har förslag på vad man kan göra för godis som ska vara i papper? har köpt godisfolie på panduro och planerar att göra mozartkulor men vill göra nån sort mer.

Planering är a och o......
  • littlemisstrouble
    Snuttjulla skrev 2009-11-17 12:23:34 följande:
    hemmagjord kola? Lingonkola har jag hört ska vara en riktig höjdare...
    ja kan man kanske ha, finns det nån som har nåt bra recept på det här i tråden?
  • littlemisstrouble
    EKJ76 skrev 2009-12-03 17:06:15 följande:
    Varför frysa Mozartkulor? Choklad, nougat och mandelmassa håller sig alldeles utmärkt fram till jul.
    håller dom sålänge som till jul om man gör dom nu? vore ju perfekt isåfall så kunde jag få dom klara också.
  • littlemisstrouble
    Sigrid skrev 2009-12-07 10:14:46 följande:
    Klä en form, 15x25 cm, men smörpapper och häll i smeten.
    tack så mycket
  • littlemisstrouble

vad är bästa receptet på maraboufudge? tänkte kanske göra det idag så jag hinner bli färdigt med allt som ska göras till jul. visst måste väl fudge hålla till jul om jag gör den nu?

• littlemisstrouble
    Egensinnig skrev 2009-12-16 16:17:15 följande:
    Tillagning 3 dl vispgrädde3 dl strösocker1 dl sirap50 g smör2 msk honung100 g Marabou choklad (mörk, ljus eller blandat)Blanda grädde, socker och sirap i en gryta. Låt koka tills temperaturen är 120 grader. Rör i smör och honung. låt koka ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen. Ta grytan från värmen och rör i chokladen. Rör om tills den har smält. Klä en halv långpanna eller en annan form med smörpapper. Häll i smeten och skär i bitar när den svalnat.Ett annat alternativ är maraboutryffel:200 gr mjölkchoklad1-2 msk lönnsirapen nypa havssalt ( el 2 beroende smak)0,5 dl gräddeHetta upp grädden o slå över chokladen o spritsa el häll i formar. Alterntivt kan man slå den i långpanna o sedan skära i rutor. Blir lite seg i konsistensen o underbart gof
    tack så mycket ska testa
  • littlemisstrouble

Igårkväll gjorde jag maraboufudge. JISSES va söt den var. God men det räcker men nån liten bit annars är det nog halsbrännevarning

• littlemisstrouble
    Santon skrev 2010-10-17 16:41:20 följande:

Åhhh vad jag längtar tills man på allvar ska sätta igång med julförberedelserna.
    Så mycket gott som ska göras!
    Lägger in en länk på en riktig godsak jag tänker göra till årets advents och glöggfest.

www.juligen.se/julmat.php?sid=00220&cid=1

men gud va gott det lät...mumma...
  • littlemisstrouble
    sandrachristofer skrev 2010-11-23 14:07:05 följande:
    Någon speciell tryffel du vill göra eller bara ett grundrecept?
    hmm grundrecept blir bra tror jag
  • littlemisstrouble
    sandrachristofer skrev 2010-11-24 12:04:20 följande:
    oj jag har väldigt många men här é ett.
    ca 40 st
    1 1/2 dl grädde
    100 g smör
    300 g mörk choklad

smaksättning ungefär 2 msk konjak, likör eller whisky.....

koka grädde och smör, rör under tiden så smöret smälter. Ta av den från spisen, bryt ner chokladen i grädden låt den smälta rör sen i smaksättningen. Låt den stelna i kylen ca 1 timme och sen kan du forma den och rulla den i något valfritt. riven choklad,kokos,kakao,florsocker....

Vill du ha tips på andra smaksättningar så har jag det med... har en pepparkastryffel som är heeelt underbar
    tackar
  • littlemisstrouble

Köper ni saffran på öb? har gjort det en gång för länge sen och aldrig mer. är helt säker på att det var gurkmeja för det smakade då inte en dugg saffran

• littlemisstrouble

i helgen gjorde jag mina mozartkulor och slog sedan in dem i fint guld och rött godispapper som jag hittade på panduro. känns lite lyxigare med godis i papper

Svar på tråden JULGODIS!