Latensfasen..Hur lång för dig?
By Starlight skrev 2009-11-21 21:41:27 följande:
Gladskit.. när jag går med dem och luftar droppar de överallt..haha.. Jag bröt ihop fullständigt idag...gjorde så jäääävla ont..orkar inte ha mer ont..min kropp är för matt efter latensfasen.förlossning..foglossning.. Så jag köpte en bröstpump..sån där manuell i plast...pumpat ut och gett henne i flaska idag..kännts lite bättre..men blir ju värsta projektet att sitta och pumpa..tar en eeevighet..och jag känner mej som en så himla dålig mamma när jag inte ammar vanligt :(:( Men jag orkar inte...det gör så ont så får jag spänna hela kroppen och biter ihop så tänderna känns som de ska krossas på mej.. Vet inte om jag kan kompletera med modersmjölkersättning också..när jag inte hinner pumpa ut och hon är hysterisk...Ska ringa bvc i början på nästa vecka...Vill du amma till varje pris så amma, men vill du slippa ha ont så är det väl klokt att pumpa och ge på flaska, pumpa OFTA, även när bebis inte vill ha mat så pumpa och frys el ställ i kylen för nästa mål. Det finns en risk att din dotter kommer rata ditt bröst om du ger flaska, det går ju fortare att dricka ur flaska och maten kommer direkt.
Om det fungerar att amma med amningsnapp är väl det jätte bra, amma med nappen och dina vårtor läker förhoppningsvis. Smörj dom med ex. bepanthen ofta, lindrar skönt och hjälper läkningen.
Ersättning är jätte bra, klart du kan komplettera med det! Men som sagt, om du VILL amma så amma med nappen.
Det låter som att du mår dåligt av att amma och då kanske det är en idé att ta den känslan på allvar?!
Jag mådde hemskt av att amma, för mig gjorde det inte ont men min son skrek HELA tiden och jag fick nåt psykbryt och tyckte att jag förgiftade honom så jag slutade äta sak efter sak för att få bort hans mag-ont, jag slutade äta och efter 2-3 veckor började jag ge ersättning och amma, det gick jätte bra men slutade delamma när han var 7 veckor, jag skulle ha slutat tidigare för jag mådde riktigt dåligt av att amma..
Jag levde på bananer och vatten, grät dygnet runt och ville helst inte leva med en så skrikig unge..
Men ja, det är jobbigt att amma och det gör ont innan man hittat tekniken, min son sög kanon från start med stort grepp, MEN han åt ju minst 45 minuter varje gång och varannan timme..
Hoppas det löser sig för dig!!
Styrkekramar!!