• Skumboll

Autismtråd 9

Neko skrev 2010-01-22 17:15:51 följande:
    Jag måste få fråga, går det bra för er att vara ute och gå med era barn (så länge som de inte springer bort)? Min son går kanske 5-10 meter, sedan ställer han sig framför mej/vagnen och blockerar vägen så att man måste gå runt. Så hinner man gå en bit medan han står kvar och funderar. När han ropar på honom så kommer han springande, går bredvid i kanske 5-10 meter och sedan ställer han sig framför igen =O Det är nästan alltid han gör så här så ifall vi har bråttom/ska komma någonvart så måste han åka i vagn/bli buren eller att man går så pass mycket framför att han inte kan ställa sig i vägen. Om man går några meter framför honom (baklänges) så går det rätt bra även fast han ibland stannar och står där tills man ropar att han ska komma). Kommer han ikapp så ställer han sig framför. Ingen aning varför han gör så. Han tycker dock om att åka vagn som tur är =P Jag har provat att bara stå kvar när han ställer sig framför men då står vi bara kvar där ett tag.
    Nej, han vägrar gå längre än till bilen (5 meter). Han sätter sig ner, vrålar, och sitter där till jag bär honom eller låter honom åka vagn. Försöker jag ställa honom upp blir han som en geléklump och protesterar ännu mer. Åka vagn går bra...så länge vagnen rullar SNABBT och nåde mig om jag stannar vagnen....
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Mia66: Nä, du är verkligen inte ensam. Precis sådär känner jag, ungen styr hela vårt liv! Vill han inte så vill han inte då går det inte. Vissa dagar är värre än andra, jag har också mörka tankar, men försöker ta dagen som den kommer. 

Hemskt att läsa om era barn sömnstörningar. Ni är så starka som orkar!!
    Vårt problem är tvärtom, troligen inte så vanligt och ni skulle nog säga att vi har en ren lyxsituation. Sonen trivs allra bäst i sin egen säng, i ett tyst mörkt rum med dörren stängd. Han kan ligga timmar både innan och efter han somnar/sovit och böka, "filosofera" osv. Han går inte ur sin säng själv (sover i större variant av utdragssäng) och säger inte direkt till när han vill bli upplockad. 
    Jeanette: Borde man inte kunna sätta ett såntdär barnsäkert fönsterlås även på altandörren?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Igår blev jag av med jobbet, fick gå på dagen för att jag inte uppfyllt avtalet alternativt arbetsvägran. Dessutom var jag bara provanställd. 
    Vi får ju inte till någon dagisplats till sonen, vi har en bra plan men det tar ett tag för att få till det som vi tänkt. Sedan november har jag jobbat halvtid hemifrån samtidigt som jag haft sonen hemma hela tiden. Igår ringde chefen och sa att det inte funkar längre, att det inte kan motivera att betala ut lön. Visst, jag kan förstå, jag klandrar dem inte men nu står man här och vi vet inte hur vi ska klara oss rent ekonomiskt. 
    Föräldradagar har jag inga kvar. Vårdbidraget tar åtminstone ett par månader till. A-kassa kan jag inte få (för att jag inte har ordnad barnomsorg). VAD gör man i ett sånt här läge? Känns som man faller utanför systemet...
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Ejnie skrev 2010-01-30 16:59:03 följande:
    Vad är det som gör att ni inte får dagisplats? Kan ni gå till kommunen och hävda att eftersom de inte erbjuder plats så måste ni få någon form av hjälp? Kan ni få hjälp hemma så du kan söka arbete?
    Sonen sondmatas och förskolechefen (och personer högre upp i kommunen) kräver att sonens ansvarige läkare står för utbildning av personalen. De vill väl inte ta ansvar när sonden kräks upp och får stoppas om var och varannan dag. Men den tiden har inte läkaren och de andra inblandade, så vi sitter i en rävsax. 
    Nu har vi en plan, men vi får nog räkna med ett halvår till innan det löser sig. 
    Hjälp hemma...jadu...av vem då? Vi håller precis på att söka avlösartimmar men det är ju inte det det är tänkt för. Och söka jobb är ju inga problem, det är ju just att jobba som blir problemet. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    caropia skrev 2010-01-30 16:01:39 följande:
    Hej allesammans, kastar in en fråga, ni med barn som är maniska snoppdragare och behöver body även vid 3 års ålder (har sett i nån av autismtrådarna att det finns fler med samma problem) vart hittar ni större bodies? Dom jag har nu är från dunnis och dunnis finns ju inte kvar tyvärr, behöver minst storlek 92... Skickar även en kram till dig skumboll, hoppas ekonomin löser sig, inte roligt att bli av med jobbet
    Tack! Det räcker ju inte att man har det kämpigt som det är, det är klart att jobbet också ska gå åt h-vete. 
    Här finns body i strl 98/104, kanske kan vara något?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Klättermusen skrev 2010-01-30 17:55:05 följande:
    Men fy vad tråkigt! När man får diagnosen innan barnet börjat på en förskola kan det ta tid eftersom man måste tänka om redan från början. För oss tog det 7 månader att fixa en förskola (som ändå inte passade) och det kostade oss massor eftersom vi var tvugna att vara hemma tills det var dags. Man borde få ersättning som resurs när det drar ut på tiden!
    Eller hur, det vore ju något att få ersättning som resurs! 
    Hur tror de annars att man ska klara sig? På luft?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-01-30 18:47:48 följande:
    Borde inte det motivera att ni kna ta tfp under en längre tid? det har min bekant gjort när hennes dotter hade sond Kolla om läkaren kan sjukskriva sonen!
    Där sa du något! Tror du att det går pga. våra ekonomiska problem? Och hur ser försäkringskassan på det när sonen inte är inlagd på sjukhus?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Ja ni, kommunen är inte villiga att hjälpa till med speciellt mycket kan jag tala om. Det är högsta hönset för förskolorna som satt stopp för simons förskolestart. Hon har skyfflat över utbildningsansvaret på oss. 

Jag vet lixom inte till vem jag ska vända mig när till och med hon säger nej. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Men det funkar alltså att sjukskriva ett barn på det sättet? Med vilken motivering? Att han behöver vara hemma med mamma? (bara så jag vet vad jag ska säga till läkaren....)

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-01-30 19:59:41 följande:
    nej jag tror du ska trycka helt på att sonen inte kan vara på vanlig förskoleplats MEN se till att inte få någon glappdag, ta direkt på måndag( en vecka har du ju rätt till utan läkarintyg) för får du glapp blir du av med din SGI Har du några lägsta nivådagar kvar? bara att ta för att skydda SGI tänker jag? Förklara för läkaren att det inte går att ordna barnomsorg pga sonden och sjukskriv sonen det borde vara värt ett försök i alla fall?
    Detta ska jag absolut försöka med!! Tycker läkaren borde gå med på det, så jäkligt som det har varit och är! Kan säga att det är inte direkt humant att ha ett autistisk barn hemma och jobba samtidigt heller, man är något utsliten!
    Jag har 15 dagar kvar, några SGI och några lägsta nivå. Och det täcker ju några dagar till i alla fall om vi inte lyckas få tag på honom direkt på måndag.
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autismtråd 9