• Svar på tråden allt-i-ett-rätter?
  • lövet2

En favorit här är potatisgratäng med köttfärs i, men då är grönsakerna på sidan om i form av en sallad.

What future?
  • Hanniz

Vi brukar ta en långpanna där vi lägger i typ potatis, lök, morötter, paprika, vitlöksklyftor (kan plockas bort när man ska äta) och ev andra rotfrukter om man vill.

Krydda med olja och valfria kryddor. När det ca 10-15 min kvar, lägg över massa olika starka korvar (chorizo och dylikt) som du skurit i lagom bitar. Rör om med allt.

Det är verkligen supergott, sköter sig själv och är otroligt enkelt att göra fler portioner av! Servera med tzatziki.

Mmmms!

• astalacasta

Häll lite olivolja och en skvätt vitt vin i en långpanna. Lägg i frusna kycklinglår, och grönsaker skurna i rätt stora bitar (potatis, morötter, squash, lök, paprika, hela vitlöksklyftor). Kör i 200 grader i ca en timme. Släng på ett par nävar svarta oliver ca 15 minuter innan det är klart, salta.

En annan ugnsfavorit är rotsaksgratäng med bitar av starka korvar i, typ chorizo.

• lichen

Pulao

Koka ris tillsammans med kryddor (typ curry-kryddor) och släng i lite lök och ärtor och mot slutet lite andra grönsaker (paprika/celeri/vad som kan tänkas gömma sig i kylskåpet) och lite hackat kött - rester är perfekt.

Gott att antingen äta som det är eller också med lite naturell yoghurt vid sidan om.

• LJ2

kokar ris,  o tärnar cassler, blandar det med krossad ananas, riven ost o matlagningsgrädde i form o sp in i ugn en stund.. 20 min kanske..
    gott o lägga tomatskivor på , o sen osten över det med..

kan variera, ha skivad ananas o skivor i cassler o lägga varannan, riset i botten, sen tomat o riven ost över, o så matlagningsgrädde o i ugn. =)

jag delar innan för barnens skull.. slipper jag dela 2 tallrikar i småbitar o får äta varm mat jag med =))

* 3 underbara busfrön *
  • Snuttjulla

köttfärsgratäng med potatis och tomat, risgratäng med kassler, fiskgratäng, köttgryta med potatisen däri, fläskfilegratäng, oj, listan kan göras hur lång som helst... 

• bakeacake

Sheperds pie, Köttfärssås med potatismos över och så bums in i ugnen!

• Tinkerbelle

Klassikern med ris,purjolök,  kasser och en grädd/chilisås över detta. Längesedan nu.

Pastagratäng med bacon, broccoli och beanaisesås

Köttfärslimpa med potatis och rotfrukter som lagas vid sidan (släng på några fysta harico vertseller brysselkål  på slutet så kommer grönsaker också med). Syn blir en god sås.

Tacogratäng med fläskfilé. Så god.... (fast då är iof sallad vid sidan) http://louisespis.blogspot.com/2010/04/gratanger.html

Pizza med lite mer grönsaker på än vad man kanske brukar ta

Olika varianter på lasagne (prova med lax och spenat, eller viltskav istället för köttfärssås)

Finns massor av gott

• canmamma

Pastasallad: kokt pasta blandas med lök, tomat, gurka, sallad, ostkuber, örter, plus alla andra grönsaker och godsaker du vill ha i. På med en god vinegrätt, salt och peppar (eller inte om man har barn som föredrar att ha den brevid).

Potatissallad med tonfisk. Kladda ihop en burk, avrunnen tonfisk med generöst med dijion senap, lite olja, örter, salt ock peppar. Blanda ner kokt nypotatis, sallad och andra grönsaker. Servera ljummen. 

Testa att byta ut dressingen mot pesto eller en citronbaserad dressing och använd quinoa eller bulgur som bas.

Soppor av alla slag brukar ju också få plats i en gryta.  

Svar på tråden allt-i-ett-rätter?