• Anonym (desperat)

Vet inte vad jag ska göra

Hej!
    Jag har en dotter som är 7 år. Hon har alltid haft det lätt i sin utveckling och inte haft några problem med andra människor mer än att hon har varit lite blyg.
    För några år sen började hon med ett speciellt beteende, då hon gnuggade sitt underliv mot t ex stolsben. Vi pratade med flera olika personer, men ingen kunde säga varför hon gjorde detta mer än att hon inte varit utsatt för något sexuellt övergrepp. Detta lugnade ner sig lite efter ett tag.
    Hon började sen för ca 2 år sedan med extrema utbrott, då hon kastade saker, skrika, slåss och sparka. Jag fick då hålla i henne tills hon slutade för att hon inte skulle skada sig själv eller andra. Detta lugnade ner sig oxå ett tag även om det inte slutade helt.
    Hon har haft sina utbrott när hon inte får som hon vill, kan vara så enkelt som att hon inte får vara ute en liten stund till eller att hon inte får äta nåt. Sista månaderna har jag sett att hon har gnuggat sitt underliv även om hon försöker dölja det, hon har slagit sin ena lillasyster (även om dom är bästa vänner ibland), hon har sina utbrott. Men det som jag är mest orolig över är att säger att jag hatar henne, vill inte ha henne, att jag kan ta kniven och sticka i hjärtat på henne osv. Jag tycker inte att detta är normalt.
    Hennes pappa säger att hon inte säger sånt när hon är där varannan helg. Hon trivs på skolan och säger att det är inget problem med kompisar.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra
  • Barnpsykologen

Hej, när ett barns beteende förändras så som du beskriver, så finns det alltid en orsak. Jag kan inte svara på vad det beror på, men det är starka uttryck du beskriver.
    Att gnugga sig som hon gör kan en del barn göra som ett sätt att trösta och lugna sig, men kan också ha andra grunder. Att ta kontakt med BUP eller skolpsykolog för att få närmare och mer specifik vägledning är det råd jag vill ge.

Anneli

Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra