• pcalma

Autismtråd 9

SaramedM. Många många kramar till dig! Fy jag önskar att det fanss några ord som kunde få dig att må bättre men jag vet inte vad jag ska säga:`( Ring till psykakuten eller BUP o kräv tid omgående!!!
    Ang skola så har vi också valt vanlig skola. Här på orten finns iofs inte några alternativ. Men jag tror att jag hade valt det ändå! Då har man provat iaf, o funkar det så är det ju det bästa. Tänker oxå på detta med att ha "normala" kompisar att ta efter i samspel osv. OM det inte funkar så får man ju tänka om då. Bättre att det är på det hållet äön tvärt om. Sätta de i specialskola o så efter ett tag prova vanlig klass, det hade nog varit svårt. Då har redan klasskompisar en bild av de som annorlunda o då är det nog jättesvårt att komma in i en klass, samt att de själva säkert hakat efter i skolarbetet oxå då.

det bästa hade varit om man hade någon som talade om för en vad som är det bästa, men man har ju inte facit i hand, på gott o ont!!

• pcalma
    zelia skrev 2010-01-04 09:28:52 följande:
    Igår var vi på barnkalas. I vanliga fall brukar vår autistiska som leta reda på någon bil och ligga och köra fram och tillbaka på golvet vid sådana tillfällen. Detta kalaset hölls i en lokal utan saker öht (endast stolar, bord, ballonger och ett draperi). Men barn är ju så påhittiga så de lekte ändå. Denna gången blev det så enkla lekar att vår autistiska pojke kunde vara med. Han slog på ballonger, lekte tafatt och lekte spöke (med hjälp av draperiet) tillsammans med de andra barnen. Jättekul att se verkligen. 
    Vad underbart!!
  • pcalma

Min dotter på 5,5 år äter bara tacos med färs, gurka o majs o fiskpinnar med vit sås. Vi ger henne fiskpinnar må-to o tacis fre-sö för att hon ska äta. Tror också att det är jättesvårt att vänja de vid annan mat. Vi har försökt så länge jag kan minnas men vi kan inte ändra på det. Nu ger vi henne det hon äter istället för att kriga om maten. Det går i peroder oxå. Pang bom så efter tre månader så har hon ändrat sig o haaaatar fiskpinnar o då är det något annat istället för ett par tre månader.
    Jag tror att det på sikt om man har tålamod med att lägga på tallriken det man vill introducera varje måltid, så efter att ha sett det ligga där ett tag så kanske det efter några veckor vågar smaka?

• pcalma

jag har hela pyjamsar i stl 122/128 som jag har till min 5,5 åring. Har köpt de h&m men tror att jag beställt?
    Här har det oxå vart klet i massor med bajs men det har lagt sig, peppar peppar.

• pcalma
    Boel1 skrev 2010-01-07 09:06:45 följande:
     Är lite smådeppig, har fått höra från folk runtomkring att "vi inte säger åt barnen". Har en känsla av att det gäller vår son med autism, som det inte är så stor idé att "säga till". Det betyder inte att han får göra precis som han vill, vi stoppar honom, distraherar, försöker undvika situationer m.m, men det funkar ju inte att skarpt säga åt honom som vissa vill att man ska göra...  Vet att man inte ska bry sig om det så mycket, men jag blir ledsen ändå!
    Känner väl igen mig idet, så tråkigt!
  • pcalma
    Tvimamma skrev 2010-01-13 18:44:44 följande:
    Har tvillingpojkar som den ena autism+dcd och den andra har ADHD+autism+dcd. Så hemma är det krig på morgonen. Har fått schema till den ena som inte funkar så där vidare bra då "lille bror" stör. Storebror blir arg då lillebror inte gör som han säger, sluter sig som gör att man blir mer och mer stessad på morgonen. Kommer nästan försent till skolan så är dagen förstörd.
    Varför har de inte fått varsitt schema?
  • pcalma
    Skumboll skrev 2010-01-13 21:45:42 följande:
    Så, nu har jag fått arslet ur vagnen och fixat ansökan för vårdbidrag.  Nu ska jag bara se till att få ett läkarintyg också....  Hur stort vårdbidrag har ni andra?
    Skönt att ha det gjort! Har du skickat in den? Gör det annars o skriv att du komplettar med läkarintyg o att det är på G. Du får ju retro från jan då!
    Jag har 1½ vb för mina 4 barn, men då är inte den yngste sonens NPf med i det. jag har då:
    Dotter 13 år med kombinerad ADHD+ASdrag
    Son 11 år med svsår astma o mag o tarmproblem
    Dotter 5,5 år med kombinerad ADHD+Bipolär sjukdom o utreds med start i feb för autism
    Son 3,5 år med astma o mag o tarm-problem.
  • pcalma

Hur gammal är sonen? jag fick ett halvt vb för min dotter från det att hon var 3 år o då hade hon inte ens diagnos ännu utan var under utredning.

• pcalma

jag tror att det är ganska bra att dra paraleller till vanliga barn, det gjorde jag. Blir mer uppenbart då hur mkt man faktiskt mer att göra med barnet trots att det är litet o ännu kräver mycket vård o omsorg så klart.
    Sondmatning o astma med så har du ju bara där en massa merjobb. Särskild pedagogik för sonen med nu väl?
    JAG tycker ju att det vote tokfel om ni inte får ett helt men tänk mellan ½-o ett helt så du inte blir besviken, men överklaga om du inte får helt! Men det kan vi ju ta då, OM det skulle behövas;)

Svar på tråden Autismtråd 9