• Adagio

    Fortsättningstråd vårmammor (2006) i Malmöområdet, del 17!

    Hej!

    Fortsättningstråd vårmammor (2006) i Malmöområdet.

    Vi som håller till här är 30+ och fick barn i feb-juni 2006.

    Välkomna!

    Här finns våra bebisar: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m8657777.html

    Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-15/m5538998.html

    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-15/m7292207.html

    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-15/m9058946.html

    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-15/m10836851.html

    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13240809.html

    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m15873554.html

    Sjunde tråden: familjeliv.se/Forum-11-265/m19225776.html

    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m22495017.html

    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m25683130.html

    Tionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m28764285.html

    Elfte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m31832371.html

    Tolfte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m34547561.html

    Trettonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m37462019.html

    Fjortonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m40563451.html

    Femtonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m43544568.html

    Sextonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m46334414.html

    2006-barnens födelsedagar:

    Lova 9 feb
    Ludvig 22 feb
    Alma 19 mars
    Edith 7 april
    Fredrika 8 april
    Elliot 8 april
    Klara 15 april
    Elias 11 maj
    Linnea 15 maj
    Molly 18 maj

  • Svar på tråden Fortsättningstråd vårmammor (2006) i Malmöområdet, del 17!
  • guldplutt

    usch det låter jobbigt nat... hoppas det blir bättre på det nya året!

    trots är... ja som du skriver ungefär, nat. är SÅ trött på ordet NEJ (från alla håll) och SÅ trött på att höra min egen röst tjata. Igår fick jag dessutom "jag hatar dig!" i ansiktet för första gången. kul. hon fattar ju iofs inte vad det innebär, men att det inte är ngt bra, det har ju framgått.

  • Adagio

    Nat, vad jobbigt för dig. Hoppas att du blir hjälpt av medicinen.

    Skönt att höra att man inte är ensam i sin kamp med nästan-4-åringen. Ibland känner jag att vi famlar i blindo. Vi kan sitta mitt emot varandra vid köksbordet och verkligen säga till varandra "är vi för hårda eller är vi för snälla mot honom?". Vem vet? Inte vi i alla fall. Emellanåt tänker jag att det skulle vara skönt att prata med en barn-psykolog som kunde guida en på vägen. Inte för att Ludvig är så himla annorlunda än alla andra barn (förutom polisfixeringen då), men för att få hjälp i vardagen liksom.

  • saphy

    Kan bara hålla med er alla om våra kära nästan 4-åringar... Adagio: jag fick hjälp av en barnpsykolog när Eddie var liten. Hon förklarade en massa beteende och gav tips och ideer som faktist funkade!!! Fick 2 möte med henne och efter det blev det mycket bättre. Jag fick kontakt med henne via förskolan.

  • KajsaAnka

    Adagio: Jag har också blivit avstängd som spammare ett antal gånger då jag lagt in vår tråd, det är värdelöst? Håller med om att vi måste lägga in nya tråden i gamla tråden direkt. Det är bara alltför lätt att glömma när den går ut.

    Adagio: Tack för tröstande ord. Linnea har också alltid matvägrat, men det går mig på nerverna ibland, och jag undrar ifall det aldrig ska sluta. Men tydligen inte inom överskådlig tid. Nu har Linnea t o m slutat vilja ha välling, så vad vi ska trösta oss med nu vet jag inte?

    Melvin älskar också mat, precis som Lykke och äter massor, massor, ibland mer än vi vuxna. Det är så skönt med ett barn som äter.- helt underbart!

