Inlägg från: Pigelinen |Visa alla inlägg
  • Pigelinen

JULGODIS!

Denna tråd kan man ju använda iår igen tycker jag

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Pigelinen
    littlemisstrouble skrev 2010-10-17 15:59:59 följande:
    nämen va bra fortsättning på en toppentråd
    Ja vist är det! Personligen tycker jag att man kan delge sig även med bröd, kakor osv eller hurTomte

Idag bakade jag första laddningen med Pepparkaksbisuottis eller hur de nu stavas... så himla gott!!!
    Sen har jag redan gjort pepparkakskladdkaka två gånger, godast blev den om man värmde upp kryddorna i det smälta smöret tyckete jag.
  • Pigelinen
    NorrVimpel skrev 2010-10-17 17:56:08 följande:
    Men du kan inte bara skriva vad du gjort - du måste också dela med dig av recepten!
    hihi jo men jag hann inte förut..

Pepparkakskladdkaka:
    Använd en 2 liters springform.
    100 gram smör
    2 stycken ägg
    3 deciliter strösocker
    1/2 matsked malen ingefära
    1/2 matsked malen kryddnejlika
    1 matsked malen kanel
    1 tesked stött kardemumma
    1 1/2 deciliter mjöl
    ströbröd till formen

Sätt ugnen på 200 grader, smält smöret (och tillsätt kryddorna där i) och låt det svalna. Under tiden smörjer och bröar du formen.
    Vispa ägg och socker poröst, rör sedan ner smöret och mjölet. Häll upp i formen och grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt svalna, förvara den kallt. Servera med vispgrädde.

Pepparkaksskorpor
    75g rumsvarmt smör
    3 dl socker
    1 tsk mald ingefära
    2 tsk kanel
    1 tsk mald nejlika
    3 ägg
    150g grovhackad mandel
    1 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    7dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175g.
    Rör smör, socker o kryddor poröst. Tillsätt äggen, vispa lite till, Tillsätt de hackade mandlarna, vaniljsocker, bakpulver och vetemjölet, rör inte mer än att det blandas ihop. Dela i 3 delar och rulla varje del till en längd (som låten). Platta till lite. Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30min. Tag ut plåten och sänk till ca 120g. Låt svalna något och skär sedan längderna på diagonalen och ställ in på tork i ugnen i ytterligare ca 30min.

Vill man så byter man ut ingefära, kanel o nejlika mot ett kuvert saffran då blir det saffransskorpor

• Pigelinen

Godisskorpor

100g smör

2½ dl socker

Rör vit o poröst

2 ägg

4 dl vetemjöl (men du behöver garanterat mera, du ska kunna arbete degen lite)

1½tsk bakpulver

1 dl hackade valnötter

3 tsk pulver kaffe

2 dl hackad nougat

Blanda samman allt o dela i 4 delar som du formar till var sin rulle. Lägg på plåt och grädda i 200g i 10minuter. Skär upp på snedden och låt torka i ugnen på 50-70grader i ca 2 tim.

Saffransbiscotti/pepparkaksbiscotti

2 ägg

1-2 pak saffran (beroende på  hur mycket smak du vill ha, eller byt ut mot 1 tsk malda nejlikor, 1 tsk mald ingefära och 2 tsk kanel för pepparkakssmak)

100g sötmandel

100g smör

1 dl socker

4dl mjöl

1 tsk bakpulver

Hacka mandeln grovt. Vispa saffran och ägg, tillsätt rumsvarmt smör o socker o vispa till en porös smet.

Blanda i mandeln, mjöl o bakpulver till en jämn och ganska kletig deg. Fördela degen i tre längder och grädda mitt i ugnen 200grader i ca 15min. Skär på snedden och torka i ca en timme i 70grader.

Brända mandlar

Jättelätta att göra själva!!! Passa bara så att du inte bränner i kastrullen, du måste röra HELA tiden!

200g sötmandel (med el utan skal)

2 dl florsocker

Knappt ½ dl vatten

Ev karamelfärg

Koka ihop tills sockret fäster på mandlarna, låt koka lite till så att det börjar smälta igen, då är det klart. Häll upp på en plåt för att svalan.

• Pigelinen
    bonsai skrev 2010-11-10 18:51:58 följande:
    Vad är stallkola?
    åh det gjorde vi som barn, jättegod o snabb kola.
  • Pigelinen
    Edenshage skrev 2010-11-17 13:18:28 följande:
    Hm är det denna tråden som jag sett recept på saffrans skorpor??? Eller finns det en baktråd också??
    ja mitt inlägg 611 har ett jättegott recept med saffransskorpor
  • Pigelinen

Hum, min chokladkola blev fudge... inte vad jag hade tänkt mig, vad har ajg gjort för fel? Följde receptet till punkt o pricka...

• Pigelinen

Världens enklaste godis... MOZARTKULOR...
    Jag använder mig av smaksatt marsipan (jordgubb och päron) men man kan självklart köra neutral... en en bit nougat i mitten, rulla och sen doppa i mörk choklad. Jag hade lite blommor o snöflingeströssel som jag satte på innan chokladen stelnade...

Har även gjort brända mandlar också jättenekelt... skrev receptet här för några sidor sen... Sen brukar vi göra glöggbollar, chokladbollar som man byter kaffet mot glögg.... Jag gillar enkelt godis!!!!
  • Pigelinen
    AlbusMinerva skrev 2010-12-04 13:12:24 följande:
    Glöggbollar låter ju supermumma!

För er som gillar saffran förresten.. Man får köpa två paket för 25 kr på ÖB just nu
    Hur är den saffranen? Jag är lite skeptisk mot den billiga... ahr hört så myckeet om att det är utspedd och dålig kvalite. Apotekets är den som jag har hört är bäst... men jag vet inte...någon som testat olika och som har utlåtanden att ge???
  • Pigelinen
    littlemisstrouble skrev 2010-12-05 12:10:37 följande:
    Köper ni saffran på öb? har gjort det en gång för länge sen och aldrig mer. är helt säker på att det var gurkmeja för det smakade då inte en dugg saffran
    jag har också hört att det äv väldigt lite saffran i den och mer gurkmeja och sand!!! i den än den riktiga därför jag undrade. Jag gillar apotekets
  • Pigelinen
    vackert udda skrev 2010-12-06 15:30:43 följande:
    Oj vilka fina mozartkulor! Måste bara fråga, hur sjutton får man chokladen sådär jämn och slät? Här hemma brukar det bli ganska... ehm... kletigt Tungan ute
    jag smälte i mikron. Använder mig av Fazers choklad.
  • Pigelinen
    fCarolina1979 skrev 2010-12-11 14:32:45 följande:
    Ingen som har några tips?
    Jag tänkte göra små burkar med något gott i att ge som julklapp till barnens fröknar på dagis - har ni något tips på vad som troligen skulle bli uppskattat och som passar bra i en liten glasburk? (Det är 4 fröknar)
    finns ju massa tips här i tråden

Min dotter har varit med och rullat Mozartkulor, Glöggbollar detta är jag inne på att ge till fröknarna och ev snickers och fudge.
Svar på tråden JULGODIS!