Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

JULGODIS!

Wienernougat och andra omgången pistage-fudge står nu och stelnar!

Jag brukar värma en såskanna i vattenbad och sen häller jag i knäcksmeten i den. Man får ju ändå jobba ganska snabbt men det är otroligt mycket smidigare än att stå med skedar!

• Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-07 16:46:56 följande:
    Ni som gjort Nigellas fudge med pistagenötter, vilken choklad använde ni?
    Den billiga mörka blockchokladen på Willys, supergott!
  • Smurfan 81
    JoJo02 skrev 2009-12-09 12:05:46 följande:
    Köpte en påse rispuffar, men har ingen aning om vad jag ska göra med dom. Några förslag?  Kan ju finnas receot i tråden, men 300 inlägg och massa länkar är tidskrävande. En ren recept tråd vore bra.
    Det absolut enklaste är ju att bala smälta choklad, blanda ner puffarna, sprid ut på oljad folie och låt stelna. Sen bryter du det i lagom stora bitar.
  • Smurfan 81
    FrookenHedlund skrev 2009-12-09 13:11:31 följande:
    Glömde naturligtvis köpa grädde till knäcken... Men jag har Milda matextra 4% i kylen, funkar den tro, eller blir det för löst?
    Det går nog inte. Jag försökte ha mellangrädde ett år för att göra lite smalare knäck, den stelnade aldrig...
  • Smurfan 81

Försökte mig på fransk nougat, men den blev alldeles brun... det är inte rätt va?
    Blev det bränt då eller? Hur undviker jag det? Jag hade termometer, men ska den ligga i botten eller i sockermassan? Tyckte bubblorna ändrade karaktär precis som den gör med knäck, men det gjorde det redan vid typ 90 grader...

• Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-10 18:28:51 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-10 16:34:36 följande: Jag gjorde också fransk nougat idag. Den blev brunaktig, men smakade gott ändå. Jag vet inte hur man gör för att den inte ska bli brun.
    Tror man ska ha vit sirap istället för ljus som det står i receptet!
    Tyckte "smeten" eller vad man ska kalla det smakade bra så jag kör på med den bruna och så gör vi med vit sirap nästa år så får vi se! Tycker det är kul att prova olika julgodisar varje så att det inte blir så tjatigt.
  • Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-10 20:46:19 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-10 18:40:31 följande: Ja, om jag gör fransk nougat nästa år ska jag nog också testa vit sirap få se om godiset blir vitare. Bra tips, tack!
    Gick din att skära? Min blev jätteseg... Nu när jag smakar ordentligt tycke rjag det smakar lite bränt också. Vispade jag för kort då? Behöver hjälp!

Jag ger nog upp den nu. Trist, för jag skulle ha den i en liten presentkorg till min pappa med hemmagjort godis, och jag ska ge den till honom imorgon... Har ingen grädde hemma, men nåt med marsipan kanske man kan göra...
  • Smurfan 81
    MajasMat skrev 2009-12-10 21:43:59 följande:
    min blev vit fast jag använde ljus sirap. men det är lätt att det blir brunt om man bara råkar koka lite, lite för länge. majasmat.wordpress.com/2009/11/27/fransk-noug.../
    Jo, det var ju den bilden jag fastnade för!
    Hur länge kokade du? Jag tyckte nog att sockerlagen "såg" färdig ut men termometern sa 90° så jag lät den stå ett tag till. Kanske skulle gått på magkänslan där...
    Sen det här med att vispa i 10 minuter, det är så länge som gäller eller? Tror kanske att jag fuskade lite där...
  • Smurfan 81
    MajasMat skrev 2009-12-11 07:34:59 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-10 22:55:15 följande: det ska inte göra så mycket skillnad för färgen hur mycket du vispar. utan det är mest för konsistensen. vispa måste man ju dock. :) du ska nog gå på magkänslan. jag brände min sockerlag. det går ju så fort på slutet. men det är bara på´t igen. :)
    Ok, då kör jag på magkänsla nästa gång! Måste bara köpa mer mandel!

Ok, men att den blev seg kanske hade att göra med att jag vispade för lite då... Får se om jag hinner göra ett nytt försök i eftermiddag eller om det blir till helgen. Min man gillar inte hushållsassistenten så jag försöker vispa när han inte är hemma!
  • Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-11 09:22:25 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-10 22:55:15 följande: Jag vispade i ca 8 minuter och då var smeten riktigt fast. Jag fick ta upp den som en degklump och knåda och trycka ut den i formen. Ska skära upp den idag och se hur det blev.
    Meddela gärna!
  • Smurfan 81

Nu har jag gjort mini-mini pepparkakor med en liten kristyr stjärna på. De blev såååå fina! Hoppas nu bara kristyren hinner torka för jag måste åka till min pappa om 30 minuter...

• Smurfan 81
    idupur skrev 2009-12-11 12:45:57 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-11 00:07:10 följande: Jag skulle beställa därifrån nu, själva tratten kostar 99 kr men så skulle frakten gå på 75 kr! Då får det vara tycker jag. Kanske hittar den i någon butik istället.
    Jasså, har de så hög frakt! Nä, det var lite väl dyrt faktiskt...
  • Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-11 19:38:48 följande:
    Smurfan 81: Nu har jag skurit upp den franska nougaten. Tyvärr föll den isär så jag fick försöka trycka ihop varje bit, som modellera. Det tog lite tid. Kanske kokade jag sockerlagen för länge. Gott blev det i alla fall, men otroligt sött så det blir inte många bitar man tar åt gången.
    Skumt, min var ju bara en stor seg klump! Tydligen inte lätt det där!
  • Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-12 14:48:37 följande:
    Ja, mina smakade mest socker. Inte värst sega. "Om" jag gör dessa igen så ska jag koka kortare tid, tror att det var felet med mina. Plus testa att använda vit sirap istället för ljus. Men de var lite väl söta, så jag är tveksam till om jag ska testa igen. Kanske kan man ha på lite smält choklad, det kanske gör dem godare.
    Mina var väldigt goda och jättesega, så sega att de inte gick att skära...
  • Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-12 17:29:46 följande:
    Smurfan 81 skrev 2009-12-12 15:54:28 följande: Vad konstigt att det kan bli så olika.
    Verkligen!

Nu har jag i alla fall gjort knäck! Hade "bara" 72 knäckformar så det blev 6 knäckklubbor oxkså. Har aldrig gjort det förut så det blir spännande!
  • Smurfan 81

Idag har vi klarat av:
    Bountybollar, fast det blev rutor iår, och med lite vit choklad i också, ska bli spännande!
    Cornflakescrisp, på tok för söta för min smak
    Mozartkulor, fick lite nougat över som jag inte ville slänga!

• Smurfan 81

Nu hinns det inte med mer julgodis iår! Så här fick det bli:

Nigellas fudge med pistagenötter
    Wienernougat
    Mozartkulor
    Bountygodisar
    Knäck (vanliga + knäckstrutar)
    Mini pepparkakor
    Saffransbiscotti
    Cornflakescrisp

Svar på tråden JULGODIS!