    Kan berätta här angående Linneas sömnproblematik som ju varat ända sedan hon föddes att vi ÄNTLIGEN ska få hjälp!!! Helt otroligt att det ska ta 3½ år, men jag är så glad och tacksam över att vi fått remiss. Det är till en sömnmottagning där en läkare och en psykolog arbetar tillsammans med dessa frågorna. Att få redan på varför hon inte sover känns så bra och viktigt. Kanske är det något som fattas och som hon kan få hjälp med? Det är över ett halvårs väntetid, men nu har vi väntat så länge så vi kan vänta lite till. Problemet är ju att hon sover alldeles för lite. Hon är ständigt trött, mörk under ögonen, gråter och piper för att hon är så trött men hon VÄGRAR att sova. Det är så plågsamt som förälder att behöva ha det och se det varje dag. Hon är ju hemsk i humöret när hon är som tröttast, och melvin får alltid ta mycket stryk då hon är som värst. Även om vi kanske borde vara vana så tror jag inte att man kan bli det. Det är bara så j*la jobbigt med detta humör och ta tusen strider varje dag som beror på sömnbrist. Vårt tålamod räcker inte hur länge som helst? De få gånger hon är utsövd och pigg är hon så glad och go, men så fort hon är trött, vilket hon är väldigt ofta, slår det totalt över, och jag får lust att leva på nervlugnande resten av dagen?

    Jag har förresten samma kokbok som ni, Sommarvind och Adagio, men har inte fått tummarna loss att laga någonting däri än.

    Adagio: Ha så härligt på resan! Har inte uppfattat när ni ska resa? NI kanske redan är iväg?

    Helt otroligt med Ludwigs fanatism med poliser! Ingen bra bok p g a knapparna! Det låter ju lite gulligt, men det måste som sagt vara jättejobbigt för er. Så otroligt att de kan fastna för någon/något på det sättet!

    Skönt att höra att det finns fler trotsiga barn! Linnea älskar att skrika ?Du är jätteful!? till oss Vi försöker verkligen tänka på det här med 5-10 ja för varje ?nej?, men det är banne mig inte lätt då det kommer nya tokiga idéer hela tiden. Det positiva är att hon har bra fantasi, i alla fall

    Melvin är en härlig kille, och jag känner fortfarande den där härliga förälskelsen över honom. Idag ställde han sig upp på ett lågt bord och svängde höfterna och armarna upp i luften med pekfingrarna i taket och diggade till Michael Jackson! (Nej, vi har ingen musikvideo som han sett det på. )

    Ang vårt förhållande går vi nu i familjerådgivning omgång nummer två. Får se vart det leder. Jag vill inte skriva för mycket här, eftersom det kan vara andra ögon som läser, som jag inte vill ska läsa. Det sköna var i alla fall när jag sa till rådgivaren att jag är så trött på att vara arg och ledsen över situationen och han svarade: ?Det är klart att du är det, så som du har det? eller liknande. Så skönt att få förståelse för min situation av en yrkesman som hör folk beklaga sig varje dag, och att det inte är jag som är känslig eller krävande.

  • guldplutt

    kajsa, jag får säga att jag beundrar dig att du orkar... du har verkligen fått det jobbigt från alla flanker! både barn, sjukdom och problem med förhållande - bara tröttheten kan ju knäcka en för mindre. kanske inte gör era gemensamma problem mindre heller...

    jag vet ju hur det är med barn som sover dåligt, men vi har nog inte fått det lika illa, för numera är det mkt bättre med lovas sömn. nu när ludvig stökar om nätterna så saknar jag tom nätterna med lova och jag saknar SÅ att sova med henne, i min egen säng! sålänge han inte kan sova i sin säng, och sålänge han vaknar så mkt och dessutom bökar så mkt däremellan så sover jag med honom i hans rum, och F tar Lova i vårt rum när hon kommer ngn gång under natten. bättre det än att alla ska vakna. nu är det bara jag som blir dödstrött istället... jag känner mig mkt mer otålig den här gången på att allt ska lösa sig och falla på plats! på ett sätt känns det enklare den här gången för att man vet att allt går över, det är bara en tidsfråga innan saker är annorlunda. förra gången var det mkt som kändes som en svart tunnel utan slut... men nu blir det istället så att jag förväntar mig kanske lite mkt lite för fort, och glömmer bort hur liten han är. han är rätt stökig om nätterna faktiskt, och jag blir följdaktligen rätt trött för det mesta. vissa nätter vill han vara vaken ett par timmar under vargtimmarna, andra nätter bara bökar han och gruffar och stökar större delen av natten. han ligger hos mig, så närheten gör det inte bättre, den bara underlättar för mig när jag ammar, vilket jag också gör ett antal gånger under natten. han är vaken låååånga stunder åt gången på dagarna, mkt längre än vad alla böcker påstår att de ska orka i den här åldern. och sen har han svårt att somna, han faller nästan bara till ro gungandes i sin babysitter eller i min famn när jag går och vaggar honom. och med tanke på att han redan är rejält stor, så vill man ju inte gärna att han ska vänja sig för mkt vid det, för då kommer min rygg att gå sönder förr snarare än senare... Men som sagt, jag glömmer ibland att han ju bara är 5,5 veckor gammal. det känns som att han varit här längre!

  • guldplutt

    öff, hemkommen från en allt annat än harmonisk runda på stan. Lova är också hemma för hon är snuvig och hostig - men inte sjuk direkt, så vi tänkte göra några julklappsärenden och äta lunch på stan. Mysigt! Well... Lyckades bara få tag i en av tre saker jag tänkt, och på restaurangen var det mest stressigt med mkt folk, Lova som for runt som en skottspole, och givetvis vaknade Ludvig så att jag fick smygamma under en babyfilt. Har upplevt mer njutbara måltider

    Som lök på laxen ringde min mamma från akuten, hon hade ramlat och brutit armen och slagit i käken så att flera tänder krossats och hon behövde sys... Vet fortfarande inte om hon måste operera armen, hon var smått hög på morfin när hon ringde. *suck* supersynd om henne såklart, inte minst såhär inför jul. Och dessutom skulle hon kommit hit imorgon kväll och sovit över eftersom F ska åka bort med jobbet över natten. jag vågar inte vara själv över natten med barnen just nu om ifall att jag får ett nytt gallstensanfall. så nu måste jag tillbringa imorgon natt med svärmor och svåger istället. jabba...

  • saphy

    En dag för tidigt men jag och Alma önskar er en riktigt trevlig nyårsafton!! Gott Nytt År!!!

  • Adagio

    Gott nytt år till er alla från oss alla, något brutna av jet-lag, men fyllda av underbara upplevelser.

    Kram!

  • Sommarvind

    God fortsättning, allihop! Här kommer lite uppdateringar från mig:

    Elias som ända sedan han var bebis har varit fanatiskt intresserad av fordon, har fått en ny idol: Pippi! Det var efter att ha sett filmen med Pippi och sjörövarna (där hon hjälper sin pappa) som han började gilla henne. Han tycker även om sjörövare. Favoritleken just nu är Sjörövarpippi vilken går ut på att man ska stå i trappan och fäktas (tydligen gör de det i någon scen i filmen). Elias är naturligtvis Pippi och jag eller A är sjörövare. Som svärd använder han ljus eller ballongpinnar från MacDonalds. Till julklapp fick han en Pippi-tröja. Jag blev glad när hittade blåa och vita Pippitröjor på Åhlens, jag hade nämligen ställt in mig på att de skulle vara tjejiga. Någon hade tydligen tänkt till och förstått att små pojkar också kan gilla Pippi. I övrigt är han precis som alla andra 3-4 åringar trotsig, obstinat, envis men också helt underbar ibland.

    Hugo har hunnit bli fyra månader och börjat med smakportioner. Han tycker att det är jättegott, särskilt morotspuré!{#lang_emotions_smile} Han är hyfsat lätt att ha att göra med, största bekymren är att han vägrar sova i sin egen säng och att han inte vill ta flaska. Det sista bådar inte gott för en tjejträff som jag hade tänkt att gå på {#lang_emotions_frown}. Dessutom är han inte så glad i nappen, till skillnad från storebror som var ett riktigt nappmonster. Elias lämnade förresten napparna till tomten på julafton och det har gått jättebra att sluta med dem.

  • Adagio

    Idag har jag arbetat första dagen på 1 ½ år och tro det eller ej - det kändes riktigt uppfriskande! Nu hade vi iofs inga elever där, men jag ser ändå fram emot terminen. Maten har aldrig smakat så gott som när vi åt ikväll, det var nästan som om jag hade varit ute på ett träningspass och förtjänade maten jag åt lite mer än annars. 

