• småprinsorna

civilekonom/ekonom

Sitter och funderar på vad jag vill göra i mitt liv, eller har väl gjort det nu i ca ett år och nu kom jag på yrket civilekonom. Har faktiskt tänkt på det innan, men la ner den tanken...men är lite sugen på det yrket igen.
    Är det någon som vill berätta lite mer om det? vet inte alls mycket om detta yrket, men jag gillar siffror. Vill veta allt!
    Har dock inte så bra betyg...är det himla svårt att komma in?

• Svar på tråden civilekonom/ekonom
  • Stormorsan

Det finns inget yrke som kallas civilekonom. Civilekonom blir du efter en universitetsutbildning.

www.liu.se/utbildning/program/ekonom

Som civilekonom kan du jobba med marknadsföring, organisationsutveckling, som revisor eller finansanalytiker, som ekonomichef eller strategikonsult, som företagare eller forskare. Allt beroende på profilen du själv väljer. Jobben finns i små och stora företag eller organisationer, i Sverige och utomlands. Civilekonomprogrammet är en bred och konkurrenskraftig utbildning som ger dig goda möjligheter att byta inriktning i arbetslivet och ge dig på nya utmaningar.

• Mamma Tintis

Jag är själv civilekonom och jobbar som controller. Jag stortrivs med mitt jobb, då jag får jobba med bokslut, budgetarbete, uppföljning av kostnader och produkter osv osv. Just controllerjobbet är ofta väldigt brett och man får sköta det mesta som görs på en ekonomiavdelning. Mitt tips är att du ska läsa någon form av ekonomiprogram på högskola. Jag vet inte hur höga krav de har på betyg, men det finns väldigt många ekonomiprogram i sverige, så har du hyfsade betyg så ska det nog inte vara nåt problem att komma in! Lycka till!

• Mizzz

Skriv högskoleprovet, då får du ju förhoppningsvis lite bättre chans

Lycka till!

• Kjell2

En ekonomiutbildningar är bred och har många inriktningar och möjligheter. Marknadsföring, redovisning, ledarskap, finansmarknad mm.

Några av de ekonomer/civilekonomer som jag känner jobbar som säljare B2B, chefer, VD, egen företagare, controller, revisor, på regeringskansliet med skatteplanering. eventmanager, marknadsförare, miljöredovisning etc.

Lycka till!

• småprinsorna

Tack för era svar! ja jag tänkt göra högskoleprovet igen, då det inte gick så bra på förra. men det säger mig inte så mycket det här med budget och bokslut osv visst jag vet ju vad det är men jag vill mest veta exakt vad det är man gör?

• Kjell2
    småprinsorna skrev 2009-11-13 10:03:36 följande:
    Tack för era svar! ja jag tänkt göra högskoleprovet igen, då det inte gick så bra på förra. men det säger mig inte så mycket det här med budget och bokslut osv visst jag vet ju vad det är men jag vill mest veta exakt vad det är man gör?
    Tyvär är det väldigt svårt att beskriva vad en ekonom gör exakt. Främst för det varierar väldigt mycket. Lite som att beskriva kortfattad och exakt vad en mamma gör.

Fördelen med de flesta akadmiska utbdildingar är att valfriheten och variationen på jobb blir stor och möjligheten att styra vilket jobb och vad man gör är bra.

/Kjell
  • Trojan Rudeboy

Åhlala! kommer in och kidnappar den här tråden om TS inte misstycker? =)

Tänker själv söka till civilekonomprogrammet på LIU till HT-10. Det jag gör nu är att jag tagit tjänstledigt från mitt ord. arbete för att läsa upp Ma B & C på Komvux (+ att jag läser Affärsjuridik, Organisation&Ledarskap, Marknadsföring, Småföretagande A m.m) och mastematik är väl inte mitt favoritämne. Så min fråga är: är jag korkad som vill läsa till civilekonom om jag inte är nån stjärna på matte? Kommer se till att jag får godkänt i både B & C, men ändå? Finns det nån inriktning som inte kräver att man är nåt mattegeni? Tänker söka på högskoleprovet där jag senast fick 1,6...

/Trojan

• Kjell2

Trojan Rudeboy skrev 2009-11-13 10:14:10 följande:

Åhlala! kommer in och kidnappar den här tråden om TS inte misstycker? =)Tänker själv söka till civilekonomprogrammet på LIU till HT-10. Det jag gör nu är att jag tagit tjänstledigt från mitt ord. arbete för att läsa upp Ma B & C på Komvux (+ att jag läser Affärsjuridik, Organisation&Ledarskap, Marknadsföring, Småföretagande A m.m) och mastematik är väl inte mitt favoritämne. Så min fråga är: är jag korkad som vill läsa till civilekonom om jag inte är nån stjärna på matte? Kommer se till att jag får godkänt i både B & C, men ändå? Finns det nån inriktning som inte kräver att man är nåt mattegeni? Tänker söka på högskoleprovet där jag senast fick 1,6.../Trojan
    För mig var matten på FEK A och B samt NEK inga problem men så har jag lätt för matte och läst upp till C-nivån och delar av D tidigare.

Läser man med inriktning mot marknadsföring och organsiation blir det inte speciellt mycket matte förutom grundkurserna. Inriktningar mot finansiering, statistik och delar av nationalekonomi på hög nivå kräver dock rätt mycket matte. Några av mina kursare hade det jobbigt med matten men det var inte omöjligt.

/Kjell
  • Mamma Tintis

Trojan Rudeboy skrev 2009-11-13 10:14:10 följande:

Åhlala! kommer in och kidnappar den här tråden om TS inte misstycker? =)Tänker själv söka till civilekonomprogrammet på LIU till HT-10. Det jag gör nu är att jag tagit tjänstledigt från mitt ord. arbete för att läsa upp Ma B & C på Komvux (+ att jag läser Affärsjuridik, Organisation&Ledarskap, Marknadsföring, Småföretagande A m.m) och mastematik är väl inte mitt favoritämne. Så min fråga är: är jag korkad som vill läsa till civilekonom om jag inte är nån stjärna på matte? Kommer se till att jag får godkänt i både B & C, men ändå? Finns det nån inriktning som inte kräver att man är nåt mattegeni? Tänker söka på högskoleprovet där jag senast fick 1,6.../Trojan
    Jag tycker inte att du är korkad som vill läsa till civilekonom trots att du inte gillar matte.. För mig var det lite tvärt om, jag älskar matte (har en magisterexamen i matematik), men jag jobbar som controller (ekonom) och är lite besviken på att jag inte får använda mina mattekunskaper speciellt ofta.. Det räcker i stort sett med grunderna för en ekonom, om man inte sitter som finansanalytiker eller liknande..
  • Trojan Rudeboy

Tack för era svar! Känner mig lite säkrare på att jag väljer rätt nu! =)

Ska ringa LIU och se om jag kan boka in ett möte med en studievägledare som kan hjälpa mig lite till! :)

• Kjell2
    Jag tycker inte att du är korkad som vill läsa till civilekonom trots att du inte gillar matte.. För mig var det lite tvärt om, jag älskar matte (har en magisterexamen i matematik), men jag jobbar som controller (ekonom) och är lite besviken på att jag inte får använda mina mattekunskaper speciellt ofta.. Det räcker i stort sett med grunderna för en ekonom, om man inte sitter som finansanalytiker eller liknande..
    Känner igen det där. När jag läste NEK A och man hela tiden löste tillgångs/efterfrågkurvorna grafiskt fanns det ett avsnitt i boken som var ett extra avancerat speciallavsnitt hur man kunde lösa det matematiskt. Kul tycket jag och läste avsnittet som var långt. Fattade ingeting, läste igen, förstod fortfarande ingeting. Vid tredje genomläsning förstod jag plötsligt att det var den mest komplicerade beskrivning av räta linjen ekvation och linjära ekvationssystem med två obekanta jag någonsin hade läst.

/Kjell
  • FruSascha

Civilekonom är inget jobb i sig, det är en titel man kan jobba med massa olika saker. Jag är civilekonom men jobbar inte som ekonom. Jag jobbar med att utreda och bekämpa ekobrott till exempel.

Vanligtvis är det väl controller man menar när man tänker ekonom. Eller redovisninsekonom. Men många civilekonomer jobbar ju med marknadsföring, organisationskonsulter, placeringsrådgivare med mera.

Så det beror ju på vad för slags ekonom du vill bli. Gillar du siffror kan du ju läsa redovisning. Det är inte jättesvårt att komma in finns ekonomprogram på nästan alla högskolor tror jag.

Svar på tråden civilekonom/ekonom