lillvilda skrev 2009-11-13 18:44:49 följande:
jag är hemma med vår 1 åring och vår 2,5 åring och kommer vara hemma tills yngsta blir 2 år och den äldsta då är nästan 3,5 år. Vi har valt det av mycket de samma orsaker som "Lövet 2" skriver. Vi tror att det är positivt för barnen att få vara hemma med oss, få mycket närhet, trygghet och en stressfri miljö. jag jobbar själv som förskollärare och älskar mitt yrke men det har oxå gett mig en övertygelse om att grupperna ofta är för stora för så här små barn. Jag hade gärna varit hemma tills yngsta blir 3 år men nu blir det inte så, istället kommer resterande föräldradagar användas för att korta ner barnens dagar och veckor i förskolan.Hur vi får ekonomin att gå ihop. tja vi bor i hus som värms med vedeldning. Ett rätt billigt alternativ. . Min man pendlar med buss till och från jobbet men vi har 1 bil. Vi är 3 barn och 2 vuxna och en hund i familjen. Vi har fått snåla helt enkelt. Ja som "lövet 2" säger vi trollar kanske lite med knäna. Jag har tagit över vissa av min mans föräldradagar och under barnens första år har vi tagit ut så få dagar som det varit ekonomiskt möjligt. Det här är en tid vi aldrig får tillbaka och det har varit värt för oss att verkligen ställa om livet för att kunna ha barnen hemma. Vi är väll tillräckligt "flumm" för att stå ut med det. Vi har kört tygblöjor å därmed sluppit kostanden för böjor vilket faktiskt blir rätt mycket under 2 barns blöjtid. Vi planerar maten väldigt noga å veckohandlar alltid. Vi lagar mat från grunden (vilket man hinner när man är hemma).Visst tyckte min mans 6 åring att vi var lite knasiga familjen när hon flyttade till oss förra våren ingen tv, tygblöjor å odlade våra grönsaker själva men fullt så "illa" är det inte. Vi lever nog som en rätt normal familj bara att vi väger våra utgifter lite mer kanske än andra runt oss.
Samma här, börjar när barnen är 2 och äldsta lite mer är 3,5 år. Vi har ett billigt hus och gör inga onödiga köp.