    Lykke var heltokig när jag kom hem, gnällde och hängde i mina byxor tills jag gick med rumpan bar. Jag ska arbeta imorgon också och sen vara ledig i två veckor för inskolning. Vi har dessvärre fått olika dagis till henne och Ludvig, men som tur är kan vi lämna båda två, F och jag, på morgnarna. Nu ska vi låta barnen äta frukost på dagis, det har de inte gjort tidigare så det blir spännande att se vad det innebär för morgonrutinerna här hemma.

    Vår resa var alldeles underbar. Jag skrev i Resedagboken medan vi var iväg och är ni intresserade av att läsa mer och se lite bilder så kan ni slänga iväg ett mail så lägger jag en länk i er inbox. Kortfattat kan man väl säga att Hong Kong var spännande men inte my cup of tea. Fast dit vet jag ju att jag med största sannolikhet återvänder pga släkten. Thailand... ja, vad kan man säga. Vilket folk, jag är alldeles hänförd. Vi bodde ganska lugnt och skönt och en bit från stadens brus och kände oss fullständigt trygga med att låta barnen springa runt. Lykke kom i stort sett dagligen ut från restaurangköket med vattenmelon och ananas och andra godsaker och sprang hon iväg kunde man alltid lita på att personalen följde efter eller bar runt på henne när hon var uttråkad så att vi fick äta i fred. Återvända? Ja tack, det kan inte bli snart nog!{#lang_emotions_sunny} Inte om Ludvig får bestämma dock. Han grät varje dag för att han inte fick ha långbyxor (som poliser), så på kvällarna gick han med långbyxor, slips, skjorta (knäppt ända upp) och hela gypadojjor. Håret dröp av svett och efter en stund rök ena plagget efter det andra. Dagtid accepterade han dock shortsen och poolen var ett favoritställe.

    Kajsa, det ska bli spännande att höra vad de säger om Linneas sömnmönster. Här är det fullständig rundvandring på nätterna. När man vaknar får man kolla runt nedanför sängen om någon ramlat ner och sen söka igenom husets alla sängar efter folk för att se vem som slutligen hamnat var. Jag tycker att barnen borde lära sig att sova i sina egna sängar typ igår natt, för nu ska här jobbas!

    Hoppas att du och U reder ut det. Positivt att ni båda vill försöka jobba på det och går i rådgivning.

    Sommarvind, Ludvig gillar också Pippi, fast han brukar vara sjörövare. Just den filmen är väldigt populär samt den där Pippi ska resa iväg med sin pappa. Och så alla med Kling, Klang och tjuvarna förstås...

  • guldplutt

    Här är det tyst för det mesta numera! Är också dålig på att skriva, hinner mest med Facebook, och... inte så mkt mer

    En liten uppdatering iaf - Ludvig växer så det knakar! Han är nu drygt två månader och var i förra veckan 62 cm och vägde 6550 g. Tom jag kan se att han är en stor bebis Men så söt! Självklart är jag inte helt objektiv, men inbillar mig att jag ändå har rätt Han har massor av ljusbrunt hår som ännu inte ramlat av pga skorven (får se om det håller i sig), och jättesöta blå ögon med långa fina ögonfransar. Och så är han världens snällaste bebis! Han gör inte mkt väsen ifrån sig, typ nånsin. Ibland på kvällarna har han en liten skrikstund innan han somnar, men det har varit lugnare de senaste dagarna. Annars är han bara nöjd! Sitter med och hänger med, skrattar och snackar "fyllesnack" när man ägnar sig åt honom. (vilket är alldeles för lite, allt annat inkl. storasyster tar ju en massa tid, och eftersom han går med på att sitta i sin sitter etc så får han göra det en hel del... lite dåligt samvete får man ju, men jag intalar mig att han säger ifrån när han inte vill mer). Enorm skillnad mot hur det var när Lova var liten. Nätterna är lite si och så, det går upp och ned. Egentligen är han snäll då också, men han bökar, grymtar och vevar lite väl mkt med sina små armar och ben, vilket gör att hans mamma inte får sova så mkt...

    Vi har total anarki på sovandet just nu, F sover i Ludvigs rum, Lova kommer in till honom när hon vaknar om nätterna, och jag och Ludvig sover i vårt sovrum. Efter att ha köpt vyssan lull-tassar har jag på sistone försökt fasa in att han ska sova så mkt som möjligt i sin egen säng iaf, för jag får ont i precis hela kroppen av att ligga konstigt när han ligger hos mig annars. Samtidigt är det ju bekvämt att ligga och amma... Men vaggandet av sängen är super, det får honom att komma till ro och sluta veva på ett sätt som inte går i stora sängen. Inatt var första natten som han bara ammade en gång. Får hoppas att det håller i sig!

    Lova är stora tjejen, fyller snart fyra år ju! Hon är prinsessa ut i fingerspetsarna, och i förrgår slutade hon med napp! Självklart var det en ny prinsessklänning hon ville ha som belöning... Så vi fick ju stå vid vårt ord trots att Snövitutstyrseln kostade mer än vi någonsin lagt på ngt av hennes riktiga kläder....

    Idag är första dagen med riktig vardag... F som jobbat hemma innan jul och varit ledig tills igår är idag iväg i sthlm, och Lova har gått ner i tid på dagis och är hemma sin första måndag. Farmor får komma och sova över hos oss inatt eftersom jag inte vågar vara ensam med barnen om nätterna ifall jag skulle få ett gallstensanfall och behöva åka in akut. Har ännu inte fått operationstid...

  • marsbarn06

    Hej,

    Jag har nog inte varit här på evigheter.. Har nu försökt läsa ifatt och hör att det händer en hel del, både kul och mindre kul i allas liv. Tänker på er alla då och då. Lustigt nog sprang jag på två av mammorna här på en och samma dag och detta endast ngn timma efter att jag skrev i en fblogg att det vore kul att träffa alla er på en middag eller fika. Vilket sammanträffande:)

    Själv arbetar jag nu sedan ett år tillbaka för Norwegian via Proffice Aviation och det känns bra. Vi har precis fått nya avtal som är riktigt bra och arbetar därmed 5 dagar och är sedan ledig 4, lönelyft dessutom. Kanonbra:)

    Jag är fortfarande singel och kan knappt tro att det faktiskt är 2 år sedan vi började prata om att separera. Vår relation som föräldrar och vänner fungerar riktigt bra och vi åkte tom till Thailand i december. Vi åkte med min syster med man, tonårsbarn+ respektive, systers svärmor, svågers bror, och i allt var vi 10 pers. Det var en skön resa och väldigt lite friktioner trots diverse friktionsbelastade relationer;) Nix vi hade inget "vuxenfuffens" för oss, om det nu dök upp som en fråga i detta:)

    Det senaste året har varit ett pussel. Håkan har fått mitt schema den 15onde för att sedan se vad som kan ändras i hans och därmed minimera barnpassning och långa dagisdagar. Jag har varit stressad över att inte kunna planera någonting då det har varit ett system som har inneburit max 5 arbetsdagar därefter 2 fridagar. Dock har det kunnat vara 4 arbetsdagar-3 fridagar osv i alla möjliga variationer.. Jag har inte vetat vilka mina fridagar varit förrän schemat har kommit den 15 månaden innan schemat gäller. Min stress har verkligen ökat under året då det i perioder verkligen varit många 5-2 veckor. När jag arbetar så är det antingen tidig incheck (riktigt tidig läs uppstigning 4 på morgonen, ibland tidigare) eller sen incheck. Sen incheck= dagis stängt..tidig incheck= dagis stängt.. Fredrika har förvisso varit mycket hos mig men känslan av att alltid ha halvdåligt till heldåligt samvete över att inte kunna med god framförhållning planera livet, det egna, det gemensamma föräldralivet eller ens en gång en tandläkartid, har slitit på mig. Det är inte en dag för tidigt som detta avtal kommer. Äntligen. 

    Äntligen tid över för tandläkaren, miniresor och kanske tom en kväll på krogen:)

    Tiden rusar iväg och jag kan verkligen inte förstå att Fredrika blir 4!! Alla som nu fått två barn i denna gruppen; vad hände?.. ni är redan klara med föräldraledigheten:) Jisses vad tiden rusar på.. Kram till alla och envar!

  • guldplutt

    Nu är Lova som var först ut fyra år! I tisdags var det dags, och på lördag ska hon för första gången ha ett regelrätt barnkalas. Slutat med napp har hon ju, men blöjan på nätterna hänger kvar fortfarande. Farmor sa att hon hört att det kan vara ärftligt (?!), och att pappa var sen med det, så... Annars är hon finaste tjejen, stor och söt och duktig till tusen - fast inte så lite bråkig heller... Hon har nog ärvt envishet från oss båda, och sporrad av syskongrejen så tar det sig till helt nya höjder... *sliter mitt hår*

    Två barn och föräldraledighet - nej, den har nästan precis börjat ju! Fast å andra sidan så har det redan gått en fjärdedel av den tid jag ska vara hemma själv på heltid (tills Ludvig fyller ett) och ser man det så så känns det som att tiden går skrämmande fort! Inte minst för att det är sista gången...

    Ludvig växer och frodas, ligger lite efter sin syster rent fysiskt om man jämför med våra anteckningar, men han har ju lite tid på sig att hämta in, och så är väl killar ofta lite senare, sägs det ju. (håller väl i sig livet ut? ) Lite stadigare har han dock blivit de senaste dagarna, och han har börjat öva sig på att vända sig för fullt. Men det är ju den där irriterande armen som är i vägen... Go och glad är han iaf, mkt coolare och "snällare" än sin syster, och snackar till tusen Igår var vi tex på barnvagnsbio - första gången någonsin för mig. Hade aldrig fått för mig att göra det med Lova, men han var hur snäll som helst. Sov halva tiden mitt i allt larm och skrikande mm. Hade han bara sovit lite bättre på nätterna så hade han varit nästan för bra för att vara sann

    Nästa vecka ska jag opereras för gallsten, och måste då vara borta så att F ger Ludvig flaska. Lite nervigt eftersom han vant sig helt av med det och enbart ammas. VI övar lite, det går sådär. Han tålde inte ersättningen iaf, så nu jobbar jag på med pumpen för att hinna  få in ett litet lager i frysen. Men förhoppningsvis behöver jag bara vara borta över dagen, så då är det ju inte så länge det gäller.

    Nu har jag en liten lugn stund, Lova är lämnad på dagis, Ludvig tar en morgon-nap. Ska äta frukost och bara sitta ner och titta på snön och solen och pusta ut. F har varit bortrest sen igår morse, och även om svärmor kom hit igår kväll så blir det ändå aningens hektiskt... Skönt med lite lugn och ro! Nästan synd att jag måste in till stan en sväng idag, hade varit skönt att bara vara och ta det lugnt. Menmen, jag får väl trösta mig med att unna mig ngt fint eller så

  • marsbarn06

    Tjena!

    Tiden går fort och vi tycks alla försvinna från vår tråd..lite synd tycker i alla fall jag att det är:) Hoppas att allt går väl för er och att våra barn mår bra.. Själv sitter jag i skrivande stund på ett hotellrum i Oslo och ska i afton flyga fram och tillbaka till Amsterdam. Det är nog det värsta med det här jobbet, att jag emellanåt blir skickad iväg till andra baser än min egen. Nu var det visst (som vanligt) många som var sjuka i Oslo och då kan vi bli skickade dit. Dyrt som pocker i detta land och det är tur att traktamenten finns. Fredrika är med Håkan nu och självklart saknar jag henne som tusan när hon inte finns i närheten..

    Ännu en gång hojtar jag till om en fika om lusten finns? Ska hojta lite på fb och se om det inte är lättare att få med gruppen i det forumet! Kram till er alla från ett hotellrum i Oslo! / Petra

Svar på tråden Fortsättningstråd vårmammor (2006) i Malmöområdet, del 17!