Inlägg från: bitte67 |Visa alla inlägg
  • bitte67

JULGODIS!

Santon skrev 2010-10-17 16:41:20 följande:

Åhhh vad jag längtar tills man på allvar ska sätta igång med julförberedelserna.
    Så mycket gott som ska göras!
    Lägger in en länk på en riktig godsak jag tänker göra till årets advents och glöggfest.

www.juligen.se/julmat.php?sid=00220&cid=1

Mmmmm, vad gott det såg ut!
  • bitte67
    SofiaO skrev 2010-10-27 20:34:36 följande:
    Är det någon skillnad på gammeldags och vanlig ischoklad...? Bara nyfiken
    En idé är väl kanske att gammeldags ischoklad är gjord på kokosfett och vanlig ischoklad på smör? Själv föredrar jag de som är gjorda på smör om jag är tvungen. Är ingen big fan av ischoklad...
  • bitte67
    SofiaO skrev 2010-10-29 14:42:40 följande:
    Smör? Det har jag aldrig hört om Vad är det för smakskillnad?
    Jag kör med kokosfett och en god choklad (Marabou, fin mörk choklad och dylikt). Gott!
    Jag tycker personligen att de med smör är godare, lite rundare i smaken. Men jag har å andra sidan väldigt svårt med kokosfettet.
  • bitte67
    Pigelinen skrev 2010-12-04 18:47:15 följande:
    Hur är den saffranen? Jag är lite skeptisk mot den billiga... ahr hört så myckeet om att det är utspedd och dålig kvalite. Apotekets är den som jag har hört är bäst... men jag vet inte...någon som testat olika och som har utlåtanden att ge???
    Tycker inte det brukar vara någon skillnad i smak på dyr eller billig saffran.
  • bitte67

Idag gjorde jag Fransk nougat. Enkelt och supergott:

2 dl blandade nötter (jag tog pistage och mandel)
    5 dl socker
    1 1/4 dl vatten
    1 1/2 dl vit sirap
    1 krm salt
    2 äggvitor

Rosta nötterna i en torr stekpanna på medelvarm platta. Vicka på pannan då och då så att de rostas jämnt. De är färdiga då skalet börjar brista och de börjar få svagt gyllenbrun färg. Ställ åt sidan att svalna.
    Gnugga de rostade nötterna mellan handflatorna så att överflödigt skal trillar av. Hacka dem därefter grovt.
    Smörj ett bakplåtspapper med lite matfett och forma till en låda som mäter 23x23 cm.
    Mät upp socker, vatten, sirap och salt i en kastrull. Värm upp under omrörning så att sockret smälter. Ta därefter upp sleven och rör inte mer i lagen. Obs! låter man sleven vara kvar kan det bildas sockerkristaller på denna som gör att lagen blir grumlig och sockrig. 
    Låt lagen koka utan lock tills den håller ca 130 grader, vispa då äggvitorna i en ren bunke till ett fast vitt skum. Låt lagen fortsätta koka tills den håller 145 grader, då är den färdigkokt. Ett par grader varmare då sockrar lagen sig.
    Häll den nu heta lagen över äggskummet i en fin stråle under kraftig vispning. Fortsätt vispa massan tills den är luftig seg och tjock, 5-8 minuter. Vänd därefter ner nötblandningen.
    Tryck ut smeten i formen med lätt smorda fingrea till en jämntjock platta. Ställ svalt att stelna. Skär upp den kalla och stelnade nougaten u bitar.

Gjorde även knäck och chokladgräddkola. Mums!

• bitte67
    evelayna skrev 2010-12-12 21:44:15 följande:
    ja tänkte göra knäck ida... MEN hur gör jag för att den inte ska bli så där göör hård?
    Det recept jag använde stod att man skulle koka knäcken till 122-124 grader. Jag kokade den till 123 grader och det blev perfekt.

2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 dl sirap
    2 msk smör

Häll allt i en kastrull och koka upp under omrörning. Koka tills smeten mäter 122-124 grader, rör då och då.

Tillsätt 1 dl hackade valfria nötter. Jag använde mandel. Häll upp i knäckformar.
  • bitte67
    höstäpple skrev 2010-12-13 10:44:47 följande:
    Har kollat igenom tråden i omgångar efter receptet på
    marknadsgodis. De bruna kuberna.
    Har säkert missat det. Någon som har?
    Japp, jag har det här:

Marknadsnougat
    Blanda i en gryta:
    125g margarin
    5 3/4 dl strösocker
    1 3/4 dl vatten

Låt koka ihop i några minuter.

Sikta ihop:
    6½ dl vetemjöl
    4 dl florsocker
    1 dl kakao

Blanda ihop allting och rör tills smeten blir jämn. Häll ut på ett bakplåtspapper. När det stelnat något så skär i kuber. Förvara svalt.
  • bitte67
    evelayna skrev 2010-12-17 21:44:22 följande:
    dom blev perfekta! värmde till 123 grader å dom blev göör goa! TACK!!!
    Vassego! Skrattande
  • bitte67
    Blygdläppen skrev 2010-12-18 07:43:10 följande:
    Jag undrar bara: Hur ÄTER man knäcken sedan? Om den är gjord i småformar? Blir den inte så stenhård så tänderna går sönder om man försöker tugga? Eller suger man på den bara?
    What? Förvånad HAr du aldrig ätit knäck?? Varför skulle den vara hård? Den ska vara mjukseg, precis som kola.
Svar på tråden JULGODIS!