• Espem

Latensfasen..Hur lång för dig?

By Starlight skrev 2009-11-21 21:41:27 följande:

Gladskit.. när jag går med dem och luftar droppar de överallt..haha.. Jag bröt ihop fullständigt idag...gjorde så jäääävla ont..orkar inte ha mer ont..min kropp är för matt efter latensfasen.förlossning..foglossning.. Så jag köpte en bröstpump..sån där manuell i plast...pumpat ut och gett henne i flaska idag..kännts lite bättre..men blir ju värsta projektet att sitta och pumpa..tar en eeevighet..och jag känner mej som en så himla dålig mamma när jag inte ammar vanligt :(:( Men jag orkar inte...det gör så ont så får jag spänna hela kroppen och biter ihop så tänderna känns som de ska krossas på mej.. Vet inte om jag kan kompletera med modersmjölkersättning också..när jag inte hinner pumpa ut och hon är hysterisk...Ska ringa bvc i början på nästa vecka...
    Hej hej, kort pepp:

du är inte en sämre mamma för att du inte bröstammar!
    Hitta den matningslösning som funkar för dig och ditt barn/din familj - det finns inte En Rätt Väg.

Kort kritik av MVC och BVC och andra miljöer där RättaVägenattityden florerar:

Inte konstigt att kvinnor som har problem med amningen fortsätter under stort lidande, definitivt för länge tycker många i efterhand - eftersom det läggs så mycket skuld på mammor som ger upp.

Tråkigt nog sprids det en massa myter om att amning är oersättligt, nåt slags livselixir barnet förtvinar utan - detta är inte sant! Barnet får fortfarande närhet och näring även om maten kommer ur flaska.

En läkare sa nyss på P1 att det i västvärlden där vi har rent vatten inte finns något hälsomässigt vetenskapligt belagt skäl att amma - enda skälet som hon såg var solidaritet med kvinnor i fattiga länder, att de inte skulle behöva vara de enda som ammar.
  • Espem

By Starlight skrev 2009-12-08 18:37:37 följande:

Tack för pepp! Jätteskönt! Jag önskar jag kunde bestämma mig för hur jag skall göra snart...igår va ellen 3 veckor. Jag tar en dag i taget, men önskar jag bestämde mig för "nu gör jag så här" och skaffade mej en rutin på det...Nu ammar jag lite ena dan..pumpar mer en annan...och får ingen rutin alls.. Nu har jag ammat ena bröstet några dar med bröstnappen..och pumpat den andra, eftersom det är sår där. Brösten spränger och pirrar otroligt mkt också...och jag bara hatar dem.. Ger ju även ersättning efter varje mål i princip..ytterligare ett krångligt moment i samband med amningen...Blir extra kämpigt om nätterna..Kan aldrig bestämma mig för om jag bara ska ge flaska på natten...Och bestämmer jag mig för det..så vaknar jag med supersprängande bröst.och bara måste amma ändå..eftersom det då känns enklare än att pumpa när hon ligger och skriker hysteriskt... Ja herregud alltså...Adrig trodde jag det skulle vara så här...
    Hey, hoppas det löser sig snart!

Har aldrig ammat själv, så har inga tips men tänker försöka med min bebis när hon kommer. Av vad jag hör från nyblivna föräldrar så verkar barnen, tuttarna och mjölken vara så himla olika mellan alla barn och inget direkt man själv gör fel när det gör ont och barnet skriker. För vissa krånglar det mer och det är mest bara slump och tur det handlar om. Det tycker jag känns tröstande i fall att det inte går så smidigt.
  • Espem

Hur gick det idag? Fick du någon bra hjälp? Hoppas det!

Jag skrev ovan här nånstans om en läkare som pratade om amning i ett radioprogram i p1. I samma var det en kvinna som beskrev ångest i samband med amning ungefär som du. Om du fortfarande känner så skulle jag verkligen rekommendera programmet, du hittar den via:

www.sr.se/sida/artikel.aspx&artikel=3193757

(Gå sen in på podradio och leta upp rätt datum för att ladda ner programmet. Högerklicka på länken och "spara mål som")

• Espem

Ao, det låter som att det gör ont.

Odling, när får du svar på den då? Det låter så himla jobbigt att vänta när man har det som du.

Och vad gör man i så fall om det är svamp?

Shit, vad galna saker som kan hända med kroppen alltså! Och så ska man tycka att det är helt naturligt, hm, tja, vad ska man säga?

Vad sa dom då? Pushade de på för ETT visst alternativ eller var dom öppna för att du antingen kunde fortsätta ELLER sluta?

Du låter lite tveksam till hela projektet... Men fattar att det inte är så lätt att ge upp heller, du verkar väldigt mån om att hitta den bästa lösningen.

Hoppas du får sova lite i alla fall, så att du inte är utmattad ovanpå allt - och att du får bra avlastning så du inte är ensam med allt.

Svar på tråden Latensfasen..Hur lång för dig?