• Busbellan

Autismtråd 9

Alltså ursäkta om jag upprepar mig, men det här med sonens kladd med bajs är så fruktansvärt jobbigt just nu så jag vet inte vad jag ska göra.
    Det spelar ingen roll om han har blöja eller är utan blöja, utan händerna är nere och gräver upp det blixtsnabbt

Idag har han kladdat ner tv:n med bajs en gång, soffan en gång och hela sin garderobsdörr en gång.
    Jag vet verkligen inte vad vi ska göra och det är ju så ÄCKLIGT också
    Man tycker att man har koll på honom hela tiden, men allt händer ju på några sekunder

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    zelia skrev 2010-01-05 22:05:21 följande:
    Busbellan: Usch vad jobbigt. Har tyvärr inga tips.
    Kvällar och nätter ska nog funka, för än så länge finns det ju hela pyjamar i hans storlek. Han äger bara en, men vi får nog åka till h&m och skaffa fler. Är väl ända stället som har i 116.
    Sätter vi den bakochfram så tror jag inte han får av den. Han vill nämligen alltid ha stängd dörr när han har lagt sig så man har dålig koll just då
  • Busbellan
    Nilsfar skrev 2010-01-06 11:44:51 följande:
    Hur reagerar ni runt omkring på detta?
    Vi reagerar nog inte så jättemycket egentligen, försöker i alla fall att inte göra det. Bara ta bort sonen därifrån och torka. Av erfarenhet vet jag att han tycker allt man säger nej och blir arg för är jättekul att göra igen.
    Men en och annan suck kommer det säkert.
    Men jag har ingen aning om detta är rätt sätt, vet faktiskt ingenting om vad vi bör göra
  • Busbellan
    Nilsfar skrev 2010-01-06 14:39:32 följande:
    Visst är det så att stora reaktioner ger mer av det man inte vill se mer av.Samtidigt är det lätt att glömma att ge de positiva reaktionerna på allt som faktiskt fungerar bra i vardagen.Tänk också på att det är mycket svårare att förstå "INTE" än att man istället säger det man vill att barnet skall göra.Ofta kan vi också sända ut ganska stora reaktioner även om försöker ta det lugnt. Jag tänker på situationer där vi själva reagerar starkt känslomässigt men försöker hålla tillbaks det för att inte "reagera". Då kan det fungera att hitta ett annat sätt att se på situationen för sig själv - så att inte de starka känslorna kommer.
    Tack för tipsen, ja jag antar att det bästa är att ransaka sig själv och verkligen försöka tänka lite ängre, men det är svårt. Just nu känns allt bara riktigt jobbigt
  • Busbellan
    pcalma skrev 2010-01-06 16:42:16 följande:
    jag har hela pyjamsar i stl 122/128 som jag har till min 5,5 åring. Har köpt de h&m men tror att jag beställt?Här har det oxå vart klet i massor med bajs men det har lagt sig, peppar peppar.
    Ja, de finns till 122/128 va? Än så länge räcker 110/116 till vår lilla 6-åring
    ja, jag hoppas ju med att det ska lägga sig, de flesta såna här ovanor brukar göra det efter ett tag
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2010-01-13 21:45:42 följande:
    Så, nu har jag fått arslet ur vagnen och fixat ansökan för vårdbidrag.  Nu ska jag bara se till att få ett läkarintyg också....  Hur stort vårdbidrag har ni andra?
    Vi har helt vb och 18% merkostnader.
  • Busbellan
    år78 skrev 2010-01-10 21:18:21 följande:
    ni som  har kortidsboende hur  fungerar det hur lämnar ni och hur hämtar ni?
    Vi lämnar vid 16 på em den natten August är där i veckan, sen hämtar vi 8.30 på morgonen och kör honom till dagis.
    När han är helgen lämnar vi 16 på fredagen och hämtar 13 på söndagen.
    Egentligen ska han vara till 16 på sön också, men han är så trött och ledsen på sön em så vi provar att hämat vid 13 ett tag istället
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2010-01-13 22:05:31 följande:
    Oh! Är det bara för A? Tänk om man skulle få ett helt, skulle ju betyda att jag kunde sluta jobba. Ja, man kan ju drömma lite i alla fall...
    Ja, det är bara för A. Men det har säkert en hel del med åldern att göra
    Han är 6 år och har utöver autismen även utvecklingsstörning.
    Vi fick 3/4 när vi sökte första gången, tror han var 4 år då, men hade ingen diagnos då
  • Busbellan

Hej på er!!
    Måste bara beklaga mig lite. Allt känns bara så jobbigt just nu. August är inne i en period när han kräver otroligt mycket. Han kan inte sysselsätta sig själv ens en minut utan att det går fel och nåt går sönder här hemma. Han låter inte bli nånting längre.
    Innan har vi i alla fall kunnat ha blommor och lampor i fönsren hemma, men nu ger han sig på det också. Sen är det ju det här bajskletandet också {#lang_emotions_throwup}
    Han är så uppstressad hela tiden känns det som, är otroligt svårt att få honom att slappna av.

Men nåt positivt också
    De har gjort en hel del docklek på dagsi. Han har matat och pysslat med dockorna. Nu har han då och då hämtat en docka även hemma som han ska mata (synd bara att han inte kan göra det utan sällskap nån gång i alla fall)
    Igår när han skulle sova så bäddade han ner docka brevid sig. Jag blev alldeles röd, det såg så "normalt" ut eller vad man nu ska kalla det

• Busbellan

Merkostnader som vi fått godkända, har inte papperna här på exakt hur mycket men vi fick i alla fall igenom lite på alltihop
    Tvättkostnader
    slitage på kläder (august biter sönder tröjor och jackor)
    Extra uppsättning jacka, mössa vantar, eftersom A slänger allt sånt i vattenpölar ute
    söndriga glas och tallrikar
    sönderrivna böcker
    allt material som används till pecsbilder
    sltiage på hemmet samt söndriga leksaker eftersom allt kastas
    extra uppsättning sängkläder eftersom han kissar i sängen
    tvättlappar

• Busbellan
    Skumboll skrev 2010-01-22 16:38:53 följande:
    Nu håller jag äntligen på att skriva en riktig ansökan. Började med merkostnader och har kommit fram till detta; Läkemedelskostnader Omega3-tillskott Sempers magdroppar Specialkost Energitillskott Slitage på kläder Extra tvätt Extra disk Specialsydda kläder "speciella" skor Förbrukningsartiklar för sond Teckenmaterial+annat bildmaterial Blöjor Resor Parkeringsavgifter Telefonsamtal Trasiga leksaker/böcker Medlemsavgift Nappar Har jag glömt något? Och har jag tagit med något som jag absolut inte kommer få ersättning för (som jag lika gärna kan ta bort?)
    Du kan helt klart ta med allt, bättre att ta med mycket och inte få igenom allt
    men kan tänka mig att du inte får igenom t.ex blöjor och nappar eftersom det nog räknas som normalt att ha för ett barn i din sons ålder
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2010-01-22 16:53:35 följande:
    Blöjorna okej men napparna.... det är ju den enda grej som gör att han kommer ner i varv och han biter ju sönder en efter en. Jag testar, kan ju i alla fall inte förlora något.
    Absolut försök! Jag försökte med massvis med saker som jag egentligen inte trodde skulle gå igenom
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2010-01-22 16:54:47 följande:
    Jo, hur ska jag beräkna slitage på kläder?  Och vad är milersättningen? Ska man räkna på 18,50 som skatteverket gör? 
    Jag har aldrig gjort såna beräkningar själv utan bara skrivit ner vad som är våra merkostnader sen under samtalet med fk så har min handläggare hjälpt mig med summor.
    Men jag vet att det kan fungera lite olika på olika ställen
  • Busbellan
    Mia66 skrev 2010-01-26 21:57:21 följande:
    Ni är alla så duktiga (jag menar detta positivt) och fina med era barn. Vissa av barnen jag läser om är besvärligare än min son. Ända är det så nedbrytande för mig att jag studtals helt tappar livslusten. Jag tänker förbjudna saker, att jag hoppas att jag får dö ifrån alltihop. Tycker att livet är bara trist och skit. Är jag ensam  om de här känslorna? Jag är less på att han har ett sånt jävla humör, rivs, slåss, skadar sig själv, skriker (skriker nästan jämt), slänger sig på golvet, vägrar äta själv, och hans motstånd mot nästan allt gör mig så arg, besviken och ledsen. Kan inte ens ta med honom in i en affär och köpa en mjölk efter dagis. Vill han inte, så vill han inte och då går det inte! Han styr vårt liv helt. Jag älskar honom, men jag är less, less på att livet med barn blev så här. Hur länge ska man stå ut? Blir det bättre med åldern? Han är 3 år.
    Jag känner precis som dig då och då
    Nu kan vi visserligen ta med sonen i affärer, det brukar gå bra. Men gå hem till vänner och släkt med honom har vi slutat med, blir bara jobbigt för alla inblandade.

Hur det blir med åldern kan man ju aldrig veta. Kanske beror det på träning och mycket runt omkring.
    Här är allt mycket värre nu vid 6 års ålder än vad det var bara för nåt år sedan, men det betyder ju inte att det blir likadant för er!
  • Busbellan
    Boel1 skrev 2010-02-04 13:27:54 följande:
     Skumboll: Verkligen inte lätt att veta vad man har rätt till för hjälp, på vår habilitering har vi en bra kurator som försöker informera väldigt mycket, de har även "introduktion" eller vad man ska säga till föräldrar som nyss fått diagnos. Vi ska äntligen försöka få till korttidsvistelse utanför hemmet, skickade in en ansökan innan sommaren men den har kommit bort på vägen tydligen. Ringde nu och kollade, har inte orkat riktigt förr och då hittade de inte igen ansökan! Men nu skulle de försöka skynda på processen, bl.a komma redan nästa vecka på hembesök...och då undrar jag hur vanligt det är att de gör det!? Och vad är det som de vill se då, varför är det viktigt med hembesök? Någon som vet om vi ska ha förberett t.ex antal timmar vi önskar m.m, eller något annat man ska tänka på?
    Här gjordes inget hembesök innan det var dags för kortis. Vi var först på möte utan August på kortis, sen hade vi inskolning där. Han var där lite längre stund för varje gång.
    Hur många timmar du vill ha ska nog ansökas om hos LSS handläggaren tror jag, ja och oj förresten. Lss handläggaren var ju hemma hos oss vid det tillfället kom jag på nu. Vi hade inte bestämt innan hur många timmar vi ville ha utan diskuterade oss fram till det med handläggaren.
Svar på tråden Autismtråd 9