• Zorro2009

Finns det lagar eller regler för hur man delar upp tiden att ha barnen på högtider under året?

Hej!

Mina barns far och jag har varit separerade i 1,5 år nu. Barnen är 5 och 6,5 år. Vi har barnen varannan vecka.

När vi levde tillsammans firade vi jul varannat år i Stockholm med släkt och varannat år i den stad vi bor i nu (25 mil från Stockholm) med hans släkt.
    Det året vi inte va i Stockholm va även min släkt på annat håll och firade jul.

Förra året när vi separerade var det dax att fira i Stockholm. Trodde jag, men han ville bråka. Det var ju hans vecka med barnen så han och barnen var med hans släkt. Då sa han att jag skulle få ha dem 2009, fast min släkt inte är hemma o så skulle vi ha det varannat år tyckte han. Allt bara för att jävlas. På så sätt får mina barn aldrig fira jul med min släkt.

Julen infaller även i år på hans vecka, men så frågade jag honom igår om när jag skulle hämta barnen under julveckan. Det var ju min tur att ha barnen på julen. Då sa han: -Det är min vecka, så tuff shit för dig...

2012 är första julen som barnen är hos mig... Ska det vara så? Kan man göra nåt åt saken? Finns det lagar? Regler? Jag vill så gärna att vi ska kunna dela upp det rättvist.

Tacksam för svar. =)
    /Zandra

• Svar på tråden Finns det lagar eller regler för hur man delar upp tiden att ha barnen på högtider under året?
  • mamma2kids

man brukar ju köra så att man turas om.hade han förra året så är det din tur att ha dom nu.

• Zorro2009

Jag vet att man brukar turas om. De jag känner som är separerade gör så. Men min fd vill bara jävlas och säger därför att jag får ha barnen de år som julen infaller på mina veckor vilket är 2012 närmst.

• Soltrollet

Kan inte hjälpa dig direkt men hittade i alla fall en annan tråd som handlar om detta.

www.familjeliv.se/Forum-3-31/m31936632.html

Har ni varit i familjerätten för att bestämma umgängesformen? I så fall kanske någon där kan hjälpa er.

Jag tycker att det verkar konstigt att göra som barnets pappa säger. Det mest naturliga vore väl att dela på högtiderna.

Svar på tråden Finns det lagar eller regler för hur man delar upp tiden att ha barnen på högtider under året?