• Kia82

Latensfasen..Hur lång för dig?

By Starlight skrev 2009-11-18 22:11:50 följande:

tack tjejer!! Nej aldrig trodde jag att jag skulle bli mamma..haha..men det blev jag!!! :):)
    Nu kommer mammaproblemen :) hahahaha...neh..men finns det nån som har tips så tar jag tacksamt emot..slänger iväg dessa rader här iaf...
    Jag har försökt amma sedan förlossningen. Kändes märkligt först, sedan mer ont, till att sedan få sår på ena bröstvårtan och den andra började bara helt plötsligt blöda igår.
    Men i natt tyckte jag att jag fick till det. Gjorde inte så ont. Lät vårtan som det kom blud ut, vila, och ammande på andra sidan. Läser hela tiden hur jag skall göra, och försöker verkligen att ta till mig om position och hur barnet ska ha vårtan i bröstet. Min sambo hjälper också till att se om vårtan kommer in ordentligt. Vi tycker det oftast ser bra ut, även om det är svårt, men nu gör det verkligen skitont igen. Känns verkligen obehagligt att amma. Kan det göra ont hela tiden så här i början? Gör också ont nu efter och mellan tillfällena. Ser liiiite småsåriga ut...
    Jag tycker ju ändå hon får in vårtan rätt, hon har tagit båda under hela dagen. Provar amningsnapp varannan gång kanske. Men vill helst att hon försöker utan. Men det har varit lite hjälp med nappen trots allt.
    Under eftermiddagen har jag blivit så himla yr när jag ammat. Får ju sammandragningar som riktigt ilar och går ner i låren..plus nu att jag blir riktigt yr..nästan svimfärdig..även om jag dricker vatten och ätit ganska bra. Är det vanligt? yrseln har sedan hållt i sig lite under hela dagen..men blir värre när jag ammar.
    Har sovit ganska dåligt nu sedan helgen...kan ju bero mkt på det...men tycker det är konstigt att yrseln just ökar i samband med att hon suger.
    Kanske känner nån igen...
    Jag har också haft jätteont i början när mina döttrar ammat, sådan behandling är ju bröstvårtorna inte vana vid att få. Iallafall inte i den utsträckningen. Allra värst var det med första när livmodern drog sig samman när hon sög, gjorde så djävulusiskt ont, minns att jag satt och grät vid flera tillfällen. Med andra dottern gjorde själva livmodersammandragningen inte lika ont fast visst kändes det, kanske för att den varit med om detta innan men amningen gjorde riktigt ont i början den med. Väntar nu tredje barnet om 3-4 veckor och ser inte alls fram emot att ha så ont vid amningen men men det ger ju som tur är med sig efter ett tag, tyvärr minns jag inte hur lång tid det tog.

Lycka till och stort grattis till lill-tjejan!
Svar på tråden Latensfasen..Hur lång för dig?