Inlägg från: SofiaO |Visa alla inlägg
  • SofiaO

JULGODIS!

MissOsbourne skrev 2009-12-08 09:30:23 följande:
    Oj vad du kan!..=) Gäller detta både blockchoklad och finare choklad?...=) Detta måste jag ju testa! Fast jag har ingen termometer ju=(
    Gäller all choklad. Men man kan säga att ju finare (mörkare) chokladen är desto varmare bör du ha chokladen du smälter i första skedet.
    Men för "hemmabruk" är det inte så allvarligt.

Prova med fingret tills det är fingervarmt (såsom när du bakar), och låt det värmas en liten stund till, tills det är såpass varmt att du gärna inte har kvar fingret där i
    Då klarar du dig utmärkt utan en termometer! Annars finns de billiga digitala termometrar på t.ex. Clas Ohlsson. Bra att ha till mycket; både när du gör julgodis och steker kött i ugnen t.ex.

Lycka till!
  • SofiaO
    Wallmo skrev 2009-12-08 11:42:29 följande:
    Funkar det lika bra att göra knäck i micro som på spisen? Gör man kulprov?
    Det går jättebra
    Googla på "microknäck" så får du många träffar. Kulprov lär du göra så att du vet att du får rätt konsistens.
  • SofiaO
    Wailea skrev 2009-12-08 21:00:58 följande:
    Såg nu. Clas Ohlsson nästa
  • SofiaO
    Shadowcat skrev 2009-12-10 13:54:48 följande:
    Jag hade tänkt att göra mer kola. Men har bara kvar 70g smör, kan man fylla upp med kokosfett eller flytande becell? (eller kanske bregott?)
    Av de alternativen skulle jag absolut ta Bregott. Såvida det är grön Bregott, annars kan det bli knasigt...
  • SofiaO
    AlbusMinerva skrev 2010-10-27 10:54:59 följande:
    Någon som har bra recept på "gammeldags" is-choklad?
    Är det någon skillnad på gammeldags och vanlig ischoklad...? Bara nyfiken
  • SofiaO
    bitte67 skrev 2010-10-28 22:17:58 följande:
    En idé är väl kanske att gammeldags ischoklad är gjord på kokosfett och vanlig ischoklad på smör? Själv föredrar jag de som är gjorda på smör om jag är tvungen. Är ingen big fan av ischoklad...
    Smör? Det har jag aldrig hört om Vad är det för smakskillnad?
    Jag kör med kokosfett och en god choklad (Marabou, fin mörk choklad och dylikt). Gott!
  • SofiaO
    AlbusMinerva skrev 2010-10-29 14:45:24 följande:
    Åh! Låter mumma! måste testa det
    Gör det! SÅ mycket godare än blockchoklad! Variationen är ju då oändlig..... Ta vilken choklad som helst och smält ner.
  • SofiaO
    bitte67 skrev 2010-10-29 22:30:26 följande:
    Jag tycker personligen att de med smör är godare, lite rundare i smaken. Men jag har å andra sidan väldigt svårt med kokosfettet.
    Intressant.... Måste testa.
  • SofiaO
    prickiga skrev 2010-11-23 12:00:31 följande:
    Jag slänger in en efterlysning! Jag fick en gång en kola med grön kardemumma på. Har letat efter receptet, men hittar inget. Kan säkert bara slänga på lite kardemummasmulor på vilken kola som helst, men om någon vet vad jag pratar om så kanske ni kan hjälpa mig?!
    Grön...?
  • SofiaO
    prickiga skrev 2010-11-23 15:41:44 följande:
    Grön, ja! Precis som det står, grön.
    Ok. Har bara aldrig hört talas om grön kardemumma Därav frågan.

Ska bli spännande och se vad du får för svar.
  • SofiaO
    prickiga skrev 2010-11-23 22:08:17 följande:
    Jag tror det är nån kapsel eller nåt, som sitter runt kardemummafröna(?), och den är grön. Fast nu gissar jag. Får googla på det (:
    Aha.... Ja, google är bra
    Återkom gärna med länk om du hittar något!
  • SofiaO
    Susyloo skrev 2010-11-24 07:14:08 följande:
    Ville bara slänga in att jag just köpte hel kardemumma och den var grön!
    Ok
    Men smakar den så värst mycket om det inte är krossad/malen...?
  • SofiaO
    lisakarin skrev 2010-11-27 15:08:07 följande:
    Jag har en liten fråga... Jag tänkte göra  några olika sorters tryllfel, mozartkulor och fudge men håller de sig till mellandagarna om man gör dem redan nu eller är de för gamla då? Jag brukar bara göra knäck och kola så därför är jag lite osäker på detta.
    En kompis till mig brukar lägga allt godis i frysen. Då bör det ju hålla sig ett rätt bra tag, tänker jag..?

Tryffel har jag förvarat i frysen med mycket bra resultat
  • SofiaO
    Pigelinen skrev 2010-11-28 18:50:35 följande:
    Hum, min chokladkola blev fudge... inte vad jag hade tänkt mig, vad har ajg gjort för fel? Följde receptet till punkt o pricka...
    Du rörde nog för mycket i den. Då bildas sockerkristaller, som gör kolan mer fudgeaktig än seg.
  • SofiaO
    neenoo skrev 2010-11-28 22:21:45 följande:
    Man ska nog dock akta sig för att frysa choklad, den gillar inte kylan. den ska helst förvaras i vinkyl eller sval.
    Ja, så är det nog. Du har rätt.
    Men det absolut godaste som finns är ju stenhård Marabou mjölkchoklad med ett glas iskall mjölk! *haha*

Har själv endast fryst tryffel och den blev faktiskt bra Jag lovar.

Man kan ju testa med en och se hur den blir. Blir det tokigt, så får man väl offra sig att äta upp de andra och göra nytt godis närmare jul...
  • SofiaO
    evelayna skrev 2010-11-28 22:32:55 följande:
    Någon som har nåt bra recept på tryffel? lät gott nu när jag läste om de :)
    Du ser ett i inlägg 642
  • SofiaO
    evelayna skrev 2010-11-28 22:37:51 följande:
    hur kunde jag missa de :P haha tackar :)

Ibland blir man förblindad när suget tar över...
Svar på tråden JULGODIS!