Inlägg från: LittleMee |Visa alla inlägg
  • LittleMee

Vi från Linköping! Del: 6

Nu har vi försökt ringa bvc i flera dagar och det går inte att komma fram, telesvaret hänvisar bara att man ska ringa dagen efter igen.

Jag vill få råd ang vaccineringen till småbarn.

• LittleMee

Leos och Vincents mamma skrev 2009-11-17 11:17:10 följande:

Kan du inte gå dit till bvc och fråga då?Vad vill du veta om vaccineringen?
    De har säkert jätte mycket att göra och då känns det lite fräckt att komma dit oanmäld.

Ville bara kolla om de har kommit igång, vad de rekommenderar och lite fakta om innehållet.... på ett språk som jag förstår
  • LittleMee
    dinana skrev 2009-11-17 11:26:21 följande:
    Kan du inte ringa till vc istället då? bvc har väl bara telefontid på mellan 8-10 typ. eller sjukupplysningen? här är det vaccienring mellan 14-17 idag och torsdag för barn 6 mån-3 år
    Vi gjorde det strax efter jag postade inlägget. De ska ringa upp kl 12.

Leos och Vincents mamma skrev 2009-11-17 11:29:14 följande:
    www.lio.se kan du läsa vilken tid de har på din vc. De börjar denna vecka.Om du vill veta innehållet så är det nog bara att söka på nätet På vårat bvc kan de inte så mycket om själva vaccinet i sig.Eller vänta nu, har ni flyttat till Lambohov ännu?
    Jag tittade på en hemsidan förra veckan men då stod det inget om småbarn. De kanske har uppdaterat? Jag har sökt på nätet men begriper inget . Vill mera få förklarat om det är nåt som är nytt och om inte vad har de använts till för tidigare.
  • LittleMee

Nu har vi pratat med VC. Jag och lillen får vaccinera oss på tosdag men om mitt socker krånglar får jag göra det på sjukhuset. Men däremot får inte sambon göra det. Vet att hans syster fick det när hon följde med sin 5-åring, alltså att en vuxen får ta samtidigt. Räknas inte han då? Jag är också förälder men jag tillhör riskgruppen och får ändå ta.

Hur har det varit för er som tagit?

• LittleMee

Då har vi äntligen fått prata med sköterskan och hon rekommenderade alla småbarn att vaccinera sig så jag och han ska dit imorgon. Hoppas vi inte får några biverkningar då det är sista helgen att packa innan flytt. Så skönt när vi är två så alltid någon kan underhålla lillskiten.

• LittleMee
    Familjetrollet skrev 2009-11-19 08:41:20 följande:
    vart ska ni flytta?maken var och kollade på vc i skäggetorp men de sa att de inte vaccinerar!så frågan är vart maken och lilla tösen ska vaccinera sig.stora tösen ska göra det idag eller imorrn på skolan.lillan avvaktar vi med då hon har vart sjuk ett par dagar,nu är hon bra igen men har halsont istället
    Vi flyttar till Lambohov om 1 vecka.

Nästa vecka får alla vaccinera sig. Ni får antingen kolla upp det på hemsidan eller ringa VC igen och fråga var man kan få sin spruta.
  • LittleMee

Leos och Vincents mamma skrev 2009-11-20 10:15:40 följande:

Våra älskade barn Klickbar
    Sötingar

Vad Leo är lik dig.... i alla fall det lilla av dig jag minns. *guldfiskminne*
  • LittleMee

Leos och Vincents mamma skrev 2009-11-20 14:42:38 följande:

Tack Ja, han är väldigt lik mig. Fast tydligen så råder det delade meningar om det. Vissa tycker att Leo är mer lik min sambo och att Vincent är mer lik mig, vissa tycker tvärtom Jag själv tycker att Leo var en kopia av mig förut, men ju äldre han blir desto mer lik blir han sambon. Och Vincent tycker jag alltid har varit mest lik sambon och sin storebror För jag tror att jag aldrig har sett några syskon som är mer lika varandra än mina barn, jisses alltså
    Man kan ju se så olika ut beroende på min och vinkel vid fototillfället.

Jag och min syster har alltid fått höra hur lika vi är varandra. När vi var yngre trodde folk vi var tvillingar. Jag hade presbild ett litet tag på fl. Efter några veckor var det en som undrade om det var min syster hon såg i sthlm!?! Visst var det hon också.

Max är inte lik någon av oss. Kanske brevbäraren
    dinana skrev 2009-11-20 15:50:30 följande:
    Jag tycker att Vincent är mer lik dig, Leo vet jag inte. har ju i och för sig inte träffat din kille, så svårt att säga. Tycker ju Molly och Leonard är väldigt lika varandra, men tycker inte någon är lik pappan deras... de är mer lika mig.
    Molly är väldigt lik dig men Leonard kan jag inte uttala mig om då han var så färsk när jag såg honom. Man såg bara en liten bebis med en napp som nästan var större än honom själv
  • LittleMee
    Familjetrollet skrev 2009-11-20 16:31:49 följande:
    jag och min är inte lika varndra ett dugg.kompisar trodde inte att vi var syskonen förren de fick det svart på vitt.vi är helsyskon
    Tänk så olika det kan bli. Skiljer det många år mellan er?
  • LittleMee
    tomcar1 skrev 2009-11-23 09:27:01 följande:
    Familjetrollet....det är en engelsk cocker spaniel. Han finns att se på min presentation i mappen med mina bilder. Uppfödaren säger att han är van vid barn, eftersom hon själv har det. Det är dock en stor kennel och alla hundar kan inte vara inomhus. Jag tror att Elon, har lyckats hålla sig i bakgrunden och tagit stöd av andra mer framfusiga cockrar på kenneln och nu är han själv och måste konfronteras med barn själv. Det är mycket som han är lite osäker på, men flera saker har blivit bättre. Det tar tid, men det får det göra, bara det vänder. Maria 84......han har tyvärr inte träffat så många barn, så det har mest blivit barn från fyra och upp till 10 ungefär. han reagerar lika på alla åldrar, men en del verkar förstå att han är rädd och liksom kan nonchalera honom och då kommer han fram och nosar själv. han kan skälla och småmorra även på vuxna, men bara han lär känna dem så är han hur mysig som helst. Vi går på hundkurs och där hälsar han på de andra hundarnas hussar och mattar nu, men i början var det samma där. Jobbigt när han är så här, för vi såg aldrig detta på kenneln. samtidigt så har han bara sett uppfödaren och hennes familj, valpköpare lite då och då som kommit i sina bilar. Sopbilen och postbilen antar jag, då de bor ute på landet. Sedan var det väl dumt att köpa en så pass gammal hund ändå från en kennel, hade varit annorlunda om det varit en omplacering från en annan familj. Men här hade han fötts och levt i 8 månader !Jennyopatrik...hur gamla är era barn ?
    Gör du något precis innan ni får möte av såna han blir osäker på? ex viker av om det går, drar ett extra varv om kopplet eller håller honom närmare dig? Jag gick också på kurser och tog privatlektioner för att han skällde på andra hundar. Det är jätte svårt att själv se vad för fel man gör. Men när jag blev iakttagen kom vi fram till att jag just alltid sa lite tyst för mig själv "shit" och drog in kopplet när vi fick möte med större hundar. Man gör det omedvetet men det stärker ju osäkerheten hos hunden när man själv blir osäker. De tror till slut att andra är farliga

Morrar han endast när folk stannar till och vill hälsa eller ändå när folk går förbi? Vad gör du när han börjar morra och skälla?
  • LittleMee
    tomcar1 skrev 2009-11-23 16:56:10 följande:
    little mee.....vi går på kurs och imorgon kommer en tjej frun hundia hundskola och ska kika på hur han beter sig, så får vi se. Jag försöker bara att gå och nonchalera honom. På kursen säger de att man ska låta dem skälla, men jag tycker att man ska fya. Olika bud gör det svårt att veta hur mans ka vara och göra.
    Jag är också inne på att inte fya när han känner sig osäker/rädd. Om man tänker sig själv vara rädd och sedan är någon på en, det förvärrar nog bara saken...

Har du provat att göra dig rolig? Ha en tom godis eller chipspåse i fickan. Så fort han morrar till så prasslar du och pratar med en pipig röst så han får kontakt med dig. Dvs inte stanna utan småspring om han vägrar gå framåt så han tycker det är roligt att småjaga dig eller det du har i fickan. Då du är ledaren och han känner förtroende för dig så kan nog osäkerheten brytas om du gör dessa stunder till någonting roligt. Fyar du och blir märkbart irriterad eller osäker vilket är lätthänt, tror han att det är fara och då stärks bara instinken av att han vill skydda flocken.

Hoppas det går bra imorgon och att ni finner lösningar.
  • LittleMee
    tomcar1 skrev 2009-11-23 21:17:22 följande:
    LittleMee.....tack ! Det gick bra på kursen idag och han var ganska lydig, men jag tror han börjar bli könsmogen, för han markerade inne på golvet och nosade väldigt mycket. 2 unga flickor var med, lillmatte med kompis till en av hundarna. Han småmorrade på dem och skällde några gånger. De satte sig på huk och gav honom godis och det gick väl hyfsat, men sedan när de stod med ryggen mot åt Elon och pysslade med deras hund, då gick han försiktigt fram och nosade. Nästa måndag ska vi gå på stan med vovvarna, oroar mig redan nu för att det ska gå åt fanders, men tröstar mig med att Elon inte är den enda som inte är van att vara bland folk ! Åker någon till Valla eller någon annanstans där man kan mötas eller bara gå förbi varandra, så hör av er, för då kan kanske jag och Elon bara få komma och iaktaga ? /tomcar1
    Det är just det som är problemet. Du oroar dig redan nu inför promenaden på stan .

Vet hur det är att oroa sig. Men man känner sig mycket säkrare när man har någon med sig än när man går själv med vovven. En gång skulle jag möta sambon på parkeringen. Han var dum nog att stanna mitt på vägen för att veva ner rutan och fjanta sig. Hunden blev ju överlycklig och sprutade mot bilen med mig efter. Det var såååå pinsamt för han drog mig över gatan och en bil från andra riktningen fick stanna.... ha ha ha.

Vi flyttar till Lambohov i slutet av veckan och jag går på långpromenader nästan varje dag. Bor du i närheten kan du få iaktta oss .
Svar på tråden Vi från Linköping! Del: 6