Inlägg från: MoSv74 |Visa alla inlägg
  • MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • MoSv74
    MoSv74 skrev 2009-11-14 14:43:22 följande:
    Exakt!
    Det var svar på inlägg nr 1.
  • MoSv74
    tessilus skrev 2009-11-14 14:42:50 följande:
    kan inte föräldrarna lära dom bordsskick så måste ju någon annan göra det.
    VEM är det som säger att det ska vara på det sättet???
  • MoSv74
    kattis b skrev 2009-11-14 14:45:37 följande:
    håller med. Hur skulle det se ut om din son/dotter om 20 år sitter på dejt och äter så..? Skulle nog bli rätt pinsamt.
    Menar du allvar???
    VART och VEM är det som säger att man SKA hålla besticken så???
  • MoSv74
    Bite me skrev 2009-11-14 14:45:45 följande:
    Kan bara hålla med, trodde de flesta ville att deras barn skulle ha ett bra bordsskick.
    Hur kan det handla om bordsskick?
    Så om barnen äter på det"rätta" sätet så är det bordskick?
    Jösses...
  • MoSv74
    kattis b skrev 2009-11-14 14:48:49 följande:
    Haha. Vad är bordsskick i din värld då?
    Herregud! Inte 17 handlar det om vilken hand dom håller besticken i iaf!
    Men det kanske räcker för dej....
  • MoSv74
    garib skrev 2009-11-14 14:49:21 följande:
    Muslimer tex ska halla gaffeln i hoger hand, vanstra handen anses oren. Var och en far ata som den vill,bara dom inte kladdar och smackar anser jag.
    Precis!
    Så tycker jag med!
  • MoSv74
    Bite me skrev 2009-11-14 14:50:50 följande:
    Öh, ja. Vad trodde du bordsskick var? För övrigt ser jag ny tydligt varför ditt barn behöver lära sig bordsskick.
    Ööööhhh...hur kn du "se" det?
    Bara för att jag inte tycker det spelar någon roll vilken hand dom håller besticken i?
    Men om det räcker för dej så...fine! Antar att dina barn smaskar och rapar och kladdar med maten MEN dom håller besticken "rätt"!!
  • MoSv74
    Hädvigg skrev 2009-11-14 14:51:06 följande:
    Det skulle jag tycka var bra. Varför skulle det vara "barnsligt" av lärarna att påpeka det?
    Men VEM är det som säger att det ka vara så?? Är det ingen som kan svara på det?
    Står det i skollagen,eller?
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!