• LeJoNbErG

Autismtråd 9

Hej!
    Vi väntar på att få utreda om vår 4 åring har någon autistiskt störning! Vi och dagis upptäckte tidigt att han inte var som de andra barnen och är fortfarande inte... BVC påstår att det berodde på hörseln, men efter att han fått rör i öronen så funkar saker fortfarande inte "normalt" vad nu normalt ska stå för... hatar det ordet!! hörseltesten som gjordes var ok men Walther är ändå inte som sina jämnåriga... han fixar inte stora grupper, klarar inte av att få en instruktion, blir lätt ledsen och irriterad och förvirrad. I augusti fick vi byta dagis. Det är endast 13 barn på hans avdelning och de är uppdelade i grupper efter behov... i hans grupp är de 5 barn och det kan räcka för att han ska "stänga av". Men han trivs så mycket bättre på Limpan och älskar att gå dit. Har via centrala resursteamet i vår kommun fått remiss till BVC-psykologen som ska göra första bedömningen av honom. Men det tar sån tid att få komma dit! Den gamla psykologen slutade i Juni och den nye började i september.... så hon ligger efter i sitt jobb. Nu är det 10 barn i kö o Walther är ett av dom.

Men tack vare ett fantastiskt bra dagis så får vi ändå vardagen att fungera... vi har fått bilder och gjort bildschema hemma och det funkar mycket bättre! Han vet vad som händer när han ser schemat!

Men det är så mycket mer vi kan få hjälp med bara vi kommer igång med utredning. Hur fick ni andra gå tillväga? Gick det via BVC-psykolog?

Glad att jag fann denna tråden här på Familjeliv... har inte varit aktiv här på jättelänge... men kände att jag behövde få mer kontakt med föräldrar som är i samma sits...

Vi går på nätverksträffar 1 gång i månaden för föräldrar till barn med adhd, aspergers, damp, autism o liknande... men de som kommer är de som har barn som redan går i skola i princip och de flesta är utredda eller håller på att utredas!

• LeJoNbErG
    Boel1 skrev 2009-12-11 07:14:05 följande:
    MsLejonberg: Välkommen! Vi fick remiss till logoped efter 2,5-årskontrollen då han inte gjorde just något av det som förväntas. Logopeden träffade honom några gånger och såg snart att det var något annat än bara talet som inte stämde. Sen blev vi remitterade till hab som gjorde en utredning, allt var klart inom ca ett år så jag antar att det var ganska snabbt, hade nog tur!Här har jag ryggskott och är supertrött, Gustaf har vaknat ca 03:30 de senaste veckorna, och jag har svårt att somna om då även om han gärna går och sätter sig vid datorn och är lugn där. Men jag försöker ju få honom att somna om först en stund så då vaknar jag ju till, dessutom har jag haft ont i ryggen i natt.Nu har han farit på lucia med sin pappa, i tomtedräkt och luciakrona! Han tyckte det var fascinerande med kronan som storasyster hade och skulle absolut ha den med, och det är nog lika bra så att han inte börjar fara och mixtra med de andra barnens kronor! Jag bråkade int eom det, han fick ha den. Undrar om han vill gå med i tåget!
    Vi har gått hos logoped 4 gånger i höst också och det funkade INTE!
    Men hon kunde inte göra mer för att skynda på processen heller.
    Vi umgås en hel del med en familj vars son är autistisk och går på Walthers dagis och de sökte läkare för sonens epilepsi och frågade honom om det inte var något mer än epilepsi pojken hade... sen gick det fort tills de hade diagnosen! Vi tog upp detta med vår öronläkare när vi var där för att kontrollera rören... men han kunde heller inte göra nåt... tyvärr:( Blir såå trött på att vänta o på att få tjata!
  • LeJoNbErG

Alla som kämpar KÄMPA PÅ!!

En STOR sten lättade från mitt hjärta i måndags! Hade kontakt med BVCPsykolkogen då, och eftersom det är så lång kö för att komma till henne och hon inte klarar av att fixa det själ så har de nu KÖPT in en tjänst, och satt Walther i PRIORITET! Så i Februari får vi träffa psykologen för en första bedömning! SÅÅÅ SKÖNT ATT VETA!!!

Nu kan vi äntligen se lite framåt iaf!

Just nu är det en kämpig vardag i övrigt! Walther är hemma med vattkoppor, men otroligt pigg ändå. Men inget dagis för han inte. Han saknar dagis... jag måste undvika att säga Limpan (namnet på hans avdelning) han blir helt hysterisk om man sen säger att han inte ska dit. Jag skulle behöva åka dit o hämta hans overall... man jag får smyga med att jag ska åka dit! Hans mormor kommer hit sen och ska passa han en stund. Det är helt ur rutin här för han!

Svar på tråden Autismtråd 9