• SaramedM

Autismtråd 9

Skumboll skrev 2010-01-14 15:44:46 följande:
    Åh, du ger mig hopp!  Kostig fråga kanske men stod utvecklingsförseningen med som diagnos på ert läkarintyg? 
    Min vän som har en dotter med knapp hade en period halvt enbart för sond och knappen!
    så ni borde ha helt utan tvekan
  • SaramedM

Vi har ett dilmenna här hemma just nu, eller flera men just detta funderar vi massor på

Om två veckor så gifter sig min lillasyster och vi är bjudna. Det kommer att vara rätt stort och rätt sent, 17 först!
    desutom är det långt bort, 7 mil hemmifrån och vi kan inte övernatta

Jag vet inte vad vi ska göra, morgonen efter ska jag vara i Täby på BAN konferensen tidigt för att ytterliggare komplicera saken.

Vi är helt slutkörda efter en hemsk vinter då Marianne har mått jättedåligt och har inga reserver över för en superstressig helg med för lite sömn.

Jag har ingen jättebra kontakt med mina syskon men jag förväntas ju komma ändå om man säger så.

M vill gå, jag är lite arg att hon ens fått veta det för annars hade det varit lättare...
    men hon vill inte att jag ska åka på söndag morgon vilket säkert kommer att märkas på lördagen också

både jag och min man känner att vi inte orkar gå, men jag känner mig superhemskt mot M som faktiskt vill

Släkten har svårt att förstå att BAN konferensen är så viktig aatt jag hellre  går dit än på bröllopet, och jag känner mig som ett jätteego

Råd?

• SaramedM
    pcalma skrev 2010-01-15 12:59:21 följande:
    SaramedM: Vilket jobbigt dilemma!! Som jag ser det har du tre alternativ att välja mellan..1) Gå själv o M o pappan e hemma, men då är det synd om henne o pappan får ta det kaos som kommer att råda på det, PLUS att du är iväg på söndagen...2) Åka dit allihop o gå i kyrkan, ha med sysselsättning till M i bilen, åk hem efter kyrkan..3) Gå allihopa o vara där o äta efter o sen dra sig hemåt. pest eller kolera:(Vilket blir det bäst i slutänden av? med tanke på söndagen oxå?
    Just nu funderar vi på att åka dit, äta och sen sova kvar hos min mormor ( en miljö M är van vid)
    gå upp tillsammans på söndag morgon och de kör mig till Täby och sen hem

Hon vill verkligen gå och då känns det som att vi måste det

Hur jag sen tar mig hem från BAN är en annan sak, den ligger väldigt illa till i år om man åker kommunalt faktiskt
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-01-20 18:36:39 följande:
    Jag tror jag blir tokig! Jag har ju skickat in ansökan för VB och väntade ju bara på ett läkarintyg. Vi hade ju bett om ett "allmänt" intyg som kunde användas till olika instanser; dagis, fk, kommun osv.  Läkarintyget kom och gav en kortfattad bild av problematiken, helt ok tyckte vi. Vi ringde psykologen som skrivit intyget i ett annat ärende och passade då på att fråga om detta intyg räckte för VB. Men se nej, det ska vara ett speciellt läkarintyg som specificerat tar upp de olika problemen för att trycka på de rätta sakerna som hon sa. Så, nu sitter jag här med ett halvdant intyg och behöver ytterligare ett från läkaren. Som jag för övrigt inte får tag på. Psykologen rådde oss till att ta det med kuratorn på hab så att hon fick ta kontakt med läkaren. Men vaddå, jag vet ju vilken snigelfart det är i vården och vi lär ju få vänta månader på det där intyget.  Vad gör jag? Ska jag skicka in det intyg jag har eller ska jag vänta? Kanske FK bedömer det som ett sämre underlag och därmed inte ger oss något VB? Vi ska till kuratorn på hab i morgon och funderade på om man kunde få ut det psykologen skrivit i sin remiss till hab, där ska ju allt vara väldigt specifikt vad jag förstår. Man kanske skulle kunna komplettera med det?
    skicka in och skriv att du kommer att skicka ett intyg när det kommer
    Skicka inte in ett dåligt intyg

om du hinner få in ansökan innan sista jan får du även VB för januari
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-01-20 19:53:07 följande:
    Ansökan har jag redan skickat in, så den biten är klar. 
    då hade jag väntat in rätt intyg men ringt och "påmint" läkaren om det...
  • SaramedM
    pcalma skrev 2010-01-22 20:56:02 följande:
    Min m på 5,5 år har blöjor o sen hon var 4 år har vi fått detta gratis från BVC. jag har ett nr jag ringer till när de är slut o så får jag hem till dörren 5 kartonger med 4 pkt i varje!!Fick papper/formulär från dagis idag ang min m som de fyllt i. De skrev bla:Vill alltid bestämmaVetgirig o frågar om alltLeker helst med yngrefantasifull o ljuger, men ingen fantasi i lekarnaointresserad av måltiderna men sitter med vid bordetsvårt för gruppaktivitetermåste alltid avsluta sakerlätt att lära bokstävermatematiskt tänkandesvårt att tänka på andra än sig självsvårt med empatienvisofta glad men gnälligentonig/annorlunda röstintresse: pussel, sagor, bokstäverTycker att det är bra att de har noterat detta, men det är en bråkdel av allt vi anser o lever med. de tycker tex att det funkar jättebra på dagis o att hon är med de andra barnen. det är inget vi NÅGONSIN upplevt själva här hemma eller sett på dagis. Hon är ju väldigt arg o har oräkneliga utbrott dagligen hemme, dock ej på dagis. Kanske därför de anser att det att det funkar så bra?De har tom filmat M en dag på f.skolan o skickat med filmen hem så vi kan se med egna ögon. När vi kollade ser vi att hon inte är arg. Alla barn är ute o leker men hon är typ 5 meter ifrån o sen efter en stund går hon iväg på en egen upptäcksfärd genom skogen. deras kommentar var: Ni ser så bra det går här!Känns som om de tror att vi VILL att det ska vara något fel på vår M..
    Vår förskola tycker att M fungerar såååå bra där. Tex så är de helt emot att inför bildstöd eftersom de inte tycker att det finns en anledning till det
    Att hon sen hemma bryter ihop utan bilder tar de liksom ingen notis om alls

Hon har aldrig utbrott på förskolan och det är väl iofs bra men samtidigt önskar man att de fick se henne även när hon inte håller ihop det inom sig
  • SaramedM
    pcalma skrev 2010-01-22 22:26:38 följande:
    Åh tack snälla för din berättelse!! Spec ped som är kopplad till kommunen har varit o gjort obs på dottern men inte sett något avvikande mer än att hon är "hoppig" . (När hon är uppspelt så hoppar hon o viftar med händerna)Vi har mobila teamet från vårt BUP hemma hos oss varannan vecka o de ser samma sak som vi. Vi har STORA problem men henne hemma men där är ALLT SÅ BRA!! OM det funkar så bra som de säger på dagis så är det ju oerhört konstigt! Att varken vi eller BUP får henne att fjunka här hemma!!! Vad gör vi för fel isf??Om det INTE funkar där så undrar man ju hur tid de EG lägger ner på barnen? Hur kan de iaf missa alla signaler??Nu är klyftan mellan henne o andra barn så stor att omgivningen märker att hon är annorlunda!Till saken hör oxå att hon har resurs 2 tim/dagen. På samma avd går oxå lillebror med resurs på heltid o han tar ju så klart en hel del av personalens uppmärksahet, samt att det finns en flcika med utvecklingsstörning o autism o ej svensktalande föräldrar där. Hon har inget tal o är "gravt" FH. Hur mkt påverkar detta kan man ju undra?Känns tryggt att överläkaren ska komma o göra obs på henne på dagis ihop med psykologen.
    En hel del skulle jag tro

Vi har ett barn i gruppen som har mycket svårare funktionsnedsättning än M och det gör att hon framstår som väldigt hög fungerande och "frisk"
  • SaramedM
    Mia66 skrev 2010-01-26 21:57:21 följande:
    Ni är alla så duktiga (jag menar detta positivt) och fina med era barn. Vissa av barnen jag läser om är besvärligare än min son. Ända är det så nedbrytande för mig att jag studtals helt tappar livslusten. Jag tänker förbjudna saker, att jag hoppas att jag får dö ifrån alltihop. Tycker att livet är bara trist och skit. Är jag ensam  om de här känslorna? Jag är less på att han har ett sånt jävla humör, rivs, slåss, skadar sig själv, skriker (skriker nästan jämt), slänger sig på golvet, vägrar äta själv, och hans motstånd mot nästan allt gör mig så arg, besviken och ledsen. Kan inte ens ta med honom in i en affär och köpa en mjölk efter dagis. Vill han inte, så vill han inte och då går det inte! Han styr vårt liv helt. Jag älskar honom, men jag är less, less på att livet med barn blev så här. Hur länge ska man stå ut? Blir det bättre med åldern? Han är 3 år.
    nej det är du inte
    just nu tex så svarar jag väldigt sällan i tråden, jag orkar inte ritkigt med det

Så nu har jag en riktig down period

Men det har blivit lättare med tiden tycker jag, men jag har jobbat väldig för att det ska bli det också
  • SaramedM

Hur många är det som ska på BAN konferens i helgen?

jag ska dit på söndagen, missar lördagen eftersom vi ska på bröllop

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-01-28 11:51:11 följande:
    Sara - vi har ju aldig träffats, men då gör vi det i helgen då!
    kul!
    Känner mig smått isolerad just nu och inser att det ska bli väldigt skönt att träffa folk som lever som vi
Svar på tråden Autismtråd 9