Recept på hemgjord friteringssmet (för friterade bananer, räkor, lök mm)?
Har någon ett bra recept el är det bäst att köpa färdigt?
Har någon ett bra recept el är det bäst att köpa färdigt?
Ingen, el för tidigt på morgonen helt enkelt ; )
puffar! vill gärna också ha ett recept!
det finns att köpa färdig friteringssmet både på ica eller i kina-affärer
men om ni vill ha ett recept på det vet jag ungefär, har aldrig mätt det precis men har efterhand och testar mig fram degen. Kom ihåg att oljan måste vara varm nog att smeten flyter upp nästan med detsamma. 2-3 kinaskålar vetemjöl, ½ kinaskål vatten, ½ kinaskål olja, 1-2 tsk bakpulver ( jag skriver vad jag tror men degen ska bara ganska tjock och rör inte om för mkt, bara nödvänligt för annars blir smeten hård och inte "luftigt". Lycka till!
ska ni fritera ananas och den är vattnig så låt det rinna av, rulla annanasen lätt i potatismjöl eller vetemjöl innan ni doppar den i frityrsmeten så blir den inte kladdig.
Tack! Men kinaskål.. vad kan man tänka sig att det är i dl? eller liknande? hehe
ca 2 -2½ dl tror jag :)
grejen är att jag har aldrig mätt upp utan tar lite efter ögonmått så bli inte arg på mig om smeten inte blir perfekt. när oljan blir varm nog, droppa ner lite smet och känn efter hur den blir. är den oljig, lägg till lite mjöl. Är den inte luftig lägg till lite mer bakpulver, osv...
nästa gång jag gör det ska jag försöka hålla koll på hur mkt jag egentligen häller i så ska ni få ett riktigt recept ok! :)