• Anonym

Lyxfällan på riktigt?

Är det någon som vet om det finns något företag som erbjuder rådgivning ungefär som Lyxfällan, fast utan TV-kamerorna?
    Jag och min sambo har hamnat lite väl djupt i skuldfällan och vi behöver hjälp. Det vore ju superbra om det fanns något företag som erbjöd hjälp och som kunde följa med till banken till exempel. Någon som vet?

• Svar på tråden Lyxfällan på riktigt?
  • Anonym

Tack men det är inte riktigt det där jag söker. Jag söker ett företag som ger personlig rådgivning, som hjälper till med bankbesök, som sitter ner och gör budget ihop med mig, talar om hur jag ska prata med inkassobolagen osv, och detta måste vara gratis.
    Alla de länkarna där ger allmän rådgivning som inte är specifik för mitt fall. Jag har dessutom redan googlat på ekonomisk rådgivning och inte hittat det jag söker. Men tack ändå.

Anonym (katsching) skrev 2009-11-13 12:36:45 följande:

www.google.se/search&source=hp&q=ekonom...
  • Anonym

Såvitt jag har förstått ska man kunna få ekonomisk rådgivning via kommunen (soc?). Banker har också ekonomisk rådgivning ibland.

Annars tror jag att du kan glömma företag som gör allt detta gratis. Företag startas i regel för att tjäna pengar, någon som ska ha lön arbetar där och därför måste det betala sig på något sätt. Inget som finns att tillgå gratis alltså...

• Anonym

Jo, jag vet. Men jag tänkte om kommunen har avtal med något företag? För i vår kommun så är det 7 månaders väntetid på att få träffa en skuldrådgivare

Anonym skrev 2009-11-13 12:47:15 följande:
    Såvitt jag har förstått ska man kunna få ekonomisk rådgivning via kommunen (soc?). Banker har också ekonomisk rådgivning ibland. Annars tror jag att du kan glömma företag som gör allt detta gratis. Företag startas i regel för att tjäna pengar, någon som ska ha lön arbetar där och därför måste det betala sig på något sätt. Inget som finns att tillgå gratis alltså...
  • Anonym

Här finna det något ställe som man kan gå till via kommunen, där man kan få hjälp med skulsdanering, men jag kommer inte i håg vad det heter...

• sasssyy

Du kan kontakta socialkontoret och begära medling...

Det innebär att alla era inkomster styrs om så att de hamnar hos en handläggare på soc, som sedan betalar era räkingar och sen delar upp överbliven summa som ni beslutar, kanske en summa/vecka eller var fjortonde dag.

Dessa brukar vara samma som sitter på ekonomiskt bistånd (socialbidrag) och det brukar inte vara lika lång väntetid till dem som till andra.

Vad gällande att få ner räntor och sånt är det ju bara ni själva som kan göra det, i Lyxfällan följer Mattias och..vad han nu heter med och fungerar som stöd visserligen men vi ska också inte glömma att flera av dem som varit med fick det ännu värre efter att lyxfällan var inblandade.

Inkassobolagen kan ni ringa runt till och be dem frysa räntan, i vissa fall ta bort delar av räntan, det är ju inget någon annan gör åt er vare sig ni är med i lyxfällan eller får annat stöd.
    Helt seriöst.. att ha någon med sig till banken tror jag kan sända lite fel signaler, som att ni inte klarar er själva vilket ju får banken att fundera på om ni verkligen fixar ett lån.

I lyxfällan handlar det ju om reklam för bankerna, märk väl att i de avsnitt som de får avslag hos några banker så visas inte de mötena, bankernas logga visas ENBART då de faktiskt fått lån.
    Det är ju gratis marknadsföring för bankerna, i annat fall vinner man nog mest på att gå dit ensam och lägga alla kort på bordet.

• sockerbomben

Men ärligt, det är ju ingen raketforskning de håller på med! Visst är det jobbigt att ta tag i det själv, men inte omöjligt. Utgå från programmet och applicera det på er situation.

Boka tid hos banken för ett möte. Berätta om ert problem och kolla upp om de kan hjälpa er på något sätt. Har ni möjlighet att starta ett sparande, om än så litet?

Det finns böcker om ekonomi på biblioteket, läs några därifrån.

Kan ni skaffa er något extrajobb? Har ni saker ni kan sälja för att betala av mindre skulder? Kan ni byta bostad till en billigare? Kan ni åka kommunalt istället för med bil? Veckohandla, gör matsedel, ta med matlåda till jobbet.

Har ni någon i familjen/släkten som är intresserad av ekonomi så kan ni ju be dem om hjälp.

Vad är det som orsakar era ekonomiska problem? Hur kan ni förändra den situationen? Sätt er ner tillsammans så tror jag att ni kommer längre än ni tror!

• Anonym (katsching)
    Anonym skrev 2009-11-13 12:42:55 följande:
    Tack men det är inte riktigt det där jag söker. Jag söker ett företag som ger personlig rådgivning, som hjälper till med bankbesök, som sitter ner och gör budget ihop med mig, talar om hur jag ska prata med inkassobolagen osv, och detta måste vara gratis.Alla de länkarna där ger allmän rådgivning som inte är specifik för mitt fall. Jag har dessutom redan googlat på ekonomisk rådgivning och inte hittat det jag söker. Men tack ändå.Anonym (katsching) skrev 2009-11-13 12:36:45 följande:
    Finns säker företag om man grottar lite mer men ingen som gör det gratis.
  • Anonym

Nej, ingen raketforskning, men det vore så skönt med personligt stöd. Jag känner mig ganska ensam i allt det här och om någon kunde hjälpa mig lite mer handfast så vore det superbra. Men om inget sådant företag existerar så får man ju göra det själv ändå Men visst vore det bra om kommunen hade kontakt med något sådant företag som kunde hjälpa folk som mig? Det skulle betyda jättemycket.

Jag har inte ekonomiskt bistånd, kan man få hjälp från soc ändå?

• Kjell2

TS:
    Om du verkligen har seriösa problem att sköta din ekonomi kan det få en God man som hjälper dig. Jag tror du ansöker via komunen.

Med seriöst menar jag nu inte att du har lite pengar utan mer att du glömmer betala räkningar, inte vet vad du ska göra med brev från inkasso, slösar bort hela lönen i början av månaden osv.

Tror annars det är svårt att få gratishjälp utan att gå via komunen eller soc. Ett alterativ kan vara någon klok vän eller släktning som är förnuftig och du litar på.

Svar på tråden Lyxfällan på riktigt?