Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla

JULGODIS!

HannaPanna29 skrev 2009-12-03 10:00:51 följande:
    Skit tråd! Det är ert fel att jag nu har börjat gå upp i vikt igen i v.26 efter att ha stått still i nästan en månad :-P
    visst är det jobbigt, men det blir ju å andra sidan oftast så vid jul... Men jag har också gått upp sen jag började hänga här... Tur att man är gravid och kan skylla på det...!
  • Snuttjulla
    HannaPanna29 skrev 2009-12-03 10:00:51 följande:
    Skit tråd! Det är ert fel att jag nu har börjat gå upp i vikt igen i v.26 efter att ha stått still i nästan en månad :-P
    visst är det jobbigt, men det blir ju å andra sidan oftast så vid jul... Men jag har också gått upp sen jag började hänga här... Tur att man är gravid och kan skylla på det...!
  • Snuttjulla
    idupur skrev 2009-12-06 21:02:53 följande:
    Ja, jättebra tråd! I fredags kväll gjorde jag snickerskakor som blev helt underbara.. Jag gjorde också Leilas rocky road men bytte ut dumlen mot hemkola, blev inte riktigt så bra. Kolan blev jättehård (inte så oväntat egentligen..) när jag hade haft den i kylen och bara fastnar i tänderna när man äter. Är nog bättre med kondenserad mjölk, det blir ju kolaaktigt när man kokar den. Tips till andra! Jag gjorde knäck med men den blev aldrig riktigt hård, kokade i över en timme. Men det var gott ändå! Imorgon kväll blir det saffransbiscotti (= Åh, jag gjorde Leilas varma äppelcider också. Helt underbart!
    gjorde du snickerskakorna från Emelies blogg?
  • Snuttjulla

hittade det här receptet i härligt hemma från helgen.
    Edwards hundragodis
    125 g margarin
    5,75 dl socker
    1,75 dl vatten

6,5 dl mjöl
    4 dl florsocker
    2 dl oboy-pulver (för mer vuxensmak, byt till 1 dl kakao)

Smält fettet, blanda socker och vatten i kastrullen och låt koka några minuter. Häll den varma blandningen över de torra ingredienserna, rör om ordentligt. Blir snabbt en tjock och jämn smet. häll smeten på bakplåtspapper och fördela jämt. låt svalna, skär sedan i rutor och förvara svalt. (pudra ev med florsocker vid servering)
    Tydligen 100 % gott, ska prova senare i veckan.

• Snuttjulla

men utan mjölk, då kan du ju byta ut mot oatly, eller alpro-soya-produkter, tror att många provat det. Då kan du ju göra lite knäck och kanske lite kola. ÄHar tyvärr inget recept på de rosa mandlarna...

LillaMi81 skrev 2009-12-07 12:41:03 följande:
    I år kan jag inte äta julgodis med varken mjölk eller kakao, vilket gör att allt som är gott går bort. Jag undrar nu om någon vet hur man gör sånna brända mandlar, eller mandlar kanske det bara är, fast inte som vanligt, utan med en tjock rosa massa omkring. Tänkte att dessa kanske är mjölkfria.
  • Snuttjulla

Angel Gbg skrev 2009-12-07 14:17:57 följande:

Åhhhh jag är så nöjd! Även jag har beställt knäcktratten från Dekorera Mera och Sophia som ägarn hette var så trevlig. Jag tror den kommer bli superbra som jag är familjen (läs släktens) kock och bagare pga min dotters hyperallergiska tillstånd.Återkommer med recention av hennes tratt så kan vi sedan jämnföra dom med den andra som fanns... jag är helt övertygad att jag kommer bli nöjd som det är en Wilton... (ja jag är lite märkesgalen men då vet man vad man får och att det håller)
    den är superbra, köpte min där förra veckan. Säger åt alla jag känner att köpa sån nu... Och ja, det är ju en wilton. Helt fantastisk är iaf att den klarar värmen av heta knäcken, och sen är den så lätt att göra ren...!
  • Snuttjulla
    Abrakadabra skrev 2009-12-07 15:23:02 följande:
    Jag är också sugen på en knäcktratt! Att skeda upp knäcken i formarna är ju det meckigaste och tråkigaste av hela koket. Jag undrar dock hur plasten klarar den heta knäcksmeten? Med tanke på att många plaster kan ge ifrån sig giftiga ämnen om de hettas upp i mikro t.ex. så känns det inte så lattjo att hälla kokande knäcksmet i plast utan att veta att den är "säker". Någon som vet?
    den klarar det jättebra, syns ingenting på den, och smakar inte plast om knäcken, luktar inget heller. Usa är ju lite bättre än oss på att ta fram matrial och prudukter som är lite mer kvalite, eller nja, bättre och bättre, de är före oss iaf...
    Jag kollade iaf när jag köpte min, och den ska klara värmen ända upp till hetaste knäcktempen, som brukar vara strax över 160. Ja, jag är som sagt supernöjd. köper du en, kommer du inte att ångra dig! *lovar*
  • Snuttjulla
    LillaMi81 skrev 2009-12-07 13:09:21 följande:
    Åh tack! Ni har räddat min jul! Jag trodde inte det gick att göra på annat än vispgrädde!
    såg att du fått hjälp, annars hade jag tänkt nämna att knäck går att göra med magrare grädde, och därför borde funka med oatly. Har också läst att det går att göra med kokosmjölk. (finns tydligen en som mjölkallergiker ska tåla, fanns olika tydligen) Men om man gör med kokos får man ju en med lite rolig smak också!
  • Snuttjulla

jag vet att det inte är julgodis, men julgott, men jag undrar om det är nån som har nåt bra recept på nåt att dricka till jul, som man kan ge bort tillsammans med lite julgodis, till dagisfröknar och sånt?

• Snuttjulla
    Wallmo skrev 2009-12-11 09:05:23 följande:
    Vet någon om knäcktratten finns i butik - har ju inte tid att vänta på att den ska komma på posten :)
    vart bor du? bor du inärheten av sthlm?
Svar på tråden JULGODIS!