Inlägg från: By Starlight |Visa alla inlägg
  • By Starlight

Latensfasen..Hur lång för dig?

Haft värkar sedan 22 igår kväll..nu är klockan 15:00...Först kom de lite svagare och oregelbundet...För att tillta vid 23-snåret..och sedan var de riktigt illa fram till 01-snåret...hade flera långa värkar med 7 min mellanrum ungefär...
    Sedan ändrade de karaktär och blev lite svagare, men kom snabbare..med 3 min mellanrum..
    Till slut somnade jag..och vaknade sedan hela natten av att de kom med ca 10 min mellanrum...Vissa missade jag av sömnen..så de kan inte ha varit så starka..
    Och de jag kände klarade jag att bemästra bra..bara jobbiga och ganka smärtsamma..men inte så jag tjoade till av smärta liksom..

Ringde förlossningen i förmiddags. Hon sa att jag är inne i latensfasen, tror jag det heter...
    Läste att detta kan pågå i flera dygn för en förstföderska som jag...
    Hon frågade om jag var utmattad eller orkade vara hemma, jag sa att jag orkade vara hemma...och det känns skönt tycker jag..vill inte behöva vara på sjukhuset längre än jag behöver...

Någon som känner igen sig, och hållt på med värkar, stannat hemma, som jag?

Undrar även om någon med värkar i nästan ett dygn plötsligt slutat få värkar...och sedan blivit "som vanligt" igen, och varit gravid flera veckor till, eller liknande?
    För jag är så nervös att allt ska avta...för ibland har jag nu en riktigt lång stund mellan värkarna...som är ganska svaga också, just nu...

Bf 11/11
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-12 19:14
    Bebisen tittade ut till slut. Hade värkar i ungefär 4 dagar.

Nu är mitt stora problem amningen hehe :)
  • Svar på tråden Latensfasen..Hur lång för dig?
  • By Starlight

har duschat..men försvinner inte..de kommer vad jag än gör...
    jag hoppas verkligen inte att det bara är förvärkar...Haft förvärkar innan..och de har mer kännts som mensvärk...dessa känns mer kraftiga och konkreta och strålar ut mot rumpa mot slutet..
    Fortfarande oförändrat läge här...suck...

Bf 11/11
  • By Starlight

Tack för tips! Jag försöker vila hela tiden..är så himla trött nu..Fått så ont i huvudet också..Ska stänga datorn och bara blunda ett tag.
    Man känner ju lite att man borde vara uppe och röra på sig också..för att få igång allt...men jag orkar inte..
    Hoppas verkligen det tar fart mer snart...

Bf 11/11
  • By Starlight
    Spexig skrev 2009-11-13 18:52:04 följande:
    Hej!Du vet att du har möjligheten att åka in o få en sovdos så du kan få några timmars sömn? Jag visste inte det och jag kan säga att smärta är något svårare att klara av efter två dygn utan sömn (48h latensfas).
    Jo de frågade om jag orkade..Antar att de menade annars att jag kunde få en sovdos...Har haft jobbigt innan med foglossning och svårt att sova om nättera..och då pratade min bm om att jag kunde få åka in och sova på nåt.
    Men jag vill ju helst inte vara på sjukhuset mer än jag behöver...Inte så förtjust i den miljön.
    Ändå kunnat sova lite nu under dagen i två omgångar...Visst vaknar man av en del värkar..men lite sömn har jag fått..Men känner mej väldigt trött ändå..Känner mej sjuk..

Men 48 h latens alltså? och sedan satte det igång med mer intensiva värkar då?
    Bf 11/11
  • By Starlight

åkte in till förlossningen i natt...hemskickad..öppen 1 cm...=(...fick med mig två citodon och en bricanyltablett för att minska sammandragningarna och värkarna..så jag kunde sova...
    Jag orkar snart inte mer...mer och ondare värkar än nånsin..särskilt i natt...med 4 min mellanrum...och nu börjar de komma in i samma fas igen..måste pausa hela tiden när jag skriver...Och tårarna rullar...Hållt på sedan torsdags nu...
    Detta kan man inte läsa om nån stans...känner mej lurad typ..Ingen bm på föräldragruppen eller liknande har förklarat detta...att man kan ha värkar i så här många dygn...Och Bm på förlossningen kunde inte alls säga hur långt jag hade kvar...

detta är en mardröm...

Bf 11/11
  • By Starlight

HEJ! 
    Jag fick en flicka måndagen den 16 nov, 15:54. Hon vägde 3460 och var 50 gr, och är heeelt perfekt :)
    Vi åkte hem efter ett dygn, och har nu varit hemma ett dygn. Allt är nytt och omtumlande, och min kropp är ganska utsliten..men allt är ändå helt fantastisk!

Största utmaningen just nu är ammningen :) Men jag kämpar på.
    Är välldans yr idag..men är nog bara lite utmattad av allt.
    Men jag är så himla lycklig över henne...fattar fortfarande inte att hon är här, och tänk att det blev en tjej!
    Jag trodde faktiskt på en kille jättestarkt å fattade ingenting när jag såg att det var en flicka :)

Var inne 06 på förlossningen..och hon föddes 16. Anses ganska smidigt..men smidigt är inte ordet jag vill använda..haha..mycket intensivt värkarbete..men var väl för det hållt på i så många dar...hade typ värkar konstant de där timmarna...Epidural lindrade dock några timmar..sedan ökade de dropp med värkstimulerande och jag fick ett hell igen..haha..
    Men uuut kom hon =) Och när hon kom ut trodde jag fortfarande att jag hade lång tid kvar..så det var häftigt när hon slingrade sig ut.
    Men en riktig skriiiiikfest hade jag :) Kändes som jag hade halsfluss hela dan igår efter allt skrikande..haha =)

Tack för alla inlägg!

Bf 11/11
  • By Starlight
    Gladskit skrev 2009-11-17 07:50:12 följande:
    Ojoj, det du skriver om låter precis som min förlossning. Jag kände av de första riktiga värkarna på onsdagskvällen, på söndagen orkade jag inte mer och måndag morgon är han född så jag hade en lååååång latensfas.Det var värst på kvällar och nätter, vissa värkar sov jag mig igenom medan jag kunde ha perioder på flera timmar då de gjorde så ont att jag var tvungen att resa mig från soffa/säng och ställa mig och andas mot väggen och gunga på höfterna. Men vi åkte aldrig in eftersom jag tyckte att jag kunde hantera det själv hemma, däremot hade vi telefonkontakt med förlossningen två gånger.Det är i alla fall igång och snart har du din lilla bebis, lycka till!!
    haha blev exakt som för dig :)
    Bf 11/11
  • By Starlight

tack tjejer!! Nej aldrig trodde jag att jag skulle bli mamma..haha..men det blev jag!!! :):)

Nu kommer mammaproblemen :) hahahaha...neh..men finns det nån som har tips så tar jag tacksamt emot..slänger iväg dessa rader här iaf...

Jag har försökt amma sedan förlossningen. Kändes märkligt först, sedan mer ont, till att sedan få sår på ena bröstvårtan och den andra började bara helt plötsligt blöda igår.

Men i natt tyckte jag att jag fick till det. Gjorde inte så ont. Lät vårtan som det kom blud ut, vila, och ammande på andra sidan. Läser hela tiden hur jag skall göra, och försöker verkligen att ta till mig om position och hur barnet ska ha vårtan i bröstet. Min sambo hjälper också till att se om vårtan kommer in ordentligt. Vi tycker det oftast ser bra ut, även om det är svårt, men nu gör det verkligen skitont igen. Känns verkligen obehagligt att amma. Kan det göra ont hela tiden så här i början? Gör också ont nu efter och mellan tillfällena. Ser liiiite småsåriga ut...

Jag tycker ju ändå hon får in vårtan rätt, hon har tagit båda under hela dagen. Provar amningsnapp varannan gång kanske. Men vill helst att hon försöker utan. Men det har varit lite hjälp med nappen trots allt.

Under eftermiddagen har jag blivit så himla yr när jag ammat. Får ju sammandragningar som riktigt ilar och går ner i låren..plus nu att jag blir riktigt yr..nästan svimfärdig..även om jag dricker vatten och ätit ganska bra. Är det vanligt? yrseln har sedan hållt i sig lite under hela dagen..men blir värre när jag ammar.

Har sovit ganska dåligt nu sedan helgen...kan ju bero mkt på det...men tycker det är konstigt att yrseln just ökar i samband med att hon suger.

Kanske känner nån igen...

Bf 11/11
  • By Starlight

Gladskit..
    när jag går med dem och luftar droppar de överallt..haha..
    Jag bröt ihop fullständigt idag...gjorde så jäääävla ont..orkar inte ha mer ont..min kropp är för matt efter latensfasen.förlossning..foglossning..
    Så jag köpte en bröstpump..sån där manuell i plast...pumpat ut och gett henne i flaska idag..kännts lite bättre..men blir ju värsta projektet att sitta och pumpa..tar en eeevighet..och jag känner mej som en så himla dålig mamma när jag inte ammar vanligt :(:(
    Men jag orkar inte...det gör så ont så får jag spänna hela kroppen och biter ihop så tänderna känns som de ska krossas på mej..

Vet inte om jag kan kompletera med modersmjölkersättning också..när jag inte hinner pumpa ut och hon är hysterisk...Ska ringa bvc i början på nästa vecka...

Bf 11/11
  • By Starlight

Hej!
    tack för alla tips!
    Har amningsnapp och alla hjälmedel som finns. Pumpar nu och ammar om vart annat. Plus ger ersättning..för hon går inte upp som hon ska..
    Shit vilket heltidsjobb detta är..och fortfarande hyffsat smärtsamt ibland..
    bröstvårtorna är liksom uppluckrade på nå vis..Hoppas jag inte fått nån svamp/torsk eller vad en del pratar om...

Lycka till med ALLT ni som snart skulle föda!!

Bf 11/11
  • By Starlight

Hon är 3 veckor idag...och problemen fortsätter..
    Har alla salvor och knep nu känns det som...men tack ändå =)

Bf 11/11
  • By Starlight
    Espem skrev 2009-12-07 17:18:41 följande:
    By Starlight skrev 2009-11-21 21:41:27 följande: Hej hej, kort pepp:du är inte en sämre mamma för att du inte bröstammar!Hitta den matningslösning som funkar för dig och ditt barn/din familj - det finns inte En Rätt Väg. Kort kritik av MVC och BVC och andra miljöer där RättaVägenattityden florerar:Inte konstigt att kvinnor som har problem med amningen fortsätter under stort lidande, definitivt för länge tycker många i efterhand - eftersom det läggs så mycket skuld på mammor som ger upp. Tråkigt nog sprids det en massa myter om att amning är oersättligt, nåt slags livselixir barnet förtvinar utan - detta är inte sant! Barnet får fortfarande närhet och näring även om maten kommer ur flaska. En läkare sa nyss på P1 att det i västvärlden där vi har rent vatten inte finns något hälsomässigt vetenskapligt belagt skäl att amma - enda skälet som hon såg var solidaritet med kvinnor i fattiga länder, att de inte skulle behöva vara de enda som ammar.
    Tack för pepp! Jätteskönt!

Jag önskar jag kunde bestämma mig för hur jag skall göra snart...igår va ellen 3 veckor.
    Jag tar en dag i taget, men önskar jag bestämde mig för "nu gör jag så här" och skaffade mej en rutin på det...Nu ammar jag lite ena dan..pumpar mer en annan...och får ingen rutin alls..
    Nu har jag ammat ena bröstet några dar med bröstnappen..och pumpat den andra, eftersom det är sår där.
    Brösten spränger och pirrar otroligt mkt också...och jag bara hatar dem..
    Ger ju även ersättning efter varje mål i princip..ytterligare ett krångligt moment i samband med amningen...Blir extra kämpigt om nätterna..Kan aldrig bestämma mig för om jag bara ska ge flaska på natten...Och bestämmer jag mig för det..så vaknar jag med supersprängande bröst.och bara måste amma ändå..eftersom det då känns enklare än att pumpa när hon ligger och skriker hysteriskt...

Ja herregud alltså...Adrig trodde jag det skulle vara så här...
    Bf 11/11
  • By Starlight
    Espem skrev 2009-12-09 20:56:03 följande:
    By Starlight skrev 2009-12-08 18:37:37 följande: Hey, hoppas det löser sig snart!Har aldrig ammat själv, så har inga tips men tänker försöka med min bebis när hon kommer. Av vad jag hör från nyblivna föräldrar så verkar barnen, tuttarna och mjölken vara så himla olika mellan alla barn och inget direkt man själv gör fel när det gör ont och barnet skriker. För vissa krånglar det mer och det är mest bara slump och tur det handlar om. Det tycker jag känns tröstande i fall att det inte går så smidigt.
    Ja jag håller med...det är faktiskt en tröst.

På måndag är Ellen 1 månad..och jag har gigantiska problem ännu..Nu pumpar jag bara...Men brösten värker och det är preeeciiiis på gränsen till stockning hela tiden..Igår gjorde det så jädrans ont utan att jag ens rörde brösten..och nu känner jag att det är på g igen..kommer som värkar i dem...och har ett öppet litet sår på ena bröstvårtan som svider så in i bomben..och aldirg läker det heller.
    jag är eeextreeemt nära att ge upp nu.och bara satsa på ersättning. Ska prata med bvc i början på nästa vecka.
    Jag är så trött på att ha ont. Över en månad av en himla massa ont..latensfas..värkar.. och sedan alla andra smärtor då..
    Bf 11/11
  • By Starlight

Cinderella, så skönt att höra.
    Jag har sån himla ångest..Känns som jag ska ta död på nåt, när jag ska sluta amma..skitkonstig känsla...Känner sorg och ångest..men vill inte amma mer...såå himla svårt detta..
    Så fort jag nämner för någon att jag nog ska börja enbart med ersättning..och typ ta en tablett så brösten slutar producera..eller hur man nu gör...så känner jag sådan himla skuld och ångest...Som att jag vill ha kvar mjölken..men ändå inte...
    Jag mår riktigt kasst av det här.
    Men imorgon ska jag iaf till bvc och ta upp allting..

Bf 11/11
  • By Starlight

Tack jättebra tips!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga...jag har inte kommit till nåt beslut ännu...Ska göra en svampodling..och se om det är svampinfektion..kan vara det innuti brösten på nåt vis tydligen..Trodde bara man kunde ha det på vårtan liksom.  Så nu gör jag den..och ger allt ytterligare en chans verkar det som..

Älskade Ellen född 16 nov 2009
Svar på tråden Latensfasen..Hur lång för dig?