• Angi07

Autismtråd 9

Hej! jag tittar och läser lite här och jag undrar om  tråden är bara för autism eller autism liknande som AS.

• Angi07

Ok, tack! nu hittade jag hit. Allt är så nytt för oss alla hemma trots att jag visste redan från början, att min son  inte var som alla andra barn. Min kille är 7 år och är under utredning ännu, från förra året pga AS.  Jag har pratat med psykologen från Habilitering och trots att diagnosen inte är färdigt , han kunde säga i förväg att han lider av asperger. Jag har läst så mycket om detta  men jag kan inte hantera min son och det känns att jag inte klara av längre alla påfrestningar. Vi kommer träffa psykologen som är ansvarig för min killes utredning om ett par veckor , det känns långt  men vi har levt med detta så många år. Det känns så bra att kunna säga här att min son har As, inte många vet om detta. Jag tror att det är en bra början.

• Angi07

God morgon tråden!
    Vilken dålig kväll igår, vår son ville inte lägga sig och bara skrek . Detta gör han varje kväll men igår blev det för mycket för sig själv och för oss alla. Vi har tre barn till som inte kunde sova igår i bra tid. Han gick inte till skolan idag, han klarade inte pga.trötthet. Hoppas vi får en tid snart på habilitering, för att kunna lära oss och hantera dessa situationer som skappar stress och oro.
    Jag blir bara stressad när jag tänker att det blir likadan ikväll med. Men det finns också  förklaringar . De ändrade några ämne i skolan igår, han skulle ha musik och det blev matte i stället , såna saker kan påverka honom starkt.

• Angi07

hur gammal är han? men har ni börjat en utredning?.
    Min son reagerar med trötthet, skrik , bråk hemma, ingen lust för mat, vill inte gå till skolan,  sömnsvårigheter, vill inte ha kontakt med någon,  när han känner sig osaker och  det är han sätt att reagerar på det minsta förändring som kan hända hemma eller skolan.
    Kanske din son reagerar på det sätt på de olika förändringar som han upplever som påfrestande .

• Angi07

jag förstår dig, jag kände likadan när min son var 3, 4 år men i slutet blev det en utredning för att vi inte orkade längre .När vår son började skolan blev allt värre och tydligt , jag menar alla symtom. Vi har inte fått en diagnos ännu men psykologen har sagt att det är autism och vi ska träffas för att prata om det om ett par veckor.
    Hoppas det löser sig för er.

• Angi07

vad jag känner igen mig här med allt ni berättar . Jag känner ingen ork längre ,min son har varit otrolig jobbig denna vecka, vill inte gå till skolan (andra dag hemma) , varje kväll likadan, med skrik och konstiga handlingar typ gå på toa minst 15  gånger varje kväll. Vi har ringt habilitering och vi fick veta att utredningen är klart och vi ska träffa  psykologen och en specialpedagog på habilitering. den 19 februari.  Psykologen säger att sonen blir bättre med rätt träning och behandling men jag har så svårt att tänka postivit men vill verkligen tro på det.

• Angi07

En vanlig skolan eller?

Jag undrar ibland om min son skulle behöva en annan skola. Han går i en vanlig skola men han trivs inte så mycket pga. buller,  många barn, mobbing. Han är väldig duktig speciellt på matte, han skulle hålla på med det hela tiden om man inte sätter gränser samma  sak med dator.

Efter två dagar hemma gick vi idag till skolan vid 9.15 (man börjar 8) så vi var sena. Han var vilse , stressad och borta. En lärare kom till oss och försökte prata med min son men han lyssnade inte , hans tankar var inte där, men hon förstod inte det och försökte prata igen om samma sak, i slutet blev det bara jobbigt och min son började att säga" lalalalalalalalal"  för att avbryta hela. Personalen som jobbar där har inga kunskaper om autism ( AS) . Jag vet inte vad jag ska tro längre, det känns så långt till 19 februari för att kunna få svar på mina funderingar.
    Vad gör ni när det handlar om skolan.

• Angi07

Hur klarar man av detta?

vi ska träffa en psykolog och en specialpedagog den 19 februari,efter mera än ett år utredning. De vet att vi har det jätte jobbigt hemma, vår son vill inte gå till skolan , vill inte lägga sig på kvällarna. Vi har massor av skrik varje kväll som påverkar de andra syskon (3 ). Det finns en diagnos som psykologen berättade per telefon AS men vi har inte fått hjälp ännu. Hur kommer vi klara av detta , det är långt till den 19 februari och vi orkar inte längre att leva så här. Vet ni om det finns akut hjälp , när man har jobbigt hemma med tanke på att det finns tre syskon till som mår dåligt och vi kan inte jobba ibland.  Jag jobbar inom vård och det ingår mycket helg och kväll, hur ska man kunna jobba, jag känner mig så trött!

• Angi07

min son pratar för mycket om olika saker som bara intresserar honom alltså hans egna intressen som inte många vill höra , i slutet tröttnar man på , det blir för mycket. Jag undrade om hade hade någon typ av ADHD men psykologen säger att det är autism och vi ska prata mera om detta när vi ska träffas den 19. Problemet är att killen inte vill gå till skolan och vägrar lägga sig på kvällarna samt vaknar flera gånger per natt. Jag sover cirka 5, 6 timmar varje natt , min sambo, 3, 4 så nu orkar vi inte så mycket hålla på så här. Han gick inte till skolan idag,så jag kunde inte jobba och det är tråkigt. Det blev samma sak i måndags. Hur kommer sluta detta?psykologen säger att vi måste lita att det blir bättre med träning men det känns jobbigt att leva så här varje dag, kväll och natt.
    Han pratade också om vårdbidrag att vi borde söka det och vi ska få en intyg som vi kan skicka till kassan tillsammans med ansökan . En fråga : får man vårdbidrag under en utredning och hur långt tid tar det.

• Angi07

tack för svaret !, jag ska göra det . jag känner mig så ledsen när jag pratar och berättar om min son . Jag skulle behöva sova ordentligt någon natt.

• Angi07

Nu fick vi diagnosen på vår son, det är aspergers syndrom som vi trodde från början. Den 19 kommer vi prata om allt detta med psykologen som gör utredning. Jag kommer också få en intyg för att söka Vb. Vi är slutkörda , trötta på allt, detta är bara en början, jag vet inte vad som väntar nu, vill inte tänka mera om framtiden. Min som har AS och det är en verklighet nu som gör ont, mycket ont.

• Angi07
    pcalma skrev 2010-02-04 21:00:22 följande:
    Kramar till dig!!!! Man måste tillåta sig att sörja, det kommer att gå upp o ner, så är det iaf för mig.VB kan du ansöka om redan nu o komplettera med läk.intyg. Inkommer ansökan tillFK i feb.månad så får du retroaktivt from o med då.
    Tack pcalma!
    jag försöker  skriva vb ansökan nu men det känns långt eller det är jag som har svårt att skriva saker som vi måste leva varje dag, varje natt .
    Nu fastnade han med en bok med massor av olika bilder på fiskar så det blir en liten lugn stund .
Svar på tråden Autismtråd 9