Schäferns olika färger / användningsområden.
Fritt att diskutera det som ploppar upp (i andra trådar)
Fritt att diskutera det som ploppar upp (i andra trådar)
Det finns tre godkända färger på schäfer idag. Svart, Grå, Svart/brun/gul.
Färgen har absolut inget med några egenskaper att göra. På utställning föredras nog dock färgen svart/gul/brun (av nån anledning).
Gällande att en färg skulle vara "knuten" till ex. Bruks/tjänst är ren bullshit.
Vi kan ex. titta på en av dom största leverantörerna av tjänstehundar i Sverige (Hassemans). Den som har tid och ork kan titta på alla kullar och "färger" och gärna ge mig ett stapeldiagram. Men jag är övertygad om att svart/gul/brun vinner överlägset. Hur som, egenskaperna sitter inte i pälsen utan självklart i individen.
Och då kontrar jag med att gråschäfer = bruksavlad. End of discussion.
Eftersom du missade att en överväldigande majoritet av de schäfrar du hänvisade till på din googlelänk var grå så kanske du inte ska förlita dig på hur du tycker att schäfrarnas färger ser ut.
Molson Canadian skrev 2009-11-14 00:06:24 följande:
Är det verkligen nån som avlar bara på färg... De allra flesta försöker väl avla för att få bra säljbara hundar.
Nu är ju inte jag så himla bevandrad bland schäfrarna, men när morsans schäfertidning kom hem till mig av misstag tyckte jag det verkade finnas rätt stor brädd i utseendet bland dem. (precis som hos den ras jag har...)
Men oj! Läste med intresse först blandisdiskussionen och sedan denna. Nu kan jag inte låta bli att kommentera....
Visst är många bruksschäfrar grå och visst finns det de som tror att brukbarheten sitter i den grå färgen men den absolut vanligaste färgen på schäfer är faktiskt svartbrun oavsett bruks eller utställningsavel.
Och för att nämna en kennel som ni båda hänvisar till, Hassemans, började de med en svart tik och en svartbrun hane (Brando/Blanka) vars föräldrar var svartbruna och såvitt jag vet att har det inte varit något fel på bruksegenskaperna hos deras ättlingar. En bra bruksschäfer är en bra bruksschäfer oavsett färg. Jag kan inte på allvar tro att en seriös hundförare ( oavsett om det handlar om tjänst eller tävling) skulle välja valp efter färg på pälsen utan snarare efter egenskaper.
Schäferns bruksegenskaper sitter inte i pälsfärgen. Bland vissa som håller på med utställningsavel är det viktigt att det syns från vilken kennel hundarna kommer.
Alla grå eller spräckliga schäfrar är inte automatiskt kanonbrukshundar. Håller med Helena2.