• Susis

Autismtråd 9

Hej och god fortsättning alla fantastiska, engagerade och kämpande föräldrar! Jag är „nygammal“ här på FL, har läst länge men inte skrivit tidigare. Nu är jag dock i stort behov av hjälp och tänkte höra om någon har tips eller råd för hur vi ska gå vidare. Lite om mig först: Jag har tre barn, varav den yngsta (son 3år) fick diagnosen autistiskt syndrom i slutet av maj. Vi började med IBT för en månad sen. Den senaste tiden har vi gått över till gf/cf diet och det är där svårigheten ligger, med maten. Innan övergången åt han endast välling, knäckebröd, riskakor, potatisbullar och chicken nuggets (nästan bara paneringen).

Vi var väldigt tveksamma till hur det skulle gå eftersom han inte accepterar nya saker, smaker eller konsistenser. Vi har lyckats gå över till mjölk- och glutenfri välling, han får fortfarande potatsibullar och riskakor och han vägrar äta nytt knäckebröd - och allt annat som är nytt för den delen också.

Vi har gjort CDSA-testet hos Scandlab och har en jättebra näringsterapeut som tolkat svaret. Han har omfattande näringsbrist, parasiter och äter proteinfattig kost för att nämna något. För att kunna blanda i tillskotten och annat nyttigt skulle han dock behöva ha en bredare matrepetoar som man skulle kunna „gömma“ allt i, men som det är nu går det inte - han känner allt som smakar annorlunda och vägrar ta det. Omega3, vitaminer och annat får vi tvinga i med spruta och han hatar det verkligen! Det känns väldigt olustigt för oss också, men han måste ju få det i sig på något sätt. Nu till min fråga: Hur kan vi lära honom att äta fler/nya saker? Man säger ju att hungriga barn äter till slut, men jag är tveksam till att det fungerar med svältmetoden på autistiska barn (funkar knappt på min normalstörda 4-åring heller!) Hur skulle ni göra? Har någon haft samma problem och lyckats komma igenom det? Jag börjar fundera på om Hbot skulle hjälpa honom att komma över mattröskeln, nu när det finns på Rindö. (www.hbot.se) Undrar bara om han skulle acceptera att sitta med en „astronauthuva“ i över en timme åt gången… Ska till barnläkare i mitten av januari och kanske han kan vara till hjälp med maten, vi får iallafall remiss till Scandlabs övriga tester som de rekommenderar för autistiska barn och det känns skönt. Jag hoppas att någon kan känna igen sig i matproblemet eller har hört hur andra har gjort/tränat. Tacksam för svar och tack även för alla andra kloka råd jag tagit till mig här på autismtrådarna!

• Susis

Tack för alla svar!
    Perny: Låter som ett tänkbart sätt för oss, men kanske i kombination av det pcalma skrev, att samtidigt låta det nya alltid ligga på tallriken varje måltid. När vi hittills har lagt något nytt på tallriken flyttar han direkt bort det eller slänger det på golvet, men man får väl vara envis och lägga det där varje gång iallafall - så till slut kanske han smakar självmant??
    Skumboll: Vilken jobbig situation ni har. Vi kanske kan leka med maten på något sätt för äter vid bordet gör han inte redan nu. Han sitter och tittar på film och tar med sig tallriken om han vill gå någon annanstans. Vi har låtit det passera för att han ska äta överhuvudtaget. Han gillar dock att sitta vid matbordet så det kanske skulle gå att göra något där.
    kaffemamma: Vi kommer att gå bara på söndagen på konferensen pga barnvaktssvårigheter. Det känns ändå som det är den dagen som är viktigast för oss just nu. Jag tror faktiskt att potatisbullarna är helt glutenfria, ska ringa och kolla med tillverkaren bara vad kryddorna innehåller. Han gillar inget bakat, tidigare åt han mjukt bröd och bullar men nu kan han hulka bara han ser någon annan ta en tugga.
    Vällingen blandar vi några sorter, Sinlac specialgröt (köpt på Vi) som man även kan göra välling på och de andra köper vi på hälsokosten, Holle 3 kornsgröt/välling och rigröt/välling. Fick tips av näringsteraputen igår att persikojuice döljer smaker bra, ska köpa det idag. Hon har också bett oss gå över till Möllers tran (ICA Maxi) istället för EyeQ som vi hade innan. Den har en bättre fördelning av DHA och EPA. Och är billigare dessutom! Har sett att du skrivit många recept, jag hoppas få användning av dem någon dag!!!  Tack alla än en gång!

• Susis

Vår son började prata i den åldern de flesta barn börjar, men upphörde sen helt med det. Han tappade helt intresset för att härma som han hade gjort innan. Just idag hittade jag dessa hemsidor, har inte hunnit läsa dem, men en snabb skanning av det hela gjorde mig väldigt intresserad, kanske kan det vara till någon hjälp för dig. Handlar om hur man hjälper barn med språket, vare sig de inte pratar alls eller har ett begränsat språk.
    annahelena70.bloggagratis.se/2008/11/19/1121858-manual-intensivtraning-tba-ibt-aba/, http://www.appelklyftig.com/samspel/om.htm

• Susis

Busfrömamman: Vi har fullt VB för vår son, enligt vår handläggare på FK så beviljar de alltid fullt VB till autistiska barn, men det verkar vara olika i olika kommuner så   är det så har vi väldig tur att bo i en kommun som resonerar på det sättet. Sonen har bara diagnosen autistiskt syndrom, inget mer än så länge för han var för liten att bedöma om han har utvecklingsförsening eller ej. Det får vi göra senare om vi vill. I ansökan beskrev jag en vanlig dag från det sonen vaknar tills han somnat samt hur natten är. Inboxa mig om du vill så kan jag skicka mer detaljerat.
    Jonathanmamma: Tack för allt du har skrivit. Har ännu ej hunnit läsa hela din blogg (eller hunnit skriva något där) men jag tar gärna emot tips hur jag kan börja att uppmuntra hans språk. Idag säger han inte något ord men har mycket ljud för sig och ibland verkar det som om han menar något. Kunde din son redan några ord när ni började med kommunicerande samspel?

• Susis
    SaramedM skrev 2010-01-28 11:33:21 följande:
    Hur många är det som ska på BAN konferens i helgen?jag ska dit på söndagen, missar lördagen eftersom vi ska på bröllop
    Jag och maken ska också bara gå på söndagen. Hoppas vi går därifrån mer peppade, vi har ändrat dieten men än så länge har han inte börjat äta andra saker, det är bara potatisbullar han accepterar. Vi har ändå märkt en skillnad i hans beteende, han är mer medveten och "med" och nyfiken. Tror det har stor betydelse för inlärningen vid IBT-träningen. Ska verkligen bli kul att träffa andra i samma situation!
Svar på tråden Autismtråd